SCALERACE . DK

Scalerace => 1:24 Biler => Emne startet af: Ronald efter December 30, 2017, 20:26:59 pm

Titel: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Ronald efter December 30, 2017, 20:26:59 pm
Hej
Forvirringen er total  :o ???
Hvilken motor er tilladt efter DMRU'S reglement?
I reglementet står der SC-26
Og 1. Billede er vist.
I følge andre kilder skal det være billede 2. Den er BenævntvSC-0026b.

Igen en tredje kilde siger sidste billede. Der kan jeg ikke se Nr.
Jeg tror dog det også er en SC-26.

Jeg er af den opfattelse at de alle er lovlige, men at omdrejningstallet på baghjulene må lad være 6500 omdr/min

PS.  Billedet i DMRU'S reglement er iøvrigt den ældste motor 
 
Vh Bjarne
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lowflyer efter Januar 01, 2018, 11:53:18 am
Bjarne, godt nytår. umiddelbart vil jeg mene at alle 3 er lovlige, forudsat at de ikke går flere omdrejninger end hvad reglementet foreskriver, men 26b med lavere omdrejninger og lavere moment ville jeg nok ikke smide i en Scaleauto, men i sidste ende er det nok vognudvalget vi skal afvente svar fra.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: torbenpc efter Januar 01, 2018, 13:36:07 pm
Håber da det bliver 26b da det var den som Lars solgte til mig i Ålborg til åbent klubmesterskabet.   :P

Hilsen
Torben
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: søren thomsen efter Januar 01, 2018, 13:42:28 pm
Jeg har lige et par spørgsmål ang. måling af motoromdrejninger.

Hvad er grunden til at max. omdrejninger er sat ned ?
Er det fordi de nyeste motorer går færre omdrejninger end de gamle ?
Jeg har kun gamle motorer, og har ingen planer om at kasserer dem.

Hvad bruges til at måle omdrejninger med ? Jeg formoder at løbsledelsen på løbsdagen måler alle de deltagende biler, så for at være på den sikre side vil jeg gerne vide hvordan og med hvad der måles.
Jeg vil være ked af at møde op til løb, for så at få diskvalificeret en eller flere motorer fordi de tager for mange omdrejninger.
Tiden før løbsstart skulle jo helst bruges til træning, og ikke til motorskift.

Hilsen Søren.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Mrleif efter Januar 01, 2018, 14:25:44 pm
Forvirringen er total  :o ???

Ja, det er noget rod fra Scaleauto, at de ikke kan levere nogen ens motorer...  >:( Det er nogen fede biler og det har været en super fed serie, men at der er kæmpe forskel på motorerne med samme spec. er et problem.

2017 vognudvalget har diskuteret frem og tilbage mht. omdrejninger meget meget længe...  og vi kom frem til at med en grænse på 6500 RPM vil meget få af de motorer man kan købe i dag gå for stærkt..

Det blev valgt ikke kun at tillade "den nye motor" da vi hurtigt kunne se at der var flere forskellige modeller...  (billede 2 og 3)...


Hvad er grunden til at max. omdrejninger er sat ned ?
Er det fordi de nyeste motorer går færre omdrejninger end de gamle ?
Jeg har kun gamle motorer, og har ingen planer om at kasserer dem.

Baggrunden for at sætte omdrejnings tallet ned fra 7200 RPM på bagakslen til 6500 RPM er at de nye motorer man kan købe i dag slet ikke kommer i nærheden af 7200 RPM, medens der er flere af "de gamle" der går langt over 7200 RPM. Det er således ikke muligt for nye at komme ind i serien, da man ikke kan købe en konkurrence dygtig motor.


Hvad bruges til at måle omdrejninger med ? Jeg formoder at løbsledelsen på løbsdagen måler alle de deltagende biler, så for at være på den sikre side vil jeg gerne vide hvordan og med hvad der måles.
Jeg vil være ked af at møde op til løb, for så at få diskvalificeret en eller flere motorer fordi de tager for mange omdrejninger.
Tiden før løbsstart skulle jo helst bruges til træning, og ikke til motorskift.

Ja, TK har et "rullefelt" bestående af en plade med en rille, to stykker kobbertape , et digitalt voltmeter (billig Kina model), en strømforsyning, der giver 12,5V og et tachometer, der med en laser målere RPM på baghjulet ved at der er klistret et lille stykke refleks tape på hjulet.

Det er ikke optimalt og der har været flere der ønskede at der ikke skulle måles omdrejninger, hvilket efter min mening vil gøre det helt umuligt som ny at deltage, da det slet ikke er sjovt at miste et par meter på langsiden på hver omgang pga. en alt for langsom ny motor.

Og ja der er mange usikkerheder forbundet med at måle omdrejningerne: er motoren varm eller kold, er den lige blevet smurt eller er gearet strammet lige lovligt tæt osv. men hvis proceduren fastlægges således at alle biler kommer igennem TK først og derefter til sidst får målt RPM hvor de er nogenlunde stuetemperatur er det så fair som det kan blive...

Hvis du vil være sikker kan et tachometer købes i Kina : https://www.banggood.com/Wholesale-DANIU-DT2234C-Digital-Laser-RPM-Tachometer-Non-Contact-Measurement-Tool-p-20463.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN (https://www.banggood.com/Wholesale-DANIU-DT2234C-Digital-Laser-RPM-Tachometer-Non-Contact-Measurement-Tool-p-20463.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN)

At den nye SC-0026b motor så kun er specificeret til 20000 RPM ved 12V, hvor alle de tidligere SC-26 motorer har haft en spec på 22000 RPM gør bare det hele endnu mere forvirreret... suk


Der skal til første DM løb nedsættes et Vognudvalg og de kan løbende justere reglementet i samarbejde med DMRU's bestyrelse, så hvis det er helt skævt med 6500 RPM kan det justeres mellem afdelingerne.



Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: vallentin efter Januar 01, 2018, 16:15:43 pm
Hej
Godt nytår
Skal lige have dette helt klart måles der omdrejninger efter løbet også ?
jeg vil lige oplyse at jeg har et par af de "nye" motorer som løber 6900 på baghjulet og de er ikke tilkørt med noget kemi,
jeg mener det ikke bliver let at finde en motor som kan holdes på 23800 ved 12,5 da de ifølge scaleauto yder 22000 ved 12v eller meget tæt på 23000 ved 12,5 vel at mærke som ny uden at have kørt. 22000 : 12 = 1833,33 x 12,5 = 22916 omdr
Et realistisk kompromis må ligge på 6800 omdr.
men det ligger på 6500 derfor mener jeg at 1'st afdeling bliver noget af et lotteri om hvem der har en motor som kan holdes nede.

