Forfatter Emne:  DMRU Scaleauto reglement 2018/motor  (Læst 17637 gange)

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #30 Dato: Januar 28, 2018, 14:38:48 pm »
Hvad med Hawk Retro? Den bruges i DES og GT MOS. Tilkørings formlen står bag på motorens emballage: 5 volt i 15 minutter  8) og som Keld har skrevet i anden tråd, så er der ikke længere grund til at teste motorerne mere - så ens er de  :P :P og det endda til kun 100 kr./stk.  :)

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #31 Dato: Januar 28, 2018, 17:02:00 pm »
Den er nok lige en smule for potent til scaleauto bilerne - men Hawk retro’s lillebror kunne være en løsning :)

Vil alligevel lige prøve at smide en retro i min scaleauto for at se hvordan den kører :)
MVH
Lars Jacobsen

Offline Mercer

  • Scaleracer
  • Indlæg: 11
    • Vis profil
  • Navn: Finn Paulsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #32 Dato: Januar 28, 2018, 17:30:31 pm »
Jeg forstår godt at de forskellige klasser uddør, da scale auto kom skulle man absolut lave om på interriør, nu vil man lave om på motoren, få jer da et liv og ret den stive finger ud der skal betjene triggeren, der vil altid være nogen der kører hurtigst og kan man ikke acceptere dette uden at skulle lave om på det hele skal man nok finde en anden hobby.    :) :) :)

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #33 Dato: Januar 28, 2018, 17:49:58 pm »
Potent, det afhænger vel lidt af hvilken spænding man vil køre på, men ja på 12,5 volt skal man nok skifte body ret ofte.
Kunne være hawk 25 var bedre egnet, vil teste de 2 imorgen i en scaleauto.

Offline henrik

  • Scaleracer
  • Indlæg: 383
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Berntsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #34 Dato: Januar 28, 2018, 23:12:47 pm »
Tillad mig at komme med en kommentar.

Omdrejninger kontra moment og indre modstand, min erfaring er at motorer der går mange omdrejninger ofte er de dårligste !

Det er ikke vigtigt hvor hurtigt motoren snurre ubelastet, men dens evne til at accelerer og bremse. ( Vi ved jo, at når en bil får et langt efterløb er motorens dage talt.)

Selvfølgelig skal den også kunne køre hurtigt, men at måle på baghjul ubelastet vil jeg sætte spørgsmålstegn ved !

Husk at selv om vi giver ca. kr.100 for en motor er der flere led fra produktionen, så den har ikke kostet ret meget, dvs. at den er lavet billigt ! forvent derfor en vis spredning, også fra den ene serie til den anden !   

Gå efter lav indre modstand og drejningsmoment, der finder I også de hurtige motorer under løb.
Med venlig hilsen
Henrik Berntsen
Hvis du vil vinde og tabe med samme sind, vinder du IKKE !

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #35 Dato: Februar 01, 2018, 23:11:46 pm »
Kommer der en tilbagemelding fra vognudvalget i forhold til motor i Scaleauto 1/24 til denne sæson?

@Leif
Du skriver at vi bør vælge en anden motor end Scaleauto, hvorfor ikke bare holde os til kun at tillade den nyeste? - det er DM og vi bør vel alle have de 100 kr en motor koster, gamle som nye deltagere? - og skulle Scaleauto komme med en ny motor i løbet af 2018, så melder vognudvalget ud at vi skifter til den.... så slipper vi for at tjekke motoromdrejninger (som alligevel er nytteløse) og kan koncentrere os om at køre race.

Det kunne være en ide, at man beder deltagerne om at fjerne lidt af klistermærket så man kan se det lasergraverede modelnummer.

Vedr. tilkøring - min simple step by step guide er:
1. pak din nyindkøbte motor ud
2. sæt den i din bil
3. kør med den i 50-100 omgange
4. Hvis den stadig er for langsom, så har du fået en af de knap så gode motorer.
5. Ud med den og prøv den næste

De sidste 2 år har jeg ikke tilkørt motorer, hverken Scaleauto eller Hawk Retro - med mindre du kalder omgangene på banen for tilkøring, men sikkert er det, at alle motorer bliver hurtigere (målt på omdrejninger ubelastet) efterhånden som de bliver slidte - alene fordi kultrykket bliver mindre - men den bliver ikke nødvendigvis hurtigere.....

og sidst men ikke mindst:
Du kan kun måle en motor når den er kold, så snart motoren har kørt lidt bliver den varm og så vil magnetkraften blive svagere og den vil dermed tage flere omdrejninger, men det viser ikke noget om at det er en "hurtig" motor.
--
en sidebemærkning er også, at den motor vi kørte med til NM løbet - var en motor som en anden af vores medlemmer i superslot havde kasseret som håbløs langsom.... (jeg nævner ingen navne .... Finn  :)  )  - spørg de andre deltagere, den kørte ganske fornuftigt :)
« Senest Redigeret: Februar 01, 2018, 23:13:33 pm af lars_jacobsen »
MVH
Lars Jacobsen

Offline Mrleif

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 753
    • Vis profil
    • http://www.lemans-foto.dk/Camaro/
  • Navn: Leif Svinth Christensen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #36 Dato: Februar 02, 2018, 15:45:00 pm »
Kommer der en tilbagemelding fra vognudvalget i forhold til motor i Scaleauto 1/24 til denne sæson?

