Forfatter Emne:  DES 2014  (Læst 7675 gange)

Offline ace

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 633
    • Vis profil
  • Navn: Claus Henriksen
DES 2014
« Dato: November 06, 2013, 20:39:03 pm »
Hejsa

I en anden tråd om Racefun/KMK er der kritik og spgm ang DES, se svar her

At DES skulle være lukket serie må vist være en misforståelse, der er fysiske begrænsninger på antallet af deltagere pga antal spor på de baner vi kører på. Vi ønsker også at løbene skal være afviklet senest sent lørdag så man også kan se familien lidt i weekenden. Hvis det betyder det er en lukket serie, ja så er det det.....
2 ud af 3 løb i Jylland, come on guys, det er da ikke en hemmelighed at de 2 eneste 4+ sporede baner,  jeg har kendskab til, på sjælland med plads til 12 hold er kommercielt drevet og  derfor skal have en pris for en afdeling af DES. Dette er ikke tilfældet på de Fynske og Jyske baner, tak for det :)
Vi er allerede igang med planlægning af 2015 sæsonen i DES og har følere ude for at få prisindikationer på at få en afdeling af DES kørt på en af de stationære baner på Sjælland.  Dette vil bryde lidt med intentionerne om at DES ikke afvikles på for mange hjemmebaner, men vi er heldigvis åbne for nye tiltag, :)
Så hold venligs DES ude af denne tråd og negative ytringer om denne serie føler jeg egentlig som meget malplaceret,
Forhåbentlig kan jeres nye tiltag sikre at flere vil køre DES og støtte en serie hvor  de bedste miniracere i Danmark kan samles og konkurrere i en fælles klasse.
Håber da i kommer til DES 2014 fra Racefun, i har lidt at revanchere ;)

Hilsen DES

Offline Gorm

  • Scaleracer
  • Indlæg: 927
    • Vis profil
Sv: DES 2014
« Svar #1 Dato: November 06, 2013, 21:15:05 pm »
Woodslot skal nok få revanche - og jeg står da ved min undren over at DES ledelsen ikke har taget kontakt til hverken Racefun eller KMK (så vidt jeg har kunnet forstå på ejerne af de respektive baner) med det resultat man transporterer en bane fra Nordjylland til Sjælland- det giver ikke megen  mening i  min krøllede hjerne.

Fordelingen af baner mellem Storebælt er helt korrekt i min optik - to vest for og et øst for..
jeg glæder mig i hvert fald.
Erare humanum est

Offline ace

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 633
    • Vis profil
  • Navn: Claus Henriksen
Sv: DES 2014
« Svar #2 Dato: November 06, 2013, 21:28:06 pm »
Hej Gorm.

Vi glæder os også til at se jer på banen igen. :)
¨
Det er helt korrekt at der forud for 2014 sæsonen ikke er forespurgt hos Racefun eller KMK.
Dette er gjort ud fra DES filosofien med at der ikke skal være deciderede hjemmebaner som kan give en for stor fordel og vi samtidigt vil finde nogle baner vi ikke kommer så tit på. Vi mener det giver det tætteste og bedste race.
I erkendelse af at vi ikke kan finde så mange nye baner på min 6 spor aftalte Lars og jeg under planlægningen af 2014 at vi ville prøve at afvikle DES 2015 på stationære baner, på Fyn, Sjælland og i Jylland. Derfor er vi sammen med Pål ved at få priser fra KMK og Racefun, så vi kan se hvordan 2015 skal køres.

Fortsat god dag.
Hilsen Claus

Offline hsmed

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 788
    • Vis profil
    • http://www.danskerbiler.dk/scuderia_pooh
  • Navn: Henning Smed Madsen
Sv: DES 2014
« Svar #3 Dato: November 07, 2013, 08:43:07 am »
Da jeg så indlægget prøvede jeg lige for sjov at google map'e lidt på kørsel til 2014 afdelingerne i DES.

Samlet kørsel fra København til alle afdelinger: 1214 km.
Samlet kørsel fra Ålborg til alle afdelinger: 1764 km. (Kan dog reduceres til 1532 km. ved at sejle over Kattegat til Frederikssund).
Jeg ved så godt, der er en ekstra brotur fra Sjælland, men den gør 550 km. ekstra kørsel vist meget ved at udligne.

Så alt i alt synes jeg godt man kan sige, at arrangørerne har ramt godt med, at holdene fra Danmarks udkantsområder er belastet nogenlunde ligeligt  ;D
Mvh
Henning Smed
www.danskerbiler.dk

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: DES 2014
« Svar #4 Dato: November 07, 2013, 09:56:27 am »
Lige en kort kommentar til Claus indlæg.

Jeg er blevet spurgt om at kontakte Jesper fra KMK for at få en pris på et DES løb derude i 2015. Den pris har Jesper lovet mig i løbet af nogle dage.

Claus har så vidt jeg ved selv talt med Keld Høfler/RaceFun om en pris for et eventuelt løb derude.