Jeg gik lige i kælderen og målte alle mine biler og tænk hvad i vil jeg har 18 stk. de 7 med ny motor som i snit løber 6900 omdr bedste 7300 dårligste 6600 og så 11 med den gamle et snit på 6400 bedste 6900 dårligste på 5900 så som skrevet bliver det svært at køre med en ny, jeg har ihvertfald ingen


Hilsen
Kim Vallentin
Woodracing
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Jan T. efter Januar 02, 2018, 12:38:27 pm
Godt nytår til alle.
Hvis man havde holdt fast i hvad der blev aftalt på Fyn blandt kørende sidste år, havde man ikke haft helt så stort et hul i foden nu.
Der blev aftalt at det kun var den nye motor som var godkendt i 2018 da den var mulig at købe fremover, naturligvis skulle mange så til at købe ny motor igen, men det var nok til at komme omkring med.
At måle RPM efter et løb giver ingen mening.
Som Kim skriver, hvordan pokker vil man kunne sikre at en motor holder sig under 6500 efter et kørt løb  :o
Jeg er fuldt ud klar over at man i vognudvalget har brugt meget tid på at finde en løsning på motorproblemet og det skal de have stor tak for, men det her er bare en ommer desværre  :(
Løsningen set herfra er følgende.
Kun en motor godkendt med et så højt RPM at det kan overholdes og fri gearing, det med fri gearing gør at man ikke er helt så fokuseret på motor RPM og vil give et mere spænende race og der er ikke nogen der køre scaleauto i dag som ikke har råd til at købe den gearing som man mener er nødvendig  ;)
Det haster med at få løst de problemer før første afd. af DM. ( og det er det nuværende vognudvalgs ansvar ) da jeg for nuværende har kendskab til min. 6 mand som IKKE deltager i DM 2018 som reglementet ser ud nu og det ville være noget skidt for serien.
Så noget nytænkning ville være på sin plads, eller man kunne bare have overholdt det der blev aftalt i RRO så havde vi været langt  ::)
Min holdning er, at har man råd til at køre på tværs af landet, har man også råd til en ny motor og et par gear, så det pjat med at det skal være en billig ud af boksen serie, er for længst død  :P
Lad os komme godt i gang i 2018 uden for mange tudekiks i hjørnet og flyten ansvar fra punkt a til b, det hele skulle gerne bare være for sjovt  ;D
 
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: ace efter Januar 02, 2018, 18:50:07 pm
Hejs og godt nytår til alle.

Kan da ikke se noget sted i reglementet fra DMRU at motorerne skal måles efter løbet??? Tager jeg fejl så korriger mig lige,
Hvad er nye motorer?
De 2 sidste partier 22000 rpm der er solgt fra Spanien til forhandlere har så markant mere magnet at man ikke er i tvivl om at man har fat i dem
Disse motorer er forbløffende ens, har data fra 20 motorer der er kørt ind og testet i forbindelse med NM2018, målt rpm er max 24500 men generelt ligger de mellem 22500 og 23500. Så vælger ScaleAuto så lige at lancere en 20000rpm motor, hvor man også har set poser med 20000rpm men motoren er 22000rpm. hmmm.
Så det er sku ikke nemt med de motorer, men hvis man nu tager denne sæson og justerer rpm som det er muligt og samtidigt ser på muligheder for en ny motor der kunne tillades i næste sæson skal det nok give godt race.:-)
I NM ser vi f.eks på SC 0029, men svært når motorerne ændres hele tiden.

Claus
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: vallentin efter Januar 02, 2018, 19:29:52 pm
Hej
Jeg spurte om der skulle måles omdr. efter løbet da jeg i et af de andre indlæg så der står at motor omdr. måles til sidst hvilket kan tolkes som om det er til sidst i løbet,  det kan naturligvis også være sidst i TK  derfor spørgsmålet.
Dem som jeg kalder "nye" motorer er billede nr. 3 og som sagt har jeg ingen under 6600 omdr. men jeg må tage fat i den lokale slotshop og be om at få dem byttet, de må jo være defekte.
Hilsen
Kim
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Mrleif efter Januar 02, 2018, 19:32:42 pm
Hvis man havde holdt fast i hvad der blev aftalt på Fyn blandt kørende sidste år, havde man ikke haft helt så stort et hul i foden nu.
Der blev aftalt at det kun var den nye motor som var godkendt i 2018 da den var mulig at købe fremover, naturligvis skulle mange så til at købe ny motor igen, men det var nok til at komme omkring med.

Så noget nytænkning ville være på sin plads, eller man kunne bare have overholdt det der blev aftalt i RRO så havde vi været langt  ::)

Øh....  ??? Der blev i RRO aftalt at der ikke skulle måles omdrejninger på motorerne, altså det skulle være helt frit. Det var der så nogen der kort efter fandt ud af måske ikke lige var det bedste for serien, da det så ville udvikle sig til et helt vildt kapløb om af få lige den ene motor som trækker allerbedst og ingen nye deltagere ville have en chance for at købe en konkurrence dygtig motor.

Fri gearing har der aldrig været tale om og som Claus skrive er der ingen der vil måle omdrejninger efter løbet.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Møller efter Januar 02, 2018, 22:28:11 pm

Øh....  ??? Der blev i RRO aftalt at der ikke skulle måles omdrejninger på motorerne, altså det skulle være helt frit. Det var der så nogen der kort efter fandt ud af måske ikke lige var det bedste for serien, da det så ville udvikle sig til et helt vildt kapløb om af få lige den ene motor som trækker allerbedst og ingen nye deltagere ville have en chance for at købe en konkurrence dygtig motor.

Fri gearing har der aldrig været tale om og som Claus skrive er der ingen der vil måle omdrejninger efter løbet.

Jeg har aldrig helt forstået denne store fokus på, at nye deltagere i serien skal have en større chance for at følge med..??
Tænker ikke at nye deltagere ser en hurtig motor som værende afgørende for, om de vil deltage i serien..
Hvorfor skal de etablerede deltagere "straffes" på den bekostning ??

