Nedenstående er et indlæg, jeg lavede til et dansk modelbyggerforum. Det kan måske have interesse for selvbyggerne på dette forum.
Jeg har gennem nogle år lavet en del decals på mine inkjet printere, både til standmodeller og miniracebiler. Her er lidt om materialer, processes og fordele/ulemper/begrænsninger
Først lidt om
begrænsningerne - man kan ikke printe hvidt !!! og det betyder at metoden er bedst på hvide eller lyse modeller og når der kun skal printes sorte bogstaver etc.
Her bruger man klar decalpapir og det fungerer ligesom de decals vi får i sættene.
Man kan også bruge metoden på mørke modeller, men det er svært at få lige så gode resultater som med "rigtige" decals.
Denne 1:24 Ford Escort er et glasfiberkarosseri til minirace med hjemmelavede decals.
Mærkerne er lavet i to tempi:
1. Trykt på klar papir2. Trykt på hvidt papirDet klare tryk skal bruges på bilens hvide flader, men mærkerne til de røde sider er trykt på hvidt papir. Jeg har omgivet mærkerne med en rød kant, som gør det nemmere at klippe mærkerne ud. Der er også nogle med sort kant til en anden Escort som var hvid og sort.
Et andet eksempel:
her er det uhyre vigtigt at ramme grundfarven korrekt og det kræver lidt øvelse. Jeg plejer at male med bilens farve og en meget tynd pensel ovenpå mærket, så tæt til bogstaverne som muligt. Det er også muligt i noglke tilfælde at "pletmale" kanterne efter påsætning.
Billederne er screendumps og helt så skarpe som mærkerne eri virkeligheden.
Designet laver jeg i Corel Draw, men de fleste tegneprogrammer etc kan sikkert bruges. Jeg har brugt Corel Draw og Corel Paint i mange år og er blevet for gammel til at skifte ;-)
I dette tilfælde har jeg skannet tegningerne fra byggevejledningen og lagt den ind i Corel Draw. Så har jeg tegnet bogstaverne direkte ovenpå.
Papiret er speciel decal papir beregnet på inkjet (kan også fås til laser). Papiret fås som nævnt i hvid og klar. Jeg plejer at købe mit over e-bay.
Jeg har udelukkende brugt Canon printere og de fungerer super til dette formål. Min nuværende printer er en trådløs Canon MG5200 med skanner og 5 separate patroner. Printeren indstilles til at trykke på super glossy papir og højeste opløsning. Dette giver et superskarpt resultat, som ofte er bedre end "rigtige" decals.
Det er min opfattelse at man ikke kan opnå den samme skarphed og farveintensitet med en laserprinter.
Lak - mærkerne skal lakeres inden brug. Jeg plejer at bruge Klar Akryl Autolak på spray fra Motip. Det er stærkt og tørrer lynhurtigt. Mærket må gerne tørre et døgn inden lakering og skal være gennemtørt inden man kommer det i vand !!
Anvendelse - ligesom de rigtige mærker, blot er det jo hele ark, så de enkelte mærker skal klippes ud . Der må gerne være en lille kant rundt om mærkerne for at hindre at vand siver ind fra siden og opløser blækket. Selv om mærkerne er forseglet ovenpå, bryder vi forseglingen i siderne, når vi klipper dem ud.
Dyp mærket i lunkent vand og tør overskydende vand af. Det løsner sig hurtigt og man kan bruge Decal Set og Sol mm som sædvanligt. Men lav nogle forsøg - jeg har set ekspempler på at de mere agressive midler kan angribe blækket.
Bagefter kan/bør modellen lakeres for at forsegle mærkerne - generelt er det en god idé at vente et døgn efter påsætningen.
Her er lidt flere eksempler på biler med hjemmelavede decals:
1:24 Miniracebil med hjemmestøbt glasfiberkarosseri og hjemmelavede decals. Der er brugt enkelt mindre mærker fra "kassen", men numre, striber tekst etc er egenproduktion
1:24 Miniracebil. Karosseri fra Fujimi's Porsche 917 med hjemmelavede mærker.
1:24 Miniracebiler med klare karosserier. De hjemmelavede mærker er anbragt indvendigt og bilen også malet indvendigt.
Som det ses er der mange muligheder, men som ved alle andre teknikker skal der arbejdes en del med det, før man får optimale resultater.
mvh
Niels Elmholt