Jeg vil da også sige at jeg syntes det er super godt at der køres på baner som ikke er kendt/brugt af 1/3 del af deltagerne, det gør det uden tvivl til et tættere race. Samtidigt er det med tanke på antallet af baner i Danmark fint at der fra 2015 kommer løb på 3 af regionernes "hjemmebaner", fordelt på en måde så alle deltagere kan have en hjemmebanefordel.

Med hensyn til løb på Sjælland er både RaceFun og KMK banerne ganske fine og velegnede, men som Claus også skriver drives begge steder som kommercielle centre. Dermed forventer de at have en helt anden indtægt på et fredag/lørdags arrangement hvor de jo normalt vil kunne have lejeindtægter.

Med hensyn til DES 2014 på Sjælland er vi 99% sikre på et super lokale til at sætte banen op i, som både har rigeligt med skruepladser, og "rekreative" områder hvor der kan slappes af imellem heat, og der er plads til at koner, børn og familier kommer forbi og agerer tilskuere. Men det kommer der mere om når alle aftaler er helt på plads.
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: DES 2014
« Svar #5 Dato: November 07, 2013, 12:00:49 pm »
Det er klart at Keld og Jesper vil ha noget for at holde et sådant løb, men det koster vel også lidt at slæbe en bane med fra jylland og ikke mindst en del arbejdstimer med at sætte banen op og lave skruepladser osv.

Hjemmebane fordel er vist kun noget der tæller ved korte løb, et par timers træning og den er udlignet. 
Mvh Kenny

Offline lars_jacobsen

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DES 2014
« Svar #6 Dato: November 07, 2013, 12:42:06 pm »
Det koster bestemt mange ekstra arbejdstimer at medbringe vores mobile bane fra Jylland til Sjælland og ingen skal være i tvivl om at det for vores vedkommende ville være langt nemmere blot at benytte en stationær bane :)

Omkostningsmæssigt er det bare stadig markant billigere at medbringe vores bane kontra at køre løbet på de kommercielle baner - det er ærgeligt fordi det giver os en masse ekstra arbejde, men sådan er det.

Uanset hvem der arrangerer et løb, det være sig Racerrillen i Odense, SMRK i Ringsted, KMK, Racefun eller andre klubber, så er arbejdet det samme med at sikre at banen er i orden,arrangere mad, skruepladser osv. - forskellen ligger i at de kommercielle baner ud over den fortjeneste de får på mad/drikke osv. også kræver betaling for at benytte banen - i 2012 sæsonen kørte vi på KMK banen og betalte dengang 5000 kr alene for at benytte banen.

Det kan måske i sig selv være rimeligt nok at dem der arrangerer løbet får en betaling for dette, men kan svært argumentere for hvorfor en bane får f.eks. 5000 alene for baneleje, mens andre klubber intet får. En fair løsning på dette vil være at den pris som der betales på de kommercielle baner også gives til klubberne der tildeles et løb, det vil så til gengæld forøge deltagergebyret ganske kraftigt pr afdeling - men nu ser vi hvad der kan forhandles hjem til næste sæson :)

Mht hjemmebaner
Stationære baner giver uanset løbslængden en hjemmebanefordel, og det har hele tiden været konceptet ved DES at der så vidt muligt ikke bruges baner hvor et eller flere hold jævnligt kører, på den måde er det ikke hjemmebanefordele der bestemmer hvem der vinder. Som Claus skriver så er vi klar over at vi selvfølgelig på et tidspunkt løber tør for "udebaner" og netop derfor arbejder vi på at der i 2015 arrangeres 3 løb, alle på stationære baner, og med 1 løb Jylland, 1 løb Fyn og 1 løb Sjælland.
MVH
Lars Jacobsen

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: DES 2014
« Svar #7 Dato: November 07, 2013, 12:46:20 pm »
(Kan dog reduceres til 1532 km. ved at sejle over Kattegat til Frederikssund).

Den rute vil jeg gerne høre mere om, hvor booker man billetter?  ;)

Offline hsmed

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 788
    • Vis profil
    • http://www.danskerbiler.dk/scuderia_pooh
  • Navn: Henning Smed Madsen
Sv: DES 2014
« Svar #8 Dato: November 07, 2013, 12:50:13 pm »
Nu er Sjælland jo ikke større end at ethvert færgeleje er i umiddelbar nærhed af Frederikssund  :P
Mvh
Henning Smed
www.danskerbiler.dk

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: DES 2014
« Svar #9 Dato: November 07, 2013, 14:44:07 pm »
Det var jo en god forklaring Henning 8) 8).

Undskyld utidig indblanding i DES tråden. Som nævnt i anden tråd er min nuværende situation (med 3 små børn) uden mulighed for 3 x weekendløb på et år  :'(. Det ændrer sig nok på et tidspunkt - især, når ungerne gerne vil med ud og køre race om nogle år :P.

Jeg ønsker al mulig held og lykke med det fremtidige koncept - ind til videre har det vist sig holdbart og min personlige vurdering er, at det også er langtidsholdbart  :D. Bare vent - om 6-8 år stiller TeamBering til start  :D :D :D! Ind til da må jeg nøjes med Pål og øvriges fine indlæg og billeder.