Og JA, efter sidste afd. i Odense gjorde man det eneste rigtige... Man spurgte deltagerne, og stemte sågar om de forskellige tiltag og ændringer..
At man så efterfølgende vælger at overhøre det store flertals ønsker !!
Tjaa.. Jeg må bare give Taldorf ret ang. hullet i foden.. Desværre..
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: ace efter Januar 03, 2018, 09:09:53 am
Hej

Fokus på nye er nu måden at sikre en serie, men Scaleauto bliver mere nørdet og de sender flere og flere ''tuningsdele'' på markedet.
Løsningen kunne være at dele Scaleauto klassen i 2 grupper, for at sikre at vi alle kan komme ud at køre noget ræs.
Klasse 1: Alle dele fra Scaleauto er tilladt:RPM 7500 på bagaksel
Klasse 2: Std som reglement er i DMRU 2018

Sæt igang :-)

Claus
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: søren thomsen efter Januar 03, 2018, 09:31:48 am
Jeg ved ikke hvorfor, men jeg kommer til at tænke på en amerikansk tv-serie fra først i -80erne  :    Soap.

følger spændt med i næste afsnit  ;)
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Jan T. efter Januar 03, 2018, 12:46:30 pm
Som Leif skriver, fri gearing har der aldrig været tale om og det har der heller ikke med forslag fra Claus om at dele serien i to, så det kan af samme grund aldrig komme på tale, slut prut, man har talt og nytænkning er bandlyst  ::) ::)
Personligt mener jeg at forslag fra Claus er en super god løsning  ;)
At der var misforståelser vedr. måling af omdrejninger efter løb må være opstået grundet ikke klar formulering og det kan man så mene om hvad man vil.
Hej Søren.
Nu ved jeg godt at du normalt altid har et glimt i øjet, men den her skal lige med  :)
Vi har altid herover fra grinet lidt af hver gang en fra Øst har stillet et simpelt lille spørgsmål på scalerace, og man øst fra har kunnet få det til at fylde 4 sider over en uge eller to, det har vi haft lidt morskab med  ;)
Jeg mener det er vigtigt, at den største serie i Danmark bliver videre ført med den nødvendige udvikling til alles bedste og ikke bliver bremset af enkelt personer som ikke følger de fælles beslutninger der er truffet på demokratisk vis.
At skulle starte en DM serie uden om DMRU er en pokkers opgave som gerne skulle undlades, men det kan absolut blive en nødvendighed hvis man forsat fra toppen vælger at se alt igennem et firkantet rør  ???



 
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: søren thomsen efter Januar 03, 2018, 14:10:40 pm
Hej Jan.

Mit sidste indlæg skal naturligvis læses med et glimt i øje , men når det er sagt, så mener jeg at det kunne være rart med en udmelding fra styregruppen.

Hvilke motorer er tilladt ?
Hvor mange omdrejninger er tilladt ?

Jeg synes at der er kommet forskellige udmeldinger, og det er muligt at jeg bare ikke har forstået hvad der gælder.
Når jeg overhovedet blander mig er det fordi jeg stærkt har overvejet at deltage i serien. Jeg har bare brug for klarhed, så jeg ikke møder op med " ulovligt " materiel.

Jeg håber vi til scaleauto race et eller andet sted i Danmark her i det nye år. Ham Lars trænger til at få noget modstand  :D

Søren.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Rene oscc efter Januar 03, 2018, 16:04:21 pm
Hej
Scaleauto motor sc 0026 og sc 0026b er tiladte til DM
Motor må max løbe 6500 RPM på baghjul ved 12,5 V og med gearing 12/44 ( der er vist billeder af de 3 motorer )


Mvh
René Glæsel
Vognudvalg
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Jan T. efter Januar 25, 2018, 10:26:49 am
Så kom vores nye omdrejningstæller endelig fra Kina  ;D
Vores ny indkøbte motorer af mærke 26 og 26b blev testet og desværre kunne IKKE en eneste overholde krav til DM  :( :(
Den der kom tættest på, lå på 6580 RPM og alle motorer blev testet som nye, hvilket vil sige at de vil stige efterhånden som de bliver kørt til  :-\
Vi har i klubben EN motor som kan overholde DMRU reglement og den er så langsom at vi ligger flade af grin når den bruges og den skal fem mand så deles om til DM 2018  :o
Rend mig i røven, det var så det DM for vores vedkommen  >:(   
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: torbenpc efter Januar 25, 2018, 15:44:36 pm
vores kina tester viser fra 5800 til 6100 på de 2 nye motortyper. (helt nye kolde motorer ikke tilkørte)
De lå begge over 6500 efter 10 min kørsel.
Måske der skal bruges en omdr. tester som der er kalibreret.
såååå deeeet bliver svært???????
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: delmonde efter Januar 25, 2018, 19:57:25 pm
Hvad med om Dmru køber 30 motorer, som de så deler tilfældig ud, og indsamler igen efter hvert løb.
Lidt bøvlet, men så til gengæld- forhåbentlig - ingen bøvl.
Mogens
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lars_jacobsen efter Januar 26, 2018, 00:43:15 am
Et nemt forslag kunne være KUN at tillade SC-0026b og så droppe de omdrejninger der alligevel ikke siger noget om motorens egentlige formåen og indtil vi har et rullefelt der kan vise det reelle styrkeforhold så bør det droppes. SC-0026b er også den eneste motor der er tilgængelig på markedet

Og til de kreative sjæle kan det afsløres at motorerne er lasergraverede med modelnummer under tapen

@Jan T - tror jeres omdrejningstæller er defekt hvis i måler over 6500 på alle jeres sc-0026b motorer, jeg har testet 10 stk og den hurtigste kom op på 6150 omdr kold. Når de bliver varme tager de flere omdr

Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Jan T. efter Januar 26, 2018, 10:47:25 am
Hej Lars
Vi er her i tråden blevet anbefalet at købe den her omtalte måler og hvis det viser sig at den ikke kan bruges, skal vi så købe 10 stk. af dem for at tage et gennemsnit eller hvad, i denne billig serie  ??? ??? ( jeg ved godt det ikke er dit ansvar, så det skal du ikke svare på  ;D )
Man kan se oppe i tråden at Kim Vallentin har målt sig frem til noget liggende som os, så måske er det din måler der ikke er ok  ???
Men alt andet lige, så er problemet ikke større end end det kunne løses, hvis man bare havde viljen og ikke brugte tiden på at flytte rundt på aben  ::)
 
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter Januar 26, 2018, 13:43:01 pm
Jeg syntes det er sjovt i går så højt op i disse målinger stadigvæk, når nu det viser sig igen og igen at omdrejningerne er ligegyldige.

Vi har i racefun tidligere lavet målinger, men er for længst stoppet med det tidsspilde, ingen biler kørte hurtigere blot fordi motoren gik flere omdrejninger.
I går besøgte jeg Henrik Bering, og så hans arbejdsbord hvor der lå en hel række motorer der var taget målinger på og vi talte om det og Henrik måtte give mig ret, hans hurtigste motor havde han smidt i sin gt-mos bil til Herlev løbet, og den der gik klart langsomst havde han smidt i trænings bilen, men sjovt nok var det lige omvendt på banen, den motor med færrest rpm kørte hurtigste omgangstider.
Når jeg tager en motor ud af pakken smider jeg den i bilen, og kører, hvis bilen føles langsom i forhold til de andre, skifter jeg den ud, men det sker vel 1 ud af 100 gange. Kun når vi skal til langdistance løb tester jeg flere motorer, men kun for at sikre mig jeg har reserver der virker hvis noget går galt i løbet.