Der bliver ingen ændringer til 1. afdeling! Og ved 1. afdeling nedsættes Vognudvalget for 2018 og så må vi jo se :)


Du skriver at vi bør vælge en anden motor end Scaleauto, hvorfor ikke bare holde os til kun at tillade den nyeste? - det er DM og vi bør vel alle have de 100 kr en motor koster, gamle som nye deltagere? - og skulle Scaleauto komme med en ny motor i løbet af 2018, så melder vognudvalget ud at vi skifter til den.... så slipper vi for at tjekke motoromdrejninger (som alligevel er nytteløse) og kan koncentrere os om at køre race.

Som jeg skrev før:
"Ja.... det løser problemet lige nu og her og ja der har altid været forskel på motorerne, men det har aldrig været så markant som her..., men så om 3 måneder, så kommer der sikkert en SC-26B som kører markant anderledes... :o ..

Efter hvad vi har set de sidste år med SC-26 motorerne stoler jeg slet ikke på at Scaleauto kan levere ensartede motorer set over selv en kort tidshorisont."


Vedr. tilkøring - min simple step by step guide er:
1. pak din nyindkøbte motor ud
2. sæt den i din bil
3. kør med den i 50-100 omgange
4. Hvis den stadig er for langsom, så har du fået en af de knap så gode motorer.
5. Ud med den og prøv den næste

De sidste 2 år har jeg ikke tilkørt motorer, hverken Scaleauto eller Hawk Retro - med mindre du kalder omgangene på banen for tilkøring, men sikkert er det, at alle motorer bliver hurtigere (målt på omdrejninger ubelastet) efterhånden som de bliver slidte - alene fordi kultrykket bliver mindre - men den bliver ikke nødvendigvis hurtigere.....

og sidst men ikke mindst:
Du kan kun måle en motor når den er kold, så snart motoren har kørt lidt bliver den varm og så vil magnetkraften blive svagere og den vil dermed tage flere omdrejninger, men det viser ikke noget om at det er en "hurtig" motor.
--

Ja, kan vi så ikke bare konkludere at man IKKE kan tilkører en motor således at den pludselig kører 2000 - 4000 RPM hurtigere..? Det er noget vrøvl og det er den slags pis der skaber en stor del af problemerne som klasse er kommet i .... 

Men den eneste rigtige grund til problemerne er at Scaleauto ikke kan finde ud af levere nogen ensartede motorer!

Kan vi så også blive enige om at det er sjovest kører race når det er jævnbyrdigt og tæt ? Og for at det skal blive jævnbyrdigt skal alle have adgang til det samme materiale?



