Forfatter Emne:  Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum  (Læst 18184 gange)

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #30 Dato: Februar 19, 2017, 11:18:12 am »
Jeg tror også noget af det har med at gøre at de fleste baner har placeret tidtagningen således at problemet er minimalt. Der findes baner hvor problemet bliver voldsomt på grund af placeringen, og måske der er færre af de baner herover på Sjælland.

Men ja det burde vel være muligt at lave noget i Lapmaster så man eliminerer fejlen, f.eks. ved at stoppe tiden ved track call, det bør alt andet lige være den optimale løsning.
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline hsmed

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 788
    • Vis profil
    • http://www.danskerbiler.dk/scuderia_pooh
  • Navn: Henning Smed Madsen
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #31 Dato: Februar 19, 2017, 12:52:09 pm »
Det har du fuldstændig ret i, Pål. Især den gamle Kolding bane var uheldigvis sådan, at det skete ret tit - der kunne man nemlig 'let skifte spor' lige inden målstregen.
Mvh
Henning Smed
www.danskerbiler.dk

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #32 Dato: Februar 21, 2017, 11:47:46 am »
Hey, prøv at høre her.
Jeg mont. et kamera ved mål, som køre på sin egen bærbare pc.
Den må kunne køre sådan at skærmen er delt så man også kan se LapMaster på halvdelen af den,
Så kan man altid gå tilbage på slow og se hvad der er sket.
Er det genialt eller åndssvagt  ???

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #33 Dato: Februar 21, 2017, 12:01:42 pm »
Jeg tror det er lidt overkill jan omend en ganske spændende løsning

:)

Og når du ikke har data fra lapmaster samtidig med optagelsen vil det nok være svært at finde på videoen uanset :)

Vi krydser fingre for at Carsten kan overtales til at lave funktionen ;)
MVH
Lars Jacobsen

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #34 Dato: Februar 21, 2017, 15:33:16 pm »
Det er klart. Dog forstår jeg ikke, at det ikke er åbenlyst, at har min bil passeret i "ikke mit" spor, må det have givet en omgang, til en anden.
Så skal jeg have en ekstra omgang (eller sættes på før tæller ) må der nødvendigvis fjernes en omgang et andet sted.

Jeg siger ikke at problemet ikke eksisterer, ej heller at det er et jysk fænomen. Jeg mindes bare ikke at have oplevet det.
Det kan så være fordi der ofte er lapmaster "super brugere" til stede, der hurtigt kunne finde hoved og hale i omgangene :)

Bo jeg har dog heller aldrig set det ske, og forstår heller ikke at i kan ha så meget palaver ud af det, alt er tidslagt i LapMaster og man kan til enhver tid se hvornår der sidst har passeret en bil i ethvert spor.

Ja det skal man ind og gøre i historikken, men hvis baneejerne gad dele deres bane op i 100 zoner istedet for 15 som jeg har set et sted så ville det også være væsentligt lettere at aflæse direkte på hovedskærmen hvor en given bil burde befinde sig på banen.

Vi kører lige episoden forfra, for i bund og grund opstår de mange diskutioner fordi brugerne ikke kender produktet godt nok, om det er lapmaster eller vaskemaskinen er det ofte ukendskab til hvordan det virker.

Så bil i spor 1 falder af og kører videre i spor 2 hvorved der genereres et track call
-spor 2 tildeles en omgang og spor 1 fratrækkes en.
genstart
bil i spor 3 falder af og ryger over i spor 4, men intet track call fordi minimumstiden er udløbet under track call kører i spor 3 råber track han (jeg antog han da det holder i 99%) mangler jo en omgang, og det fremgår jo tydeligt af tælleren da den viser xx,99 omgang ingen diskution
spor 4 har måske talt, køreren i spor 4 påstår den ikke har, men hvad viser skærmen? viser den xx,20 eller mere har den ikke talt det er ret sikkert, viser den xx,07 eller mindre så har den talt det er 100% sikkert, men det er jo ikke nok at kigge på tælleren, i skal jo også kigge på hvor fanden holder bilen i spor 4 henne, og så kan vi fastlægge med 100% sikkerhed om den har talt eller ikke talt, for hvis bilen i spor 4 holder i zone 30 og der står zone 10 (xx,10) på skærmen så er der talt en omgang for meget. ergo hvis bilen der hører til i spor 4 har talt omgangen selv så svarer dens placering maksimalt til dens decimaler på skærmen, hvis bilen i spor 4 også selv faldt af siden sidste track call så holder biler i en lavere zone, men det vil bare bevise endnu tydeligere at selv har talt.


