Forfatter Emne:  DES 2012  (Læst 14510 gange)

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
Sv: DES 2012
« Svar #15 Dato: Oktober 07, 2011, 06:51:09 am »
og hvor finder vi reglerne til DES ?
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second

Offline Møller

  • Scaleracer
  • Indlæg: 653
  • HMRK
    • Vis profil
    • Holstebro Mini Racing klub
  • Navn: Per Møller
Sv: DES 2012
« Svar #16 Dato: Oktober 07, 2011, 10:16:07 am »
De står i første indlæg i denne tråd:
http://www.scalerace.dk/index.php?topic=1520.0
 
Ligger som pdf. filer sidst i indlægget.
Per Møller
Holstebro
www.hmrk.dk

Offline Per Gimle

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2093
    • Vis profil
  • Navn: Per Steen Nielsen
Sv: DES 2012
« Svar #17 Dato: Oktober 13, 2011, 19:03:23 pm »
Hej
Som nogle nok har hørt/gættet, så har Gimle Racing planer om at deltage næste år, indtil videre ser besætningen således ud Lennart Sørensen og  Per Steen Nielsen.
Hilsen
Per.
VSC, NMK, Modelbygger.

Offline lars_jacobsen

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DES 2012
« Svar #18 Dato: Oktober 14, 2011, 11:48:38 am »
Hej Per
Det vil vi se frem til :)
Løbsdatoer, baner osv, skulle gerne falde endeligt på plads i løbet af denne måned - der bliver tale om 2 løb jylland og 1 sjælland
 
MVH
Lars Jacobsen

Offline Neckcheese

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1992
    • Vis profil
    • Racecars.dk
  • Navn: Niels Elmholt Christensen
Sv: DES 2012
« Svar #19 Dato: Oktober 17, 2011, 02:42:02 am »
citat Pål:
Fordi den klasse vi ønskede at køre i OEPS ikke var en retro klasse, men en modern model bils klasse hvor bilerne skulle repræsentere en så nøjagtig kopi som det var muligt at lave.

Jeg hilser DES reglerne velkommen da der endeligt er nogen som arbejder for en skala klasse hvor vi skal have "rigtige" biler med, altså dekorationer som har kørt i LMS serierne, på Le Mans eller i ALMS.


Det kan jo ikke undre nogen, der kender mig, at jeg ikke ser DES reglementet som noget positivt, da jeg grundlæggende er tilhænger af relativt enkle og frie regler og HADER alt hvad der hedder "handout" uanset om det er dæk eller motorer. Derfor er jeg glad for DMRU's LM-GT regler som er enkle og med lidt selvjustits nemme at efterleve.
Men lad mig begrunde min holdning:


1. LMP-biler
Det er nok de sværeste biler at bygge et minirace chassis i. Derfor ser man også en del "købe-biler" i DES fordi det er for svært for mange kørere selv at bygge en velfungerende LMP-bil. Det er specialist-biler og derfor ender det ofte med en Fola/Fola løsning (Fola er en god ven så det er ikke negativt ment) som er relativ dyr. Kik på priserne på en Fola bil kontra en Grp. C løsning her: http://racecars.dk/priser%20biler.htm
Jeg ville derfor foretrække at man lavede et bredere reglement som tillod Grp. C biler, fordi de er meget nemmere og billigere at bygge - et Slp2 chassis og et Tamiya eller hasegawa Grp.C byggesæt - så får man en billig og superhurtig bil, der kan tåle nogle tæsk :-(

2. Handout-dæk
Hvis der er et fornuftigt greb i banen spiller dækkene ikke den store rolle og man slipper for alt hysteriet omkring smøring/rensning af dæk.
Lad folk køre med de dæk/hjul de vil og lad dem rense lige så tosset de vil.
Samtidigt forlanger man at folk skal have 3d hjulindsatser i. Det er igen med til at komplicere tingene. Sådan noget har man på plads hjemmefra og skal ikke sidde og rode med på løbsdagen.