Så smid nu de omdrejninger i skraldespanden, og kør noget ræs, det er det der er det sjove ved slotracing, ikke tk

btw et tip til jer der ikke lige ved det, hvis motoromdrejninger måles imens motoren sidder i bilen, så er der 2 muligheder for at snyde en motor igennem tk.
1.) tryk baghjulene godt sammen så de går trægt.
2.) tryk motor pinion og spurgear godt sammen, så ruller det heller ikke.

Husk at rette efter motor er testet
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Boskaerm efter Januar 26, 2018, 18:05:27 pm
Vi er enige Mht omdrejninger, i hvertfald på de motorer jeg kender. Men næppe smart at stramme sin aksel/gear for meget?
jeg formoder bilen ryger i parc ferme' efterfølgende, og derefter direkte på banen?
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lars_jacobsen efter Januar 26, 2018, 20:41:11 pm
@jan t
Så vidt jeg kan se så måler vallentin de samme omdrejninger som jeg gør - du skriver at jeres langsomste blev målt til 6580 helt ny

Det er markant over det jeg og Kim har målt

Men når motorerne bliver varme ja så kommer de over 6500 helt enig, men ikke kolde
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Jan T. efter Januar 26, 2018, 22:13:01 pm
@ Lars J.
Pas, jeg ved ikke hvad du læser, men jeg læser at han har et par nye motorer som går 6900 uden at være tilkørt  ???
Uanset hvad, så er problemet at det ser ud til at alle motorer som er tilkørte ( med få undtagelser ) går mere end de må.
Men det er lige meget nu, vi har valgt ikke at bruge mere tid på det.
Vi starter ny jysk serie som bliver meldt ud i næste uge her på scalerace, med reglement som kan overholdes af hvide mennesker og så har vi jo også VestJysk- Grand prix som vi køre sammen med Holstebro og Skive  8)
Kan vi så finde ud af at komme til Ålborg og køre lidt scaleauto om mandagen, så kan jeg ikke se der er grund til at bruge mere tid på det andet  ;)
Så lad os nu fremover køre noget GT/Scaleauto hvor demokratiske beslutninger imødeses og overholdes  ;D

Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Mrleif efter Januar 27, 2018, 11:48:44 am
Jeg syntes det er sjovt i går så højt op i disse målinger stadigvæk, når nu det viser sig igen og igen at omdrejningerne er ligegyldige.

Vi har i racefun tidligere lavet målinger, men er for længst stoppet med det tidsspilde, ingen biler kørte hurtigere blot fordi motoren gik flere omdrejninger.
I går besøgte jeg Henrik Bering, og så hans arbejdsbord hvor der lå en hel række motorer der var taget målinger på og vi talte om det og Henrik måtte give mig ret, hans hurtigste motor havde han smidt i sin gt-mos bil til Herlev løbet, og den der gik klart langsomst havde han smidt i trænings bilen, men sjovt nok var det lige omvendt på banen, den motor med færrest rpm kørte hurtigste omgangstider.
Når jeg tager en motor ud af pakken smider jeg den i bilen, og kører, hvis bilen føles langsom i forhold til de andre, skifter jeg den ud, men det sker vel 1 ud af 100 gange. Kun når vi skal til langdistance løb tester jeg flere motorer, men kun for at sikre mig jeg har reserver der virker hvis noget går galt i løbet.

Så smid nu de omdrejninger i skraldespanden, og kør noget ræs, det er det der er det sjove ved slotracing, ikke tk

Ja.... det ville være super godt hvis vi bare droppede alt det bøvl med omdrejninger, men da Scaleauto ikke er i stand til at levere motorer med nogenlunde ens specifikationer fra det en "batch" til det næste og man dybest set ikke har en anelse om hvad det er for en motor man har fået leveret er det nødvendigt at gøre et eller andet...  >:( At der er over 30% forskel mellem "de gamle" motorer og den næstsidste version, hvilket betyder et par meter på langsiden.
Det var jo så ikke et stort problem hvis alle så bare kunne gå ud og købe en af de "gode", men det kan man ikke! De har alle heddet SC-26 22000RPM indtil nu hvor de så pludselig kommer med en SC-26B 20000 RPM hvilket bare gør det hele endnu mere kompliceret...

Jeg synes at vi skal skifte til en anden motor, som IKKE kommer fra Scaleauto, da der tydeligvis ikke er en skid styr på hvad der er af specs på deres motorer fra sending til sending.

btw et tip til jer der ikke lige ved det, hvis motoromdrejninger måles imens motoren sidder i bilen, så er der 2 muligheder for at snyde en motor igennem tk.
1.) tryk baghjulene godt sammen så de går trægt.
2.) tryk motor pinion og spurgear godt sammen, så ruller det heller ikke.

Husk at rette efter motor er testet

Vi er enige Mht omdrejninger, i hvertfald på de motorer jeg kender. Men næppe smart at stramme sin aksel/gear for meget?
jeg formoder bilen ryger i parc ferme' efterfølgende, og derefter direkte på banen?

Præcis! Og TK kan bestemt også godt se om en bil er sat for stramt sammen og vil påpege det ..


Hvad med om Dmru køber 30 motorer, som de så deler tilfældig ud, og indsamler igen efter hvert løb.
Lidt bøvlet, men så til gengæld- forhåbentlig - ingen bøvl.
Mogens

Ja, det er bestemt et godt forslag, det var sådant vi gjorde med baghjul i LF-Open i "de gode gamle dage" på ikke helt så smurte baner for at sikre at der ikke var nogen der bruget dæk klister osv.

@ Lars J.
Pas, jeg ved ikke hvad du læser, men jeg læser at han har et par nye motorer som går 6900 uden at være tilkørt  ???
Uanset hvad, så er problemet at det ser ud til at alle motorer som er tilkørte ( med få undtagelser ) går mere end de må.


Hvordan måler du omdrejningerne? ??? Og hvordan kører du motorerne til? ??? Jeg har ikke en eneste der kommer i nærheden af 6500 rpm på bagakslen ved 12,5V og det er der heller ikke andre i Ikast (minus en "new old stock" Porsche med den gamle motor) som har... ?
Der må jo være et eller andet vi gør forkert når ingen af de motorer vi har kører tilnærmelsesvis de omdrejninger... :o

Er der nogen der kan komme med en step for step guide til hvordan man tilkører en motor så den går 10 -20% hurtigere end ny?


