SCALERACE . DK

Scalerace Info => Reportager => Emne startet af: HenrikBering efter November 19, 2017, 19:00:18 pm

Titel: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: HenrikBering efter November 19, 2017, 19:00:18 pm
Hej alle

Tak for i dag. Tak til Mia og Kenny for fremragende forplejning  :P :P :P :P :P. Tak for det store fremmøde  ;) också från hinsidan  :) :) :), mycket roligt  :D. Vi ses  ;D

Stillingen er opdateret:
http://racemaster.dk/highscorelist.php?site_id=8 (http://racemaster.dk/highscorelist.php?site_id=8)

LapMaster resultater: http://www.racemaster.dk/results/2017-8-afd-finale/LapMasterResultLink.htm (http://www.racemaster.dk/results/2017-8-afd-finale/LapMasterResultLink.htm)
Nogle links virker - andre gør ikke. Det bliver rettet ved lejlighed... Billeder kommer snarest.

MVH
Henrik Bering
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Boskaerm efter November 19, 2017, 19:29:20 pm
Hej allesammen

Tak for en dejlig, men lidt lang, dag ;)

Dejligt med så stort et fremmøde, håber at se jer igen næste år.

Tillykke til Henrik Bering og René Glæsel med titlen i henholdsvis GtM og Gt2.

Desværre ser det ud til at vi ikke fik regnet rigtig Mht Gt2 (pga manglende internet og dovenskab), det betyder at den korrekte slutstilling er som følger:
1: René Glæsel
2: Jacob Hansen
3: Robert Castella

Vi beklager fejlen  :)

Tak for dejlig mad 8)

Vi ses
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: robert efter November 19, 2017, 19:32:35 pm
 ;D ;D ;D ;D
HIlsen robert.
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Kenny efter November 19, 2017, 19:54:06 pm
Typisk sorte Robert at tiltuske sig en præmie der ikke var fortjent 😁
Men hold op det er fedt race, dejligt når man på dagen har en bil der kører perfekt, og jeg ikke kun slog Robert i to løb, men fik også hævnet mig på Stig for hans kommentar til det var gået galt i hans første løb "selv Kenny kørte fra mig"  så var det jo en fryd for øret da jeg hørte hans gear hyle sig igennem de sidste 2 minutter af sidste stint, så jeg kunne nå at slå ham igen 😂😀
Men superflot fremmøde, både nogle gamle kendinge og nogle fra broderlandet, kunne være fedt at arrangere nogle løb på tværs af sundet, de svenskere er jo helt menneskelige 😉
Mia hilser alle og siger tak for roserne, selvom hun siger vi hyler mere end en flok kællinger 😁
Mange var bange for banen ville være for vild at køre, men den største forskel er vist mest at vi ikke så ofte kører 8 spors baner.
Mvh Kenny
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: HenrikBering efter November 19, 2017, 20:16:50 pm
Billeder: http://www.racemaster.dk/user.php?content_type=3&gallery=10221&desc=15.afd (http://www.racemaster.dk/user.php?content_type=3&gallery=10221&desc=15.afd) GT MOS 19/11-17
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Kenny efter November 19, 2017, 21:45:37 pm
Hov glemte helt at sige tak for champagnen, den smagte bestemt af mere 😊
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: HenrikBering efter November 20, 2017, 07:52:10 am
Hov glemte helt at sige tak for champagnen, den smagte bestemt af mere 😊

Selv tak. Jeg er enig i, at den smagte af mere og jeg kan afsløre, at Champagne er en dyrere hobby end minirace  ::) :P :P :P
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: henrik efter November 20, 2017, 08:20:02 am
Jeg vil også gerne sige tak til Mia og Kenny for en fin mørbradgryde, Mia lage et stort stykke arbejde tak  ;) 8)

Til Bo, tak for en sikker og fast hånd om hele serien, her er jeg helt tryk, de biler som er på banen er lovlige  :D

Vi ses næste år.
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Boskaerm efter November 20, 2017, 09:04:53 am
Tak for roserne  :)

Og nu vi er ved alt takken, vil jeg også takke vores nye medlem af styregruppen, Kenny, det er en fornøjelse at samarbejde med dig.
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Kenny efter November 20, 2017, 13:40:50 pm
Tak tak Bo, du ved jeg har al respekt for Doctor Slot så også en fornøjelse at arbejde med dig 😊
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: HenrikBering efter November 20, 2017, 23:05:43 pm
Hvis ingen andre vil skrive noget om løbet, så vil jeg da lægge ud med mine egne oplevelser - startende fra mandagstræningen.