MVH
Henrik

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: DES 2014
« Svar #10 Dato: November 07, 2013, 17:01:08 pm »
Henning har næsten ret  :)
Man kan købe billet fra Hundested til Århus og der er kun 31 km. mellem Hundested og Frederikssund, man skal så godt nok sejle 2 gange, men pyt  :D
Undskyld min indblanding, jeg hopper af igen  :(

Offline Rolf

  • Scaleracer
  • Indlæg: 28
  • Damstredet Racing
    • Vis profil
    • Damstredet racing
  • Navn: Rolf K. Andersen
Sv: DES 2014
« Svar #11 Dato: Januar 06, 2014, 12:29:58 pm »
Godt nytt år!

er det kun XLR i Esbjerg eller har dere, som skikkelig alle skikkelige folk bør ha, også bananplugger på den banen?

Rolf

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: DES 2014
« Svar #12 Dato: Januar 06, 2014, 13:08:08 pm »
- forskellen ligger i at de kommercielle baner ud over den fortjeneste de får på mad/drikke osv. også kræver betaling for at benytte banen - i 2012 sæsonen kørte vi på KMK banen og betalte dengang 5000 kr alene for at benytte banen.

Det kan måske i sig selv være rimeligt nok at dem der arrangerer løbet får en betaling for dette, men kan svært argumentere for hvorfor en bane får f.eks. 5000 alene for baneleje, mens andre klubber intet får. En fair løsning på dette vil være at den pris som der betales på de kommercielle baner også gives til klubberne der tildeles et løb, det vil så til gengæld forøge deltagergebyret ganske kraftigt pr afdeling - men nu ser vi hvad der kan forhandles hjem til næste sæson :)


Jeg kan godt argumentere for dette beløb, ikke at Racefun har krævet det, men hvorfor koster det 5000,-?

En klub bane er drevet af flere frivillige folk, i lokaler oftest betalt af det offentlige, eller i lokaler der er meget billige. de 3 klubber jeg kender til med økonomi har gratis lokale. gratis strøm og ingen forsikringer, gratis toiletter.

En kommerciel bane er jo drevet udfra et andet koncept, i lejede lokaler, hvor ejeren/ejerne også betaler forsikringer, vand, strøm og desuden også har brug for at generere et overskud da det jo er en forretning.
Forretningen er desværre sådan at ca. 70% af omsætningen genereres i week-enden (læs lørdag)

hvad tjener i selv på jeres arbejde? en husleje i Københavns området ligger på ca. 20.000,- pr. måned, læg de tal sammen, + lidt til fremtidige investeringer del tallet med 4, for der er i snit 4 lørdage om måneden der kan tjenes penge i, jul og ferie trækkes lige fra.

Så 5000,- for at leje en bane fra fredag til lørdag sent er faneme billigt og direkte underskud, som kommercielt center skal man ikke lave mange af disse arrangementer om året før butikken lukker med et bragende underskud.

Så en fair løsning er ikke at støtte en klub yderligere da vi allerede betaler til de fleste af dem via vores skatter.


Prøv at spørge i jeres lokale supermarked eller diskotek om ikke lige de vil holde lukket en week-end fordi i gerne vil låne lokalet gratis, mod i køber deres sodavand imens i er der. Og iøvrigt skal de selvfølgelig også lige rydde op og gøre rent efter jer.


I kunne i scalerace verdenen lære en del af slotracerne (ISRA), hvor man betaler et fair beløb når man kører ræs og ikke forventer at få alting gratis.


Iøvrigt er der vist masser af penge i DES kassen, for 9 pokaler der hos min pokal leverandør kan erhverves for under 1800,- tager vist ikke det store indhug i økonomien af de ca. 12.900 i tager i tilmeldingsgebyr (så er der trukket fra til en hjemmeside)

Offline KOF

  • Scaleracer
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
    • http://www.kofs.dk
Sv: DES 2014
« Svar #13 Dato: Januar 06, 2014, 13:41:11 pm »
Sådan umiddelbart må jeg indrømme at jeg kører ræs for at have det sjovt.

De penge jeg bruger til godgørende formål, ryger til WWF og Dansk Naturfredning.
Ergo gider jeg ikke støtte op om private racerbanecentre - de må leve hvis de ka, og ellers må de dø. Sådan har jeg det.

Nu er det jo ret nemt at forarges over hvad andre tjener. Hvis DES var en virksomged (ha ha, sjov slåfejl, den lader vi stå  ;)), var det så skidegodt at de tjente penge?
Bortset fra det, ved jeg at i hvert fald 2012 gav underskud for DES.

... og den med at fordi nogle får lokaler stillet til rådighed af kommunen, så SKAL vi lægge pengene hos DIG eller andre private racecentre - arhhh, det syns jeg så ikke.

Jeg bruger i øvrigt 3000 kr om året til kontingent i de 2 klubber jeg er med i.
\\KOF

Offline ace

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 633
    • Vis profil
  • Navn: Claus Henriksen
Sv: DES 2014
« Svar #14 Dato: Januar 06, 2014, 14:32:39 pm »
Hej Rolf

Esbjerg har det hele, så i er sikret god forbindelse.

Hilsen Claus