Men det er lige meget nu, vi har valgt ikke at bruge mere tid på det.
Vi starter ny jysk serie som bliver meldt ud i næste uge her på scalerace, med reglement som kan overholdes af hvide mennesker og så har vi jo også VestJysk- Grand prix som vi køre sammen med Holstebro og Skive  8)
Kan vi så finde ud af at komme til Ålborg og køre lidt scaleauto om mandagen, så kan jeg ikke se der er grund til at bruge mere tid på det andet  ;)
Så lad os nu fremover køre noget GT/Scaleauto hvor demokratiske beslutninger imødeses og overholdes  ;D

Mht. demokrati så kunne du jo så være mødt op på Delegeretforsamlingen og været med i den demokratiske proces, men det er en helt anden diskussion.. :-X

Held og lykke med den nye serie

Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lars_jacobsen efter Januar 27, 2018, 11:55:33 am
En meget simpel løsning i DMRU - tillad KUN den nyeste motor og drop de omdrejninger

Der har altid været ret markante forskelle på motorer men det er kun i scaleauto at dette ses som et kæmpe problem - da vi kørte med FoxII motorer var der også “guldmotorer” og det samme i classic med Fox10 og her blev man ikke dømt ude.

Kun nyeste model motor tilladt (sc-0026b) så har alle nye kørere chance for at købe en motor magen til alle andres. At nogle motorer så går hurtigere det må vi bare leve med

Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Mrleif efter Januar 27, 2018, 12:24:16 pm
En meget simpel løsning i DMRU - tillad KUN den nyeste motor og drop de omdrejninger

Der har altid været ret markante forskelle på motorer men det er kun i scaleauto at dette ses som et kæmpe problem - da vi kørte med FoxII motorer var der også “guldmotorer” og det samme i classic med Fox10 og her blev man ikke dømt ude.

Kun nyeste model motor tilladt (sc-0026b) så har alle nye kørere chance for at købe en motor magen til alle andres. At nogle motorer så går hurtigere det må vi bare leve med

Ja.... det løser problemet lige nu og her og ja der har altid været forskel på motorerne, men det har aldrig været så markant som her..., men så om 3 måneder, så kommer der sikkert en SC-26B som kører markant anderledes... :o ..

Efter hvad vi har set de sidste år med SC-26 motorerne stoler jeg slet ikke på at Scaleauto kan levere ensartede motorer set over selv en kort tidshorisont.



Er der nogen der kan komme med en step for step guide til hvordan man tilkører en motor så den går 10 -20% hurtigere end ny?
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lowflyer efter Januar 28, 2018, 08:37:31 am
Sverige og Finland står med akkurat de samme problemer, og iflg Claus, så har Lars Harrysson haft kontakt med NSR, om deres 25.000 omdrejninger motor, de skulle være interesseret i at samarbejde om en motor som er mærket specielt til formålet. Så på nordisk plan sker der nok noget på området.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Mrleif efter Januar 28, 2018, 14:11:37 pm
Det ville være super fedt en anden leverandør!

Jeg har skrevet lidt med Ralf Steinetz, som står for en syd tysk GT serie http://www.dgtsm.de/ (http://www.dgtsm.de/) og de har over de sidste 5 år arbejdet meget med at få et homogent felt af GT-biler med Scaleauto body og i den forbindelse anbefaler han: 20093025B Motor Slotdevil 3025B V2 25000/12V 334g/cm fra slotbox.de

(https://slotbox.de/20093025b.jpg)

Deres serie køres i Switzerlandd, Austria og i det syd tyske.


Hvis vi skal have en "ud af kassen" og samtidigt have ensartet performance så må nogen da kunne komme med den magiske tilkørsels formel, som gør at motorerne går 10-20% hurtigere?
Bliver de tilkørt i vand? I fryseren? I ovnen? I en skruestik? Og ved hvilken spænding?

Hvis alle kan få de omdrejninger ud af motorerne er det jo ligetil at ændre grænsen, men da det ikke er tilfældet dør serien..  :'(  jeg gider sgu' ikke deltage, hvis man ikke kan følge med på langsiden i det mindste...
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: HenrikBering efter Januar 28, 2018, 14:38:48 pm
Hvad med Hawk Retro? Den bruges i DES og GT MOS. Tilkørings formlen står bag på motorens emballage: 5 volt i 15 minutter  8) og som Keld har skrevet i anden tråd, så er der ikke længere grund til at teste motorerne mere - så ens er de  :P :P og det endda til kun 100 kr./stk.  :)
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lars_jacobsen efter Januar 28, 2018, 17:02:00 pm
Den er nok lige en smule for potent til scaleauto bilerne - men Hawk retro’s lillebror kunne være en løsning :)

Vil alligevel lige prøve at smide en retro i min scaleauto for at se hvordan den kører :)
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Mercer efter Januar 28, 2018, 17:30:31 pm
Jeg forstår godt at de forskellige klasser uddør, da scale auto kom skulle man absolut lave om på interriør, nu vil man lave om på motoren, få jer da et liv og ret den stive finger ud der skal betjene triggeren, der vil altid være nogen der kører hurtigst og kan man ikke acceptere dette uden at skulle lave om på det hele skal man nok finde en anden hobby.    :) :) :)
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter Januar 28, 2018, 17:49:58 pm
Potent, det afhænger vel lidt af hvilken spænding man vil køre på, men ja på 12,5 volt skal man nok skifte body ret ofte.
Kunne være hawk 25 var bedre egnet, vil teste de 2 imorgen i en scaleauto.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: henrik efter Januar 28, 2018, 23:12:47 pm
Tillad mig at komme med en kommentar.

Omdrejninger kontra moment og indre modstand, min erfaring er at motorer der går mange omdrejninger ofte er de dårligste !

Det er ikke vigtigt hvor hurtigt motoren snurre ubelastet, men dens evne til at accelerer og bremse. ( Vi ved jo, at når en bil får et langt efterløb er motorens dage talt.)

Selvfølgelig skal den også kunne køre hurtigt, men at måle på baghjul ubelastet vil jeg sætte spørgsmålstegn ved !

Husk at selv om vi giver ca. kr.100 for en motor er der flere led fra produktionen, så den har ikke kostet ret meget, dvs. at den er lavet billigt ! forvent derfor en vis spredning, også fra den ene serie til den anden !   

Gå efter lav indre modstand og drejningsmoment, der finder I også de hurtige motorer under løb.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lars_jacobsen efter Februar 01, 2018, 23:11:46 pm
Kommer der en tilbagemelding fra vognudvalget i forhold til motor i Scaleauto 1/24 til denne sæson?