Jeg kan ærligt talt ikke i min vildeste fantasi forestille mig hvordan det skal foregå hvis det ikke med det blotte øje ved at kigge på banen og bilernes placering sammenholdt med LapMasters decimal visning er tydeligt om en bil har talt forkert eller ej.
Men for satan hvor vil jeg gerne en video hvor det sker, hvis nogle gider være så venlige at filme skærm og bilernes placering næste gang inden i genstarter.

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #35 Dato: Februar 21, 2017, 17:37:42 pm »
Hej Keld
Det kan godt være at det er det vilde vesten herovre, men vi kan sgu godt tælle til 100  :P
Jeg brugte to hele dage på at mærke alle spor op i hunrede dele og det passede med 4 mm. på 30,5 m.
Nu bliver det ikke lavet om, men ellers ville jeg vælge at flytte start/mål to m. længere ned af langsiden, for at imødegå de her problemer.
Vi har nu start/mål ca. 1,5 m. efter et stort blødt sving og det troede jeg da den blev samlet at det var ok, men det er jeg ikke så sikker på mere.
Jeg tror nu lidt på den med kameraet, også fordi det er hurtigt i forhold til at skulle bruge tid på at sidde og rode i LapMaster under løbet  ;)
Men vi er dog kommet så langt herovre at det ikke bliver på smalfilm  8)

Offline Møller

  • Scaleracer
  • Indlæg: 653
  • HMRK
    • Vis profil
    • Holstebro Mini Racing klub
  • Navn: Per Møller
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #36 Dato: Februar 21, 2017, 17:51:22 pm »
Problemet synes idag for nogen måske ikke så stort, men husk på, at det først fra iår er blevet vedtaget i DMRU sammenhæng, at den forkert talte omgang skal fratrækkes den kører som har fået en omgang for meget..
Sidste år under DMRU Scaleauto løbene, skete det jævnligt at en kører fik en omgang for meget, og kunne smile af det, da den ikke skulle fratrækkes hans total omgange..
Jeg husker et løb sidste år, hvor der rent faktisk blev bytte rundt på 2. og 3. pladsen af samme årsag..

Men sig mig lige.. HVORFOR skal tiden løbe videre under trackcall ?? Hvad skulle ideen være med det ??
Per Møller
Holstebro
www.hmrk.dk

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #37 Dato: Februar 21, 2017, 18:02:00 pm »
Som skrevet mange gange tidligere så kan det sikkert  aflæses i programmet hvis man kigger efter og ved hvordan man skal kigge efter det,  og derfor kan det tilskrives en "fejl40"  men erfaringerne fra utallige løb viser at det ikke bliver opdaget - om det så skyldes manglende kendskab til program, placering af tæller eller om nordlyset er ekstra kraftigt i Jylland er for mig totalt irrelevant det væsentlige er at hvis man pauser omgangsuret så er problemet løst og derfor bør det implementeres i programmet.

Giver denne pause problemer for andre så lav det som en tjek-boks hvorvidt det skal være slået fra/til og voila - alle er glade

MVH
Lars Jacobsen

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #38 Dato: Februar 21, 2017, 18:09:56 pm »
Jeg tillader mig at citere Carsten:

Nu kommer jeg sikkert igen til at virke utroligt arogant.
Men løsningerne er nu engang omhyggeligt gennemtænkt og valgt som "bedst practice".
Hvis vi kan finde en forbedring, er det af stor værdi at indføre den, men vi skal bare være sikker på at det ikke medføre endnu vanskeligt gennemskuelige situationer.

"Korrekt tælling" er jo 100% formålet.
Regler som modarbejder korrekt tælling er hul i hoved, og måske en reminisens fra en tid hvor der ikke var bedre muligheder end papir, blyant og uendelige diskussioner.