Jeg var mødt op med bilerne forberedt til en laaaaang bane. dvs. 44 eller 45 tands kronhjul. Min blå Corvette var håbløst langsom. Det eneste der duede var min Mosler, som efter lang tid kørte dagens første omgangstid under 6 sek. Jeg måtte dog lige finde en reservebil til min far og testede resten af bilerne i slotkassen. Det viste sig, at min DBR9 var næsten ligeså hurtig som Mosleren. Til min store forundring sluttede træningsaftenen med, at mine hurtigste tider var sat med min DBR9 - wauw!

Jeg skiftede motor i den blå Corvette i forventning om, at det skulle være min vindervåben til søndagen. Det hjalp også meget, men ikke nok. Mosleren var stadig god, men manglede lidt på toppen. Pludselig lugtede der af brændt motor og Mosleren kørte tider omkring 7 sek.  ::). Tilbage var DBR9, som blev dagens våben.

Jeg kørte bilen på pole og var klar til start i rødt spor. Jeg havde aftalt med mig selv at køre "behersket hurtigt" fra start. Det gik fint gennem de to første 180° sving, men gik galt i højre svinget ind under broen - affald! Dog med track call, til mit held... Efter at have passeret tælleren på første omgang bremsede jeg for sent og trak en anden bil med af. Fuldt ud korrekt blev den anden bil sat først på, men påsætteren rakte min bil op i luften, i stedet for at sætte den på banen  :o. I kampens hede var tankerne stadig på træningen, hvor vi normalt beder om at få råbt spornummer til bilen. SUK - bilen kommer i rillen, men karossen sidder skævt. Over til mig selv og rette den. Endelig klar til race og jeg har endnu ikke fuldført anden omgang. Jeg er på dette tidspunkt 3 omgange bagud. Resten af løbet handler om skadeskontrol og jeg henter en enkelt omgang på Bo og ender "kun" 3½ omgang efter på anden pladsen.

Til andet løb er jeg meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal lime DBR9'en eller skifte til Corvetten. Jeg vælger at lime og køre videre med bilen. Den kører stadig hurtigt og stabilt. Jeg sluttede første løb i spor 2 og starter andet løb fra spor 2. Jeg skrotter min tidligere aftale med mig selv og ændrer den til: "0 affald!!!!!". Det holder stik og jeg er hurtigt ½ omgang foran Bo. Det holder dog kun til andet stint, hvor jeg bliver kørt agterud af en velkørende kombination af Bo + sort Corvette med lys på. Jeg kører af nogle få gange og er næsten en omgang bagud efter stint 3. Derefter skal Bo i spor 7 (lilla) og jeg selv i spor 5 (blå), jeg begynder at hale ind og efter stint 5 er jeg foran med ½ omgang. Det lykkedes mig at øge afstanden resten af løbet og jeg slutter næsten 2 omgange foran Bo. Det var på alle måder et meget bedre race. Jeg havde fundet roen, bilen kørte perfekt og der var meget få track call - sammenlignet med første løb (hvor jeg selv var skyldig i flere af dem).

Tak for kampene til Bo og alle andre, som valgte at bruge denne søndag (i regnevejr) på minirace.

Jeg er stadig forbløffet over bilen. Det er en custom made Keld Høfler bil, bygget i april 2014 på Do Slot OBG. Den har deltaget i en del race i 2014 og 2015 sæsonerne, men er aldrig blevet bedre placeret end nr. 2. Undervejs er der skiftet motor fra SRP til HAWK og selvfølgelig baghjul nogle gange. Forhjulene er stadig de samme med Michelin decals på og nu har den kørt sin første sejr foran min blå Corvette, som ellers har kørt sejrvant fra det ene løb til det næste. Der var lige 198 point i konstruktørernes mesterskab til "Høfler construction limited incorporated AMBA & company"  ;D ;D ;D ;D. Fedt at en bil kan stå i kassen og vente på den rigtige bane  :P.

MVH
Henrik
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Boskaerm efter November 21, 2017, 06:04:28 am
Jamen jeg vil da også godt skrive et par ord. Var også inde og prøve banen i mandags. Startede med at køre lidt med min gamle Corvette med Gimle chassis, udmærket bil, men mangler sædvanligvis lige det sidste.
 