3. Gearing
Hvorfor låse gearingen - banerne er jo meget forskellige og det eneste man får ud af det er at skade motorerne. Der er vel ingen fornuftige mennesker der vil køre med den samme gearing på Peter Broe's bane i Hørning og på banen i Auning ???
Det er ikke den store raketvidenskab - check med den arrangerende klub hvad man plejer at køre med og check det ved træningen før løbet eller prøv med en tand mere eller mindre - hvor svært kan det være ??

4. Handout-motor
Fjern dette element af lodtrækning. Det komplicerer alting, både for løbsarrangører og deltagere. Motorerne skal være mærket "comp" - det er nemt at checke ved teknisk kontrol. Hvorfor gøre tingene sværere end nødvendigt ??

5. Lys
Igen en ting, der er med til at komplicere alting. Hvis ikke man kører natstint med dæmpet lys i lokalet er dette bare et fordyrende element. Det bør selvfølgeligt være tilladt at bygge lys i bilen hvis man har lyst, men hvorfor tvinge folk til det ??

6. Body vægt
Denne efter min mening overflødige regel har skabt en ny generation af chassiser, hvor en del af chassiset bare sidder fast på (den meget lette) body. De lette bodies er kommet for at blive og de ændrer man ikke på med denne regel. Og hvad er formålet med denne regel så ??? Nej, glem det - det er igen med til at komplicere alting. Lave en fast vægt på den komplette bil og drop det andet.

7. Bemaling

Pål - efter DES reglerne er det tilladt med "fantasibemalinger" og det er også OK - det vigtigste er at det ligner rigtige racerbiler :-)
Jeg har ikke noget imod at bygge biler specielt til enkelte, store løb, som f.eks. løbene i Neumünster, men det er forkert (eller i hvert fald for tidligt) at overføre disse regler til danske forhold, for der er simpelthen for få kørere der kan bygge biler i den klasse.


Men nu skal vi jo køre 6-timers løb i Kolding efter de "åbne" DMRU regler så må vi jo se om de holder vand :-) Det er i hvert fald lykkedes for første gang i nyere tid at samle folk fra hele landet til et løb, så det skal nok blive en fin dag :-)

mvh  Niels

PS Jeg har tilladt mig at lave et forslag til et DES-Light reglement



Offline lowflyer

  • Scaleracer
  • Indlæg: 786
    • Vis profil
  • Navn: Thorkild Hjorth
Sv: DES 2012
« Svar #20 Dato: Oktober 17, 2011, 07:52:57 am »
Niels, Nu var baggrunden for at lave DES, at få en hjemlig serie, som så vidt muligt kører efter samme reglement som den europæiske serie, altså nutidige LMP biler...INGEN VETERANBILER.
 
En serie hvor hjemlige kørere kunne få afprøvet evner og biler, så man var bedre rustet til at køre med i den europæiske serie, hvis ambitionerne skulle trække i den retning, og ellers give hjemlige kørere mulighed for at køre med nutidige LMP biler, mod andre herhjemme som synes at nutidige LMP biler er fede.
 
Ideen var IKKE at lave endnu en løbsserie for veteranbiler, dem er der, ærligt talt, nok af.
LMP24....Slot Racing made easy.
http://www.lmp24.dk

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: DES 2012
« Svar #21 Dato: Oktober 17, 2011, 09:19:23 am »
Ja jeg er helt på linje med med Thorkild (Lowflyer), ikke flere veteranklasser ;)


Selvfølgeligt er vi klar herhjemme til at stille op med biler i bemalinger og dekorationer som har kørt i 1:1 race, og selvfølgeligt er vi dygtige nok til at vi både kan bygge lys i bilerne OG få dem til at passe på både SLP1, SLP2 og de mere eksotiske chassiser. Specielt er vi klar til det her fordi det er hold kørsel, så ALLE skal ikke bygge sig en bil, men holdet skal. Personligt syntes jeg at det er ærgeligt at man går på kompromis her, men OK, that's life.