De største problemer opstår ved brug af fotoceller, og tælleren anbragt lige efter et sving.
I den situation kan en eller flere biler afspore og krydse tælleren i et mere eller mindre vilkårligt mønster og tælle på kryds og tværs.
En hensigtsmæssig placering af tælleren kan eliminere næsten alle problemer. Dead-strip tæller kun biler i sporet, fotoceller tæller alt hvad der passere (Biler, hænder, edderkopper...)
Hvis alt andet fejler, må man ty til "History" filen, som altid vil have tilstrækkelig information til at udrede hvad der er sket. Hvad der er talt og ikke talt, og det precise tidspunkt.
Udfra dette vil det altid være muligt at nå til den korrekte tilstand.

Men der er en del tiltag som gerne skulle gøre det meget lettere og sikre at alt bliver korrekt.

1) For det første kan den samme tæller ikke trigges med mindre end 1/2 sekunds pause efter sidste tælling er afsluttet. Dette sikre at en bil ikke kan "hoppe" på tælleren og dermed tælle 2 gange for den samme passage.

2) LapMaster viser med grøn baggrund såfremt der er blevet talt indenfor det sidste sekund. (Tiden, med forbehold for min hukommelse).

3) LapMaster viser med et estimeret zone resultat hvor bilen logisk bør befinde sig. Er vi i den høje ende, bør den være umiddelbart før tælleren. Er den i den lave ende er bilen blevet talt for nyligt.

4) Som noget nyt i den nye version 3.24 lyder der et "Pling" hvis der tælles efter power-off.
Dette skyldes en nylig situation hvor en påsætter skubbede bilen baglæns gennem tælleren under "track call".

5) Endeligt operere vi med en "Minimums tid". Såfremt der kommer en tælling indenfor minimums tiden, annuleres tælling, og baggrunden vises med rødt.
Er der valgt "automatisk trackcall" afbrydes strømmen og der er nu al mulighed for at undersøge hvad gik galt, og hvad der skal korrigeres.

6) Tælleren er "Åben" 3 sekunder efter "power-off" ved stint udløb, således at en "roller" også bliver talt.
Ved "Track call" har jeg valgt at have tælleren åben permanent. Det giver mulighed/fare for manuelt tælling ved at skubbe en bil gennem tælleren. Om dette er en fejl eller feature kan diskutteres.

Lars Jacobsens anke går på at "Mimimums tid" er sat ud af spillet, såfremt der er et track-call involveret i omgangen.
LapMaster bruger den reelle tid mellem passagerne til afgørelse af om minimums tiden er overholdt.
Såfremt der er et track-call involveret er denne tid meget nemt over minimums tiden.
Lars vil gerne have at vi skal fratrække "power-off" tiden, således at minimum tid holdes op mod den reelle "power-on" tid. Men så kommer man ind i roll-out problematik hvor bilen med et eller flere track-calls mellemkomst kan komme under den fastsatte minimums tid.

Der hvor det kan gå galt er hvis vi har et track-call, derefter startes der med 2 biler i samme spor. Første (forkerte) bil passere og tælles. Pga. track-call aksepteres tællingen.
Der tages nu track-call inden den anden (korrekte) bil passere. Den forkerte bil flyttes til sit spor, men der fratrækkes ikke den forkert talte omgang og gives til det rigtige spor
(Her sker der en betjenings fejl i min optik!).
Racet startes og den korrekte bil passere herefter igen tælleren, som nu tæller for anden gang, idet det andet track-call gør at minimums tiden er overholdt.
Istedet for track-calls kan man sikkert også opnå ca. det samme ved hjælp af omhyggeligt timed afsporinger.

Der er i min optik her tale om en forkert procedure.
Ved implementation af Lars's forslag vil enten første eller anden passagen blive fanget som under minimums-tid.
Det vil dog ikke opdages hvis der er tale om timed afsporinger. Det er min anke mod at udvide funktionen. Det bliver alligevel ikke 100% vandtæt. Vi slipper ikke for at skulle tænke os om, og det gør vi bedst hvis systemmet er simpelt.