Da jeg havde fået banen lidt ind under huden, begyndte jeg med den sorte Corvette, med det NdW chassis som minder mest om vores lmp bil. Efter få omgange var den hurtigere, og jeg kørte 6,0xx.

Da Henrik så kom, var han hurtigt dernede og det var klart at den optimale tid lå længere nede.
Jeg satte derfor min hvide Corvette på banen, med et nyt NdW chassis som praktisk talt er identisk med det oprindelige Firecracker fra NdW. 3 omgange gik der og bip.
Bilen lå rigtig godt, men Henrik kørte stadig lidt hurtigere.
Så måtte den sorte på igen, denne gang med det originale Firecracker chassis, og nu kunne jeg følge med, faktisk så godt at jeg havde hurtigste tid, da jeg kørte hjem.

Det sjove ved det er, at hurtigste bil altså var NØJAGTIG samme bil som jeg kørte med på Paramount, Oscc og Vanwall. Og på Vanwall var det ikke bilens skyld, at jeg ikke vandt løb 1

Da jeg kom hjem "opdager" jeg så at før omtalte NdW chassis under den hvide Corvette jo har kørt test med 47 gear, og derfor potentielt måske har mere fart. Jeg skifter til 46, men får aldrig fundet flowet med den søndag morgen, og vælger derfor den bil jeg kørte hurtigst med under mandagstræningen (burde nok have satset på den hvide til løb 2).

Mere følger.

PS: Alle biler er samlet, sat op og testet af mig selv ;)
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Boskaerm efter November 21, 2017, 12:59:12 pm
Søndag morgen er rimelig hektisk, da vi er 21 mand, som gerne vil have lidt træning, og jeg får vidst kørt banen igennem 3 gange (pudsigt nok er der på et tidspunkt mange ledige spor). Som tidligere beskrevet, bliver bilen det "sikre" valg, selvom jeg hele morgenen har manglet fart
Til kvallen kører jeg en P2 hjem, hvilket passede mig fint

Da løbet starter er der en del tumult de første omgange, heldigvis kører jeg igennem det meste, og får en fornuftig føring.
I andet Stint (spor 1) er jeg ved at sælge det hele, da jeg forsøger (det må man ikke :( ) at fjerne en bil fra mit spor, hvorefter jeg påkører den, og selv ryger af (dumt).
De næste spor går rigtig godt, og jeg sætter konsekvent banerekorder. Da jeg når til spor 7 og 8, kan jeg dog ikke følge Henrik, men taber ikke mere, end det kan gå, og heldigvis finder jeg fart igen til de sidste par spor, og vinder min første udebane sejr i Gt Mos, samt kører dagens hurtigste tid.

Mere følger.

Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Boskaerm efter November 22, 2017, 01:04:21 am
I den meget korte spise pause prøvede jeg igen min hvide Corvette, med mit nyeste chassis. Jeg hævede god fornemmelse, men da test i pausen er uden tidtagning, var kørslen lidt i blinde, og jeg valgte derfor samme våben til løb 2.
 
Løbet startede skidt for mit vedkommende med et affald og Ca en halv omgang tabt. Jeg fik dog kørt mig op i front, og har lige knap 1 omgang ned til Henrik.
Men som i første løb (dog værre her) tabte jeg fart i spor 7 og 8. Herefter skulle der satser lidt, det resulterede i endnu et affald, og så var det så godt som afgjort, tillykke til Henrik med sejren i løb 2.
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Boskaerm efter November 22, 2017, 21:27:32 pm
Her kommer et par betragtninger fra finaleløbet, set med løbs "arrangør" øjne  8)

Først og fremmest var der en fantastik stemning, med de mange deltagere, håber vi kan fortsætte sådan næste år.

Dernæst træningen. Vi var "ramt" af den lykkelige omstændighed, at vi var plus 20 deltagere, det er længe siden sidst. Og med 2 min i 8 spor, er træningstiden altså begrænset, alligevel var der tidspunkter hvor der var flere spor ledige! Samtidig er vi nødt til (særligt ved mange deltagere) at være ret strikse med tidsplanen, som alligevel blev forsinket lige fra morgenstunden, så derfor en opfordring, hvis i vil have træning, så udnyt tiden ;)

Samtidig vil jeg godt opfordre klubber til at afholde en træning i ugen op til løbet, og meget gerne melde tidspunkt ud i god tid :)
På den måde kan vi allesammen få en meget bedre løbsdag.