Hand-out, tja det er der mange meninger om og det kan virke begge veje. Jeg er hverken tilhænger af det ene eller det andet. Du kan i øvrigt ikke se på en PS4000Comp motor om den er en Comp, for det står ikke mærket nogen steder. Så det er noget vrøvl at skrive motoren BARE skal være mærket Comp. Jeg kan ikke finde mærkningen på ankeret. Hvem skal så lave den mærkning?? Det kan da heller ikke være rigtigt at man er udfordret af at skulle sætte et sæt fælgindsatse i et par hand-out dæk!!! Come On!!!!!!!


Fast gearing har fungeret 100% i de IMCA løb og OEPS løb jeg har deltaget i. Det fjerne den ubekendte med at skulle teste sig frem til, og skyde sig ind på en gearing der fungerer til en specifik bane. Ligeledes er det sammen med hand-out dæk med til netop at gøre det hele mere fair og lige for alle, uanset hvor meget de har testet eller kørt på banen. 9/44 gearing fungerer helt perfekt på f.eks. en PS4000Comp motor som yder sit bedste ved denne gearing og som fungerer rigtigt godt på baner der varierer meget i længde og teknisk udfordring.


Og så vil jeg da også lige sige at vi flere gange har samlet hold fra hele landet til vores 6 timers løb i Frederikssund, endda under skiftende reglesæt. Ligeledes lavede vi for godt 6 år siden en DMCA Le Mans Cup med 4 timers løb, der samlede vi hold fra hele landet til løb i Frederikssund, Kolding og Esbjerg. De gode folk i Odense samlede da også hold fra hele landet til sit 6 timers løb i februar, så altså første gang i nyere tid er vist en sandhed med modifikationer Niels ;D Men vi glæder os da til løbet!!

« Senest Redigeret: Oktober 17, 2011, 09:24:52 am af lotus4ever »
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline afterburner

  • Scaleracer
  • Indlæg: 39
    • Vis profil
  • Navn: Jesper Munch
Sv: DES 2012
« Svar #22 Dato: Oktober 17, 2011, 09:41:09 am »
Veteran klasse? 1985 og frem,der mener Niels nok frem til 2011/2012. ;)
Det åbner da bare for nogle flere fede racerbiler.I min verden er det ikke veteranbiler.
 
Mvh.
Jesper
 
 
 
 

Offline MiHu

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2622
  • Fingrene væk fra mit legetøj
    • Vis profil
  • Navn: Michael Steen Huniche
Sv: DES 2012
« Svar #23 Dato: Oktober 17, 2011, 09:45:56 am »
citat Pål:
Fordi den klasse vi ønskede at køre i OEPS ikke var en retro klasse, men en modern model bils klasse hvor bilerne skulle repræsentere en så nøjagtig kopi som det var muligt at lave.

Jeg hilser DES reglerne velkommen da der endeligt er nogen som arbejder for en skala klasse hvor vi skal have "rigtige" biler med, altså dekorationer som har kørt i LMS serierne, på Le Mans eller i ALMS.


Det kan jo ikke undre nogen, der kender mig, at jeg ikke ser DES reglementet som noget positivt, da jeg grundlæggende er tilhænger af relativt enkle og frie regler og HADER alt hvad der hedder "handout" uanset om det er dæk eller motorer. Derfor er jeg glad for DMRU's LM-GT regler som er enkle og med lidt selvjustits nemme at efterleve.
Men lad mig begrunde min holdning:


1. LMP-biler
Det er nok de sværeste biler at bygge et minirace chassis i. Derfor ser man også en del "købe-biler" i DES fordi det er for svært for mange kørere selv at bygge en velfungerende LMP-bil. Det er specialist-biler og derfor ender det ofte med en Fola/Fola løsning (Fola er en god ven så det er ikke negativt ment) som er relativ dyr. Kik på priserne på en Fola bil kontra en Grp. C løsning her: http://racecars.dk/priser%20biler.htm
Jeg ville derfor foretrække at man lavede et bredere reglement som tillod Grp. C biler, fordi de er meget nemmere og billigere at bygge - et Slp2 chassis og et Tamiya eller hasegawa Grp.C byggesæt - så får man en billig og superhurtig bil, der kan tåle nogle tæsk :-(