Der er for nuværende også en mulighed med at snyde ved baneskift. Man kan flytte en bil der lige er talt, bag tælleren ved start til næste stint. Dette opdager systemmet heller ikke.
Forhåbentligt opdager løbs lederen det, idet LapMaster viser hvor bilen bør være på banen. Også ved baneskift der involvere round-robin.
« Senest Redigeret: Februar 21, 2017, 18:11:38 pm af Boskaerm »
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #39 Dato: Februar 21, 2017, 19:54:16 pm »
Jeg har skam læst det tidligere indlæg fra Carsten , men når erfaring fra snart mange løb modsiger hans påstand så bør man ændre i programmet sådan at fejl minimeres endnu mere + har prøvet flere forskellige tællerprogrammer i min tid i Minirace herhjemme og kun lapmaster lader tiden tælle videre så at pause tiden er ikke ukendt og de har sikkert haft nøjagtig de samme tanker i forhold til at undgå fejltællinger

De andre programmer vil så ikke lave et automatisk track Call ved for hurtig tid men undlader blot at tælle omgangen - hvad der er mest rigtigt er der sikkert også mange holdninger til

Dette er ment som et forbedringsforslag og kan kun håbe at der kommer nok der ønsker det til at vi får det lavet. Og en tjek boks eliminerer at det kan "genere" andre der ikke vil benytte sig af funktionen

MVH
Lars Jacobsen

Offline christian h

  • Racefun
  • Scaleracer
  • Indlæg: 176
    • Vis profil
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #40 Dato: Februar 21, 2017, 21:04:33 pm »
Lars, ved at stoppe tiden opstår der jo andre problemer som Bo skriver, med at løbet så bliver stoppet en ekstra gang fordi man kommer under minimums tiden.

Der bliver slået banerekorder fordi man kan tjene lidt på at rulle, som så også skal redes ud. Selvom man ikke slår banerekord kan man stadig sætte sin bedste tid, som ødellgger statistikken (betyder jo ingenting for tællingen, så kan være et ligegyldigt statement).

Du har dog ret i at man kan tilføje din mulighed alligevel, og vælge hvad man synes. De problemer jeg beskriver, kan man også programmere sig ud af ved "ugyldige" tider, men tællende omgange når der har været track. Uanset løsning tror jeg dog ikke der er en fejlfri en af slagsen.

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #41 Dato: Februar 21, 2017, 23:55:14 pm »
Jeg er skam klar over der kan være udfordringer med en sådan tilføjelse, problemet med en for hurtig tid er efterhånden mere teoretisk da så godt som alle baner har bremse ved track Call og derved ikke triller som i "gamle dage" og den tid bilen skal bruge på at komme op i fart koster også på omgangstiden, og under alle omstændigheder vil det max kræve at man sænker minimumstiden med 0,1 sek :)

Teoretisk en banerekord ja, men et par kodelinier kan frasortere omgangstider, hvor der har været trykket track :) - altså ikke selve omgangen men omgangstiden

Og helt enig Christian, med de nuværende systemer kan vi ikke få en 100% fejlfri tælling ved alle tænkelige situationer, men kunne være rart at fjerne dette irritationsmoment :)
MVH
Lars Jacobsen

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #42 Dato: Marts 02, 2017, 20:02:30 pm »
Var et smut omkring DMRU's hjemmeside og kunne med glæde konstatere at problematikken omkring pointgivning er blevet taget op og behandlet af bestyrelsen og man har taget, efter min mening, den rigtige beslutning, nemlig at man skal stille til start for at score point

Så for at det ikke altid skal være negativt der skrives om DMRU så skal der lyde ros herfra :)

MVH
Lars Jacobsen

Offline Pops

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 790
    • Vis profil
  • Navn: Per Thaudal
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #43 Dato: Marts 02, 2017, 20:32:17 pm »
Var et smut omkring DMRU's hjemmeside og kunne med glæde konstatere at problematikken omkring pointgivning er blevet taget op og behandlet af bestyrelsen og man har taget, efter min mening, den rigtige beslutning, nemlig at man skal stille til start for at score point

Så for at det ikke altid skal være negativt der skrives om DMRU så skal der lyde ros herfra :)


Tommel op!  8)
Pensioneret mini-racer

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: Resultat af DM 1. afd. af Scaleauto i Nissum
« Svar #44 Dato: Marts 02, 2017, 22:23:22 pm »
Carsten har implementeret jeres ønsker i LapMaster, jeg har installeret beta og tester det for fejl.

Plinget virker men har jeg allerede ønsket væk, så det bliver valgbart eller fjernet vil jeg tro.

I dag fik jeg lange no..er af utallige track call og den funktion virker bare ikke med fyldt bane og kinesiske kvinder ved controllerne. Selvom vi tærpede tallene på mandarin og jeg nu kan tælle til 10 forstår jeg godt de sætter bilerne forkert på det er jo næsten umulig at udtale dem.