Selve løbet var (særligt i løb 1) ramt af mange track calls, hvilket igen træk dagen ud. Jeg vil derfor lave en ny "formel" vedr. stint længde. Men i stedet for nu hvor det er i forhold til deltagere, bliver det i forhold til antal heats pr løb.

Og så angående track call, der var lidt diskussion om hvordan man skal forholde sig, så nu kommer hvordan jeg mener det bør være: et track call, under bro mv, er et affald på et utilgængeligt sted, nå bilen er VÆK fra banen kan løbet startes, man skal ikke vente til bilen er i rillen.
Det er en anden situation med 3 eller flere biler af, da de fleste af os kun har 2 hænder ;)
Og selvfølgelig findes der også her grå zoner.

Og en ting angående påsættere: i det øjeblik man er påsætter, er man at betragte som løbs officiel, som hverken kørere eller borde skal diskutere med under løbet, det forstyrrer løbet og giver uopmærksomme påsættere. Ligeledes bør en påsætter naturligvis heller ikke gå ind i diskussioner.

Og til slut lidt vedr. bilerne: en bil har 1,0 mm frihøjde, når et 1,0 mm søgeblad møder modstand, ikke når det siger KLAK mod kanten af chassis eller andet :)

Der var et par biler, som tabte deres vinge under racet, denne skal IKKE genmonteres (andet end for vægt hensyn) under løbet, til gengæld skal ALLE vinger være monteret ved løbstart, det gælder begge løb ;)
Men det er beskrevet i teknisk reglement for begge klasser :)

Vi håber at se jer allesammen, og gerne flere, til Gt Mos 2018
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: HenrikBering efter November 22, 2017, 23:57:26 pm
Hej Bo

Det lyder rigtigt. Måske skal der også indføres at strømmen til træning slukkes kl. 9:45, så kvallen kan starte til tiden  :o
Mht. den lange dag, skal der måske også indføres en hensigtserklæring om, hvornår en GT MOS dag bør slutte. Det kunne være kl. 15:30. Hvis tidsplanen så er skredet undervejs, kan stinttiden efter frokost forkortes.

Ovenstående er blot et indspark til overvejelserne.

MVH
Henrik
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: PlafitRacer efter November 23, 2017, 05:42:07 am
Du har helt ret, Bo - frihøjde angivet skal overholdes  :) jeg må vist bestræbe mig mere på forenden på mine biler 😃

Jeg er helt enig i at træningsstrømmen skal tages 9:45, eller på andet praktisk tidspunkt, så tidstagningen kan afvikles i god ro og orden. Jeg mener ikke at man selv skal starte tiden. Derimod skal det køre automatisk med fx 30 sekunder til at skifte bil og kører. Dette kræver selvfølgelig at deltagerne er OBS på rækkefølgen og at bilen eventuelt sættes på af en official.

Jeg mener ikke man kan sætte et endeligt sluttidspunkt, ligesom en times pause til spisning og rep må være rimeligt.

Bare mit indspark til debatten.
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Boskaerm efter November 23, 2017, 07:41:04 am

Jeg mener ikke at man selv skal starte tiden. Derimod skal det køre automatisk med fx 30 sekunder til at skifte bil og kører. Dette kræver selvfølgelig at deltagerne er OBS på rækkefølgen og at bilen eventuelt sættes på af en official.

Hej Hasager

Mener du at kører ikke selv skal starte tid ved kval? Jeg er helt enig, dog bør det nok være 1 minut til skiftet, som et hvert andet spor skift :)
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Boskaerm efter November 23, 2017, 08:46:36 am
Hej Bering (og til dels Hasager ;) )

Jeg vil meget nødig have at vi begynder at korte Stint tiden ned, i løbet af dagen, det skulle gerne være som beskrevet i reglerne

Angående spisepause, er det sjældent vi har holdt en hel time, omvendt mener jeg at den fælles spisepause er vigtig, da det er her vi kan hygge, på en ellers hektisk race dag.

Mht tid til at skrue, vil der næsten altid være noget tid, udover pausen, med mindre man falder fra hurtigste gruppe i løb 1 og til langsomste i løb 2.

Så, hvis vi er presset, mener jeg 30 min spisepause er ok.