mvh
Leif

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #37 Dato: Februar 03, 2018, 12:10:33 pm »
Bemærk venligst.
Vognudvalget nedsættes ved 1. afd. af DM. men i §3A står der, at valgperioden følger kalenderåret  ::) hvilket betyder at første løb i det nye år køres efter det siddende vognudvalgs beslutninger, hvor reglementet for hele året så er besluttet og ligger fast, ( giver det mening )
Når der vælges nyt vognudvalg med virkning fra 2. afd. har de meget svært ved at få gennemført nødvendige ændringer ( hvis de ønsker det ) for resten af året, for der er også indført i §3A at, eventuelle regelændringer i løbet af året holdes på et minimum og foregå i samarbejde med DMRU.s bestyrelse ( og det kender vi jo alt til hvor lang tid det tager )
Vi læser at der på Delegeret forsamlingen er fremsat forslag om ændring til 6.500 RPM fra MMRK og ændring i ordlyden vedr. regelændringer, så det fremstår sådan som det kan læses ovenfor her.
Dette blev vedtaget med 5 stemmer for og ingen imod  ??? hvor mange var det lige vi var til sidste løb i RRO der stemte for at bibeholde RPM i 18 som de var i 17  ??? og er vognudvalget ikke en koordinator mellem kørende og DMRU som har til opgave at varetage deltagernes interesser og ikke lade selviske holdninger tage over, måske skulle der have stået i vedtægterne at vognudvalget skal være uvildig.
Det burde ikke være nødvendigt at alle mand er tvunget til at møde op på Delegeret forsamlingen for at sikre at det forslag som blev vedtaget blandt kørende, nu også er det som vognudvalget fremføre på forsamlingen.
Vedr. tilkørt motor.
Hvem påstår at have en motor som tilkørt har op til 4000 RPM mere end en ny, det giver mere end 10.000 RPM. det er sgu da en del  :o
Man bør nok være lidt forsigtig med at udtale sig om hvorvidt scaleauto er i stand til at levere brugbare motorer fremadrettet, der er ikke nogen ud fra alt hvad der har været skrevet omkring dette problem, som har været i stand til at definere hvad en god motor er fremfor en dårlig, med den undtagelse naturligvis at man kan løbe ind i en skod motor  ;D
Slutlig er jeg helt enig med Leif om at alle bør have adgang til det samme materiale, derom kan vi vel alle blive enige.
Men for at gøre det spændende at deltage ( for dem der køre i top 5 og måske også i top 10 ) er det nødvendigt med en udvikling af serien i et bredere omfang end hvad vi ser nu, ellers vil vi se at når alle deltager er det stort set det samme år efter år.
Bare tænk hvis der var frie dæk og gear ( pro 2-3-4 ) det ville gøre at den enkelte havde mulighed for at finde lige den opsætning som passede til hans bil på lige den bane på lige den dag, og så var det måske muligt at han var bedst til at læse banen og derigennem vandt  ??? og med frie gear skulle vi aldrig tale om RPM.
Synd for klubben der afholder 1. Afd. at der ikke er flere der deltager, og synd for serien at det er ud fra den håndfuld at dette års vognudvalg skal vælges, men ovenstående kan måske forklare lidt af det.
Er der nogen af jer der køre til syn med en bil i ved med sikkerhed bliver kasseret  ??? ???

   
   

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #38 Dato: Februar 03, 2018, 12:48:26 pm »
Hej jan

Jeg er enig med noget af det du skriver, men nogle af tingene er i sig selv en modsigelse og dem er jeg bestemt ikke enig i :)

Du starter med at argumentere for at vi alle var imod den måde man gjorde det på i 2017 hvor det blev målt omdrejninger på motorerne og du har helt ret i, at et stort flertal stemte for at fjerne måling af omdrejninger i 2018. Jeg var selv blandt dem der gerne så omdrejningsmålingen fjernet og stemte selv for dette. Efterfølgende reviderede jeg dog min egen holdning da jeg prøvede de nyeste motorer fra scaleauto for de er langt fra lige så hurtige som de tidligere modeller. Problemet her er, at de gamle motorer ikke længere kan købes og det vil så kun være f.eks. Jeg selv der har en stak af de gamle motorer liggende, der reelt kan bruge en “supermotor”. Det er ikke i seriens interesse da nye deltagere dermed vil skulle stille op med langsommere motorer og altså på forhånd være bagud på teknik.

Derfor er jeg fortaler for at der gøres noget så kun de nyeste og tilgængelige motorer kan bruges til DM - ens motormodel som alle kan købe vil gøre racet tættere ihvertfald på motorsiden og så kan vi uden problem droppe omdrejningerne da vi alle kører med samme motor. Det skal retfærdigvis siges at de nye scaleauto motorer virker meget ens - ihvertfald de 5-8 stykker jeg har prøvet.

Fri gearing og dæk i scaleauto vil være en kæmpe fejl, det tilgodeser kun dem der er ligeglade med at bruge en mindre formue på diverse dele for at finde 0,05 sek pr omgang. Fast gearing gør det både lettere og billigere for alle, da man så ikke behøver afprøve 10 forskellige kombinationer for at finde den optimale. Samme med frie dæk, igen tilgodeser sådanne regler kun de mest seriøse og giver resten endnu en ulempe.

Så hvis du er enig med leif i, at det bedste er, at alle deltagere har samme materiel så kan du ikke argumentere for at den gamle motor stadig skal være lovlig da nye deltagere ikke kan købe den gamle motor længere. Fri gearing og dæk vil også have den stik modsatte effekt og bare gøre serien dyrere og mere kompliceret - ikke tanken bag scaleauto serien såvidt jeg husker :)

Jeg har meldt mig til 2. Afd af dette års DM så må vi i spænding afvente hvordan reglerne bliver :)

MVH
Lars Jacobsen

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #39 Dato: Februar 03, 2018, 13:15:24 pm »

Som jeg skrev før:
"Ja.... det løser problemet lige nu og her og ja der har altid været forskel på motorerne, men det har aldrig været så markant som her..., men så om 3 måneder, så kommer der sikkert en SC-26B som kører markant anderledes... :o ..

Efter hvad vi har set de sidste år med SC-26 motorerne stoler jeg slet ikke på at Scaleauto kan levere ensartede motorer set over selv en kort tidshorisont."