@Leif
Du skriver at vi bør vælge en anden motor end Scaleauto, hvorfor ikke bare holde os til kun at tillade den nyeste? - det er DM og vi bør vel alle have de 100 kr en motor koster, gamle som nye deltagere? - og skulle Scaleauto komme med en ny motor i løbet af 2018, så melder vognudvalget ud at vi skifter til den.... så slipper vi for at tjekke motoromdrejninger (som alligevel er nytteløse) og kan koncentrere os om at køre race.

Det kunne være en ide, at man beder deltagerne om at fjerne lidt af klistermærket så man kan se det lasergraverede modelnummer.

Vedr. tilkøring - min simple step by step guide er:
1. pak din nyindkøbte motor ud
2. sæt den i din bil
3. kør med den i 50-100 omgange
4. Hvis den stadig er for langsom, så har du fået en af de knap så gode motorer.
5. Ud med den og prøv den næste

De sidste 2 år har jeg ikke tilkørt motorer, hverken Scaleauto eller Hawk Retro - med mindre du kalder omgangene på banen for tilkøring, men sikkert er det, at alle motorer bliver hurtigere (målt på omdrejninger ubelastet) efterhånden som de bliver slidte - alene fordi kultrykket bliver mindre - men den bliver ikke nødvendigvis hurtigere.....

og sidst men ikke mindst:
Du kan kun måle en motor når den er kold, så snart motoren har kørt lidt bliver den varm og så vil magnetkraften blive svagere og den vil dermed tage flere omdrejninger, men det viser ikke noget om at det er en "hurtig" motor.
--
en sidebemærkning er også, at den motor vi kørte med til NM løbet - var en motor som en anden af vores medlemmer i superslot havde kasseret som håbløs langsom.... (jeg nævner ingen navne .... Finn  :)  )  - spørg de andre deltagere, den kørte ganske fornuftigt :)
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Mrleif efter Februar 02, 2018, 15:45:00 pm
Kommer der en tilbagemelding fra vognudvalget i forhold til motor i Scaleauto 1/24 til denne sæson?

Der bliver ingen ændringer til 1. afdeling! Og ved 1. afdeling nedsættes Vognudvalget for 2018 og så må vi jo se :)


Du skriver at vi bør vælge en anden motor end Scaleauto, hvorfor ikke bare holde os til kun at tillade den nyeste? - det er DM og vi bør vel alle have de 100 kr en motor koster, gamle som nye deltagere? - og skulle Scaleauto komme med en ny motor i løbet af 2018, så melder vognudvalget ud at vi skifter til den.... så slipper vi for at tjekke motoromdrejninger (som alligevel er nytteløse) og kan koncentrere os om at køre race.

Som jeg skrev før:
"Ja.... det løser problemet lige nu og her og ja der har altid været forskel på motorerne, men det har aldrig været så markant som her..., men så om 3 måneder, så kommer der sikkert en SC-26B som kører markant anderledes... :o ..

Efter hvad vi har set de sidste år med SC-26 motorerne stoler jeg slet ikke på at Scaleauto kan levere ensartede motorer set over selv en kort tidshorisont."


Vedr. tilkøring - min simple step by step guide er:
1. pak din nyindkøbte motor ud
2. sæt den i din bil
3. kør med den i 50-100 omgange
4. Hvis den stadig er for langsom, så har du fået en af de knap så gode motorer.
5. Ud med den og prøv den næste

De sidste 2 år har jeg ikke tilkørt motorer, hverken Scaleauto eller Hawk Retro - med mindre du kalder omgangene på banen for tilkøring, men sikkert er det, at alle motorer bliver hurtigere (målt på omdrejninger ubelastet) efterhånden som de bliver slidte - alene fordi kultrykket bliver mindre - men den bliver ikke nødvendigvis hurtigere.....

og sidst men ikke mindst:
Du kan kun måle en motor når den er kold, så snart motoren har kørt lidt bliver den varm og så vil magnetkraften blive svagere og den vil dermed tage flere omdrejninger, men det viser ikke noget om at det er en "hurtig" motor.
--

Ja, kan vi så ikke bare konkludere at man IKKE kan tilkører en motor således at den pludselig kører 2000 - 4000 RPM hurtigere..? Det er noget vrøvl og det er den slags pis der skaber en stor del af problemerne som klasse er kommet i .... 

Men den eneste rigtige grund til problemerne er at Scaleauto ikke kan finde ud af levere nogen ensartede motorer!

Kan vi så også blive enige om at det er sjovest kører race når det er jævnbyrdigt og tæt ? Og for at det skal blive jævnbyrdigt skal alle have adgang til det samme materiale?



Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Jan T. efter Februar 03, 2018, 12:10:33 pm
Bemærk venligst.
Vognudvalget nedsættes ved 1. afd. af DM. men i §3A står der, at valgperioden følger kalenderåret  ::) hvilket betyder at første løb i det nye år køres efter det siddende vognudvalgs beslutninger, hvor reglementet for hele året så er besluttet og ligger fast, ( giver det mening )
Når der vælges nyt vognudvalg med virkning fra 2. afd. har de meget svært ved at få gennemført nødvendige ændringer ( hvis de ønsker det ) for resten af året, for der er også indført i §3A at, eventuelle regelændringer i løbet af året holdes på et minimum og foregå i samarbejde med DMRU.s bestyrelse ( og det kender vi jo alt til hvor lang tid det tager )
Vi læser at der på Delegeret forsamlingen er fremsat forslag om ændring til 6.500 RPM fra MMRK og ændring i ordlyden vedr. regelændringer, så det fremstår sådan som det kan læses ovenfor her.
Dette blev vedtaget med 5 stemmer for og ingen imod  ??? hvor mange var det lige vi var til sidste løb i RRO der stemte for at bibeholde RPM i 18 som de var i 17  ??? og er vognudvalget ikke en koordinator mellem kørende og DMRU som har til opgave at varetage deltagernes interesser og ikke lade selviske holdninger tage over, måske skulle der have stået i vedtægterne at vognudvalget skal være uvildig.
Det burde ikke være nødvendigt at alle mand er tvunget til at møde op på Delegeret forsamlingen for at sikre at det forslag som blev vedtaget blandt kørende, nu også er det som vognudvalget fremføre på forsamlingen.
Vedr. tilkørt motor.
Hvem påstår at have en motor som tilkørt har op til 4000 RPM mere end en ny, det giver mere end 10.000 RPM. det er sgu da en del  :o
Man bør nok være lidt forsigtig med at udtale sig om hvorvidt scaleauto er i stand til at levere brugbare motorer fremadrettet, der er ikke nogen ud fra alt hvad der har været skrevet omkring dette problem, som har været i stand til at definere hvad en god motor er fremfor en dårlig, med den undtagelse naturligvis at man kan løbe ind i en skod motor  ;D
Slutlig er jeg helt enig med Leif om at alle bør have adgang til det samme materiale, derom kan vi vel alle blive enige.
Men for at gøre det spændende at deltage ( for dem der køre i top 5 og måske også i top 10 ) er det nødvendigt med en udvikling af serien i et bredere omfang end hvad vi ser nu, ellers vil vi se at når alle deltager er det stort set det samme år efter år.
Bare tænk hvis der var frie dæk og gear ( pro 2-3-4 ) det ville gøre at den enkelte havde mulighed for at finde lige den opsætning som passede til hans bil på lige den bane på lige den dag, og så var det måske muligt at han var bedst til at læse banen og derigennem vandt  ??? og med frie gear skulle vi aldrig tale om RPM.
Synd for klubben der afholder 1. Afd. at der ikke er flere der deltager, og synd for serien at det er ud fra den håndfuld at dette års vognudvalg skal vælges, men ovenstående kan måske forklare lidt af det.
Er der nogen af jer der køre til syn med en bil i ved med sikkerhed bliver kasseret  ??? ???