9.45 eller 9.50 med strømmen er nok ikke det som ændrer meget, det vigtige er blot at alle kender proceduren, at vi også overholder den, samt at biler er KLAR til TK umiddelbart efter træning :)
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: PlafitRacer efter November 23, 2017, 09:20:27 am
Nu skal vi ikke tærske langhalm, men jo flere deltagere, der er, jo længere tid vil afviklingen tage. Det er logik for selv burhøns 😎

Har man en aftale senere på dagen, kan kan jo vælge at gå sin vej, eller komme for sent - det er ikke noget, der rager de, måske, 20 øvrige deltagere.
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Racefun.dk/klub efter November 23, 2017, 12:21:27 pm
Hvis tidsplanen skrider kan det vel kun skyldes fejl på banen, hvis en deltager ikke er klar er det vel hans eget problem, 20 mand skal ikke vente på en, det er ikke klubhygge løb.

Syntes heller ikke stint tid skal ændres undervejs, hvis man har en aftale om noget andet bagefter kan man vælge at starte i en tidligere gruppe, det er set før, og der er venner nok til stede der gerne argh måske med lidt overtagelse tager påsætter tjansen.

mht. til kval. skal der bare startes hårdt på, alle kan jo se listen og bare være klar, man kan stå tæt på med controlleren i hånden så 15 sek. kan der skiftes på, hvis folk gider og være klar kan man korte de 20 min. imellem kval. ned til 5 min. men det kræver folk gider være klar.
Så man kunne godt sige at selvom du ikke er klar starter din tid senest 30 sek. efter forrige mand.

Spisepausen er vigtig, men tager sjældent 1 time, men det afhænger jo af hvad der serveres.
Syntes at du Bo plejer at rigtig godt styr på hvad der er behov for, og har øje for om der skal tages hensyn til en reparation hvis det sker at en fra hurtigste får defekt og skal i 1 gr. efter pausen. Lad det fortsætte med dit "gefyel" Bo :)
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: PlafitRacer efter November 23, 2017, 13:07:00 pm
Tidsplansskridning kan også forekomme ved en stor mængde trackcalls og langsom igangsætning efter folk nu har fået pillet næsen færdig og brokket sig over hvem, der nu skulle først på ved seneste affald.

Jeg er hellerikke selv perfekt, men næsten  8)
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Kenny efter November 23, 2017, 14:24:50 pm
Mange gode indspark i tråden her, synes at det med at tage strømmen kl 9.50 er perfekt, og sætte systemet op til at selv straffe tiden for kval og med 15-20 sek pause imellem hver mand.
Så er man også sikker på at ALLE er klar og Kenny og Robert ikke står og smøger den udenfor 😉
Jeg synes at Vi skal tage højde for evt mange tilmeldte i reglerne så køretiden er sat ned fra starten når vi forhåben8 står med samme problem som sidst, det er jo et luksus problem.
Ang frokostpause tror jeg godt man kan nøjes med 30 min men så er der ikke tid til at skrue, skal der også være tid til set skal pausen være på 1 time.
Bare så Bo ikke får ballade med jeres koner over i kom sent hjem i søndags, så var det mig der holdt fast på spisepause da jeg ikke ville byde Mia at skulle holde maden varm i 1.5 time .
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: HenrikBering efter November 23, 2017, 16:43:24 pm
En times pause er for lang tid ved mange deltagere, så må man skrue hurtigere eller spise hurtigere...
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: Boskaerm efter November 23, 2017, 17:32:12 pm
Tak Keld, jeg gør mit bedste, og håber at det i de fleste tilfælde er til flertallets tilfredshed.

Jeg tænker ikke at der skal være regler (hensigts erklæringer) for frokost længde, slut tid, og al verdens andre ting.
Jeg mener det kan klares med sund fornuft.

Jeg tænker at ændre formulering vedr stint længde.
Træning mener jeg godt kan slutte som nu, 9.50

Jeg synes vi til første løb næste år, prøver ideen med 1 minut kval, 30 sek til skifte osv. Fungerer det, er det sådan vi fortsætter.
Titel: Sv: GT MOS 2017 Finale - løbet
Indlæg af: PlafitRacer efter November 23, 2017, 19:29:32 pm
Jeg håber da ikke det er så stort et problem med sluttiden og frokostlængden. Hvis det, for manges vedkommende er, er det da bare at nøjes med at køre een gennemkørsel, så kan alle være hjemme hos lillemor inden sengetid og spise frikadeller og slå græs.