Det er vel netop også problemet "her og nu" vi skal have løst??

Jeg vil forsigtigt argumentere for, at Scaleauto har leveret endda utrolig ens motorer set over pænt mange sæsoner efterhånden, problemet er, at de får lavet nye batches af samme model motor ved andre leverandører og det giver udslag i forskellige ydelse, til gengæld har de altid været "flinke" og sat et nyt udseende klistermærke på, eller denne gang endda givet motoren en helt ny modelbetegnelse - så jeg er ikke nervøs for om de vil være ens fremadrettet, så længe de kommer fra samme batch

og ændrer de til et nyt klistermærke om 8 måneder og de kører bedre/dårligere, jammen så må vi jo skifte til den motor der så er tilgængelig på det tidspunkt, vi har vognudvalget der hurtigt kan tage en sådan beslutning og jeg er sikker på, at hvis der kun bliver en tilladt motor og den pludselig ikke længere er til salg på diverse webshops, så vil vognudvalget hurtigt høre om det, og vil kunne opdatere reglerne for motor

Så har vi 2018 til at find en motorleverandør der også fremadrettet vil lave nøjagtig samme motor (nok ikke den letteste opgave, tror vi alle husker FoxII motorerne der blev meget uens, samme med SRP og Fox10 - er nok bare den negative side af, at vi kører med en dildo-motor der produceres til 2 kr pr stk :)  )

MVH
Lars Jacobsen

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #40 Dato: Februar 03, 2018, 14:24:56 pm »
Hej Lars
At have adgang til det samme materiel er ikke det samme som krav til brug af det, i det omfang naturligvis at der var flere valgmuligheder  :D
Det er godt at du nu melder ud at du er en af det nye flertal som har fået beslutningen fra RRO omstødt, det har ikke været muligt tidligere at få antal og navne sat på  ;)
Det lyder hele tiden som om at alle lige her står og skal købe ny bil med den nye motor, det gør de ikke men alle skal købe ny motor ( uden garanti for at den kan bruges )
Så hvad der er billigst i serien, om det er fri gear eller ny motor, kan man da regne på til man visner.
Som jeg skriver, så er det en mulighed for at dem nedefra kan ( måske ) komme op og gøre sig gællende med de valgmuligheder af materiel man kunne åbne op for.
Men da du jo ikke køre under top 5-10 er der da ikke noget underligt i at du ikke ønsker ændringer i den retning, eller har jeg misforstået noget  ???

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #41 Dato: Februar 03, 2018, 15:47:01 pm »
Halløj jan

Jeg havde skam gerne beholdt den gamle motor og uden måling af omdrejninger - har ca 10-12 stk liggende som kører rigtig godt men som ikke kan holde sig under max omdrejningerne

Så at stemme for at køre med den nye model motor er bestemt ikke en fordel for mig selv, men hvis alle andre må nøjes med den nye model så er der ikke meget ved det jo

Uanset hvad der bliver indført så skal jeg nok få fundet fordele ved det, jeg er bare modstander af, at en deltagers motor bliver underkendt pga et omdrejningstal, specielt når vi alle ved at mange omdrejninger ikke er lig med en supermotor

Hvad motoren så hedder er mig totalt ligegyldigt - men det er det ikke for nye deltagere der så er bundet af de motortyper der kan købes nu
MVH
Lars Jacobsen

Offline lowflyer

  • Scaleracer
  • Indlæg: 786
    • Vis profil
  • Navn: Thorkild Hjorth
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #42 Dato: Februar 06, 2018, 10:28:42 am »
Som tidligere nævnt, undersøger man på Nordisk plan muligheden for at benytte NSR 25.000 motor, Claus har hjemtage nogle få,
og den er blevet testet i AMRK og Superslot i en Scaleauto Viper.
Jeg har selv prøvet nogle få omgange med den, og må sige at det bestemt var et meget positivt indtryk jeg fik af motoren,
rigtig god trækkraft og accelleration hele vejen op ad langsiden.
thumbs up her fra til NRS motoren.
LMP24....Slot Racing made easy.
http://www.lmp24.dk

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #43 Dato: Marts 12, 2018, 14:48:22 pm »
Scaleauto har indset at deres motorer ikke har haft fornøden ensartethed og vil snart kunne levere nye og forbedrede motorer.




Offline Erik-Odder

  • Scaleracer
  • Indlæg: 186
    • Vis profil
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #44 Dato: Marts 13, 2018, 00:13:34 am »
 :)   Kan man regne med at vognudvalget fastholder NSR 25,000 motoren resten af sæsonen ?

eller vil man gå tilbage til Scalauto motoren når Slotwold--Keld tilbyder en forbedret motor

eller vælge en helt tredje motor


Mvh

Erik