   
   
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lars_jacobsen efter Februar 03, 2018, 12:48:26 pm
Hej jan

Jeg er enig med noget af det du skriver, men nogle af tingene er i sig selv en modsigelse og dem er jeg bestemt ikke enig i :)

Du starter med at argumentere for at vi alle var imod den måde man gjorde det på i 2017 hvor det blev målt omdrejninger på motorerne og du har helt ret i, at et stort flertal stemte for at fjerne måling af omdrejninger i 2018. Jeg var selv blandt dem der gerne så omdrejningsmålingen fjernet og stemte selv for dette. Efterfølgende reviderede jeg dog min egen holdning da jeg prøvede de nyeste motorer fra scaleauto for de er langt fra lige så hurtige som de tidligere modeller. Problemet her er, at de gamle motorer ikke længere kan købes og det vil så kun være f.eks. Jeg selv der har en stak af de gamle motorer liggende, der reelt kan bruge en “supermotor”. Det er ikke i seriens interesse da nye deltagere dermed vil skulle stille op med langsommere motorer og altså på forhånd være bagud på teknik.

Derfor er jeg fortaler for at der gøres noget så kun de nyeste og tilgængelige motorer kan bruges til DM - ens motormodel som alle kan købe vil gøre racet tættere ihvertfald på motorsiden og så kan vi uden problem droppe omdrejningerne da vi alle kører med samme motor. Det skal retfærdigvis siges at de nye scaleauto motorer virker meget ens - ihvertfald de 5-8 stykker jeg har prøvet.

Fri gearing og dæk i scaleauto vil være en kæmpe fejl, det tilgodeser kun dem der er ligeglade med at bruge en mindre formue på diverse dele for at finde 0,05 sek pr omgang. Fast gearing gør det både lettere og billigere for alle, da man så ikke behøver afprøve 10 forskellige kombinationer for at finde den optimale. Samme med frie dæk, igen tilgodeser sådanne regler kun de mest seriøse og giver resten endnu en ulempe.

Så hvis du er enig med leif i, at det bedste er, at alle deltagere har samme materiel så kan du ikke argumentere for at den gamle motor stadig skal være lovlig da nye deltagere ikke kan købe den gamle motor længere. Fri gearing og dæk vil også have den stik modsatte effekt og bare gøre serien dyrere og mere kompliceret - ikke tanken bag scaleauto serien såvidt jeg husker :)

Jeg har meldt mig til 2. Afd af dette års DM så må vi i spænding afvente hvordan reglerne bliver :)

Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lars_jacobsen efter Februar 03, 2018, 13:15:24 pm

Som jeg skrev før:
"Ja.... det løser problemet lige nu og her og ja der har altid været forskel på motorerne, men det har aldrig været så markant som her..., men så om 3 måneder, så kommer der sikkert en SC-26B som kører markant anderledes... :o ..

Efter hvad vi har set de sidste år med SC-26 motorerne stoler jeg slet ikke på at Scaleauto kan levere ensartede motorer set over selv en kort tidshorisont."


Det er vel netop også problemet "her og nu" vi skal have løst??

Jeg vil forsigtigt argumentere for, at Scaleauto har leveret endda utrolig ens motorer set over pænt mange sæsoner efterhånden, problemet er, at de får lavet nye batches af samme model motor ved andre leverandører og det giver udslag i forskellige ydelse, til gengæld har de altid været "flinke" og sat et nyt udseende klistermærke på, eller denne gang endda givet motoren en helt ny modelbetegnelse - så jeg er ikke nervøs for om de vil være ens fremadrettet, så længe de kommer fra samme batch

og ændrer de til et nyt klistermærke om 8 måneder og de kører bedre/dårligere, jammen så må vi jo skifte til den motor der så er tilgængelig på det tidspunkt, vi har vognudvalget der hurtigt kan tage en sådan beslutning og jeg er sikker på, at hvis der kun bliver en tilladt motor og den pludselig ikke længere er til salg på diverse webshops, så vil vognudvalget hurtigt høre om det, og vil kunne opdatere reglerne for motor

Så har vi 2018 til at find en motorleverandør der også fremadrettet vil lave nøjagtig samme motor (nok ikke den letteste opgave, tror vi alle husker FoxII motorerne der blev meget uens, samme med SRP og Fox10 - er nok bare den negative side af, at vi kører med en dildo-motor der produceres til 2 kr pr stk :)  )

Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Jan T. efter Februar 03, 2018, 14:24:56 pm
Hej Lars
At have adgang til det samme materiel er ikke det samme som krav til brug af det, i det omfang naturligvis at der var flere valgmuligheder  :D
Det er godt at du nu melder ud at du er en af det nye flertal som har fået beslutningen fra RRO omstødt, det har ikke været muligt tidligere at få antal og navne sat på  ;)
Det lyder hele tiden som om at alle lige her står og skal købe ny bil med den nye motor, det gør de ikke men alle skal købe ny motor ( uden garanti for at den kan bruges )
Så hvad der er billigst i serien, om det er fri gear eller ny motor, kan man da regne på til man visner.
Som jeg skriver, så er det en mulighed for at dem nedefra kan ( måske ) komme op og gøre sig gællende med de valgmuligheder af materiel man kunne åbne op for.
Men da du jo ikke køre under top 5-10 er der da ikke noget underligt i at du ikke ønsker ændringer i den retning, eller har jeg misforstået noget  ???
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lars_jacobsen efter Februar 03, 2018, 15:47:01 pm
Halløj jan

Jeg havde skam gerne beholdt den gamle motor og uden måling af omdrejninger - har ca 10-12 stk liggende som kører rigtig godt men som ikke kan holde sig under max omdrejningerne

Så at stemme for at køre med den nye model motor er bestemt ikke en fordel for mig selv, men hvis alle andre må nøjes med den nye model så er der ikke meget ved det jo

Uanset hvad der bliver indført så skal jeg nok få fundet fordele ved det, jeg er bare modstander af, at en deltagers motor bliver underkendt pga et omdrejningstal, specielt når vi alle ved at mange omdrejninger ikke er lig med en supermotor

Hvad motoren så hedder er mig totalt ligegyldigt - men det er det ikke for nye deltagere der så er bundet af de motortyper der kan købes nu
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lowflyer efter Februar 06, 2018, 10:28:42 am
Som tidligere nævnt, undersøger man på Nordisk plan muligheden for at benytte NSR 25.000 motor, Claus har hjemtage nogle få,
og den er blevet testet i AMRK og Superslot i en Scaleauto Viper.
Jeg har selv prøvet nogle få omgange med den, og må sige at det bestemt var et meget positivt indtryk jeg fik af motoren,
rigtig god trækkraft og accelleration hele vejen op ad langsiden.
thumbs up her fra til NRS motoren.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter Marts 12, 2018, 14:48:22 pm
Scaleauto har indset at deres motorer ikke har haft fornøden ensartethed og vil snart kunne levere nye og forbedrede motorer.

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/29066706_1887457451295781_3485257839197290496_n.jpg?oh=a0a4b11887477d42164a6c5209fe368d&oe=5B06C4B7)

Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Erik-Odder efter Marts 13, 2018, 00:13:34 am
 :)   Kan man regne med at vognudvalget fastholder NSR 25,000 motoren resten af sæsonen ?

eller vil man gå tilbage til Scalauto motoren når Slotwold--Keld tilbyder en forbedret motor

eller vælge en helt tredje motor


Mvh

Erik
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lowflyer efter Marts 13, 2018, 20:20:58 pm
Der er nogle gange MEGET langt fra annoncering til faktisk levering hos Scaleauto, så uden at have spurgt de andre medlemmer i vognudvalget, så vil jeg vove pelsen og sige, at du trygt kan regne med at NSR motoren vil blive benyttet resten af året.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter Marts 13, 2018, 22:47:28 pm
Jeg kan så godt fortælle at motorerne er afsendt fra spanien med kurs mod slotworld.dk
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Ronald efter Marts 14, 2018, 05:46:51 am
🤣😂 ::)
Undskyld :-X
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: lowflyer efter Marts 14, 2018, 07:27:59 am
Jeg kan så godt fortælle at motorerne er afsendt fra spanien med kurs mod slotworld.dk

Personligt, ændrer det intet for mig, med samme varenummer, er forvirringen jo total, så man aner ikke hvad det er man har foran sig, det kan være en fra det batch vi har dømt ude, eller fra et nyt batch, som vi ikke aner kvaliteten på.
Men det er da positivt at Ivan Basas har reageret på vores kritik.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter Marts 14, 2018, 12:25:03 pm
Nu er det jo ret let at se forskel, det fremgår tydeligt af indpakningen (læs papiret rundt om motoren) at den har 22000 rpm and 318 gr/cm., i modsætning til den gamle der havde 22000 rpm and 250 gr/cm.
Og jeg tvivler stærkt på at nogle vil snyde og komme den gamle sløve kværn i deres bil, blot for at køre i vejen for de andre.  ;D ;D
Og den helt gamle uden B havde en anden farve så det kan næppe gå selv dit halvsløje øje forbi.  :o
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Dennis GT efter Marts 14, 2018, 14:45:36 pm
Nu er der mange som allerede har skiftet til nsr så ville det da være dumt at lave det om igen :-)

Sendt fra min E5823 med Tapatalk

Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Mrleif efter Marts 14, 2018, 19:06:05 pm
Nu er det jo ret let at se forskel, det fremgår tydeligt af indpakningen (læs papiret rundt om motoren) at den har 22000 rpm and 318 gr/cm., i modsætning til den gamle der havde 22000 rpm and 250 gr/cm.
Og jeg tvivler stærkt på at nogle vil snyde og komme den gamle sløve kværn i deres bil, blot for at køre i vejen for de andre.  ;D ;D
Og den helt gamle uden B havde en anden farve så det kan næppe gå selv dit halvsløje øje forbi.  :o

"22000rpm" stod der også på "gamle" SC-26 også, men der var op til 5000-6000 rpm i forskel mellem dem alt efter hvilken batch de kom fra....    :( :o ... så nej, det ændre intet ved beslutningen om at skifte til NSR...

Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Ronald efter Marts 15, 2018, 07:09:10 am
Hej
Tog lige nogle billeder af motorer jeg købte for en god måned siden.
Jeg tror de har meget styr på det hos Scalerace.......NOT!

Vh Bjarne
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Jan T. efter Marts 15, 2018, 09:06:46 am
Hvis de fremover kan finde ud af at komme de ting i de poser hvor de høre hjemme, så skulle problemet vel være løst.
Keld omtaler den sending der er på vej d. 13 Marts, og ikke hvad der tidligere har været leveret fra scalerace, selvom det naturligvis også skulle have været pakket korrekt.
Jeg tænker mere på hvordan vi finder ud af om den er god nok, hvis der ikke er nogen der bruger den  ???
Så må vi i Nissum vel købe nogle stykker og prøve dem af, nogen skal jo  ;D ;D
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter Marts 15, 2018, 11:06:28 am
Det ser spændende ud Bjarne, jeg er i kontakt med Scaleauto for det kan sg ikke være rigtigt det der. Jeg har desuden rigget en scaleauto bil til efter de regler i bruger så jeg også selv kan teste det.

Det eneste korrekte var at de fik styr på motorerne og lavede dem ens og stærke nok, for det vil jo være til alle bedste hvis de motorer der sidder i bilerne når man køber dem også var dem der skulle bruges.
Titel: Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
Indlæg af: Mrleif efter Marts 15, 2018, 17:51:43 pm
[attach=1]

..og køber man en bil (i dette tilfælde en med HS bund, som er ny udgivet) kommer den så med en af de sorte og orange motorer...

Helt enig med Keld at de burde få styr på deres motorer og levere noget der er ensartet, det har de ikke kunne indtil nu og Bjarnes billede viser jo også at forvirringen fortsætter.
Man gider jo ikke kører race hvis det hele handler om man har været heldig og få en god motor og ikke have nogen som helst chance for at vide hvad man får når man bestiller noget, måske 20000rpm måske 22000rpm eller noget helt andet...  :o