2. Handout-dæk
Hvis der er et fornuftigt greb i banen spiller dækkene ikke den store rolle og man slipper for alt hysteriet omkring smøring/rensning af dæk.
Lad folk køre med de dæk/hjul de vil og lad dem rense lige så tosset de vil.
Samtidigt forlanger man at folk skal have 3d hjulindsatser i. Det er igen med til at komplicere tingene. Sådan noget har man på plads hjemmefra og skal ikke sidde og rode med på løbsdagen.

3. Gearing
Hvorfor låse gearingen - banerne er jo meget forskellige og det eneste man får ud af det er at skade motorerne. Der er vel ingen fornuftige mennesker der vil køre med den samme gearing på Peter Broe's bane i Hørning og på banen i Auning ???
Det er ikke den store raketvidenskab - check med den arrangerende klub hvad man plejer at køre med og check det ved træningen før løbet eller prøv med en tand mere eller mindre - hvor svært kan det være ??

4. Handout-motor
Fjern dette element af lodtrækning. Det komplicerer alting, både for løbsarrangører og deltagere. Motorerne skal være mærket "comp" - det er nemt at checke ved teknisk kontrol. Hvorfor gøre tingene sværere end nødvendigt ??

5. Lys
Igen en ting, der er med til at komplicere alting. Hvis ikke man kører natstint med dæmpet lys i lokalet er dette bare et fordyrende element. Det bør selvfølgeligt være tilladt at bygge lys i bilen hvis man har lyst, men hvorfor tvinge folk til det ??

6. Body vægt
Denne efter min mening overflødige regel har skabt en ny generation af chassiser, hvor en del af chassiset bare sidder fast på (den meget lette) body. De lette bodies er kommet for at blive og de ændrer man ikke på med denne regel. Og hvad er formålet med denne regel så ??? Nej, glem det - det er igen med til at komplicere alting. Lave en fast vægt på den komplette bil og drop det andet.

7. Bemaling

Pål - efter DES reglerne er det tilladt med "fantasibemalinger" og det er også OK - det vigtigste er at det ligner rigtige racerbiler :-)
Jeg har ikke noget imod at bygge biler specielt til enkelte, store løb, som f.eks. løbene i Neumünster, men det er forkert (eller i hvert fald for tidligt) at overføre disse regler til danske forhold, for der er simpelthen for få kørere der kan bygge biler i den klasse.


Men nu skal vi jo køre 6-timers løb i Kolding efter de "åbne" DMRU regler så må vi jo se om de holder vand :-) Det er i hvert fald lykkedes for første gang i nyere tid at samle folk fra hele landet til et løb, så det skal nok blive en fin dag :-)

mvh  Niels

PS Jeg har tilladt mig at lave et forslag til et DES-Light reglement



NB! Lexan er en hård type plastik . Der skal derfor stå , at hovedet skal være massivt  8)
Racing for Viking
Scalerace 4ever
Michael Steen Huniche

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: DES 2012
« Svar #24 Dato: Oktober 17, 2011, 11:22:26 am »
Veteran klasse? 1985 og frem,der mener Niels nok frem til 2011/2012. ;)
Det åbner da bare for nogle flere fede racerbiler.I min verden er det ikke veteranbiler.
 
Mvh.
Jesper
En veteran bil er defineret som en bil der er 25 år eller derover ;) Derfor er de fleste Gr. C biler en slags veteranbiler ;D Hos os i Frederikssund kører vi Gr. C som en selvstændig klasse med Bison motorer og en kampvægt på 200 gram :P
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Mrleif

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 753
    • Vis profil
    • http://www.lemans-foto.dk/Camaro/
  • Navn: Leif Svinth Christensen
Sv: DES 2012
« Svar #25 Dato: Oktober 17, 2011, 11:27:48 am »

Selvfølgeligt er vi klar herhjemme til at stille op med biler i bemalinger og dekorationer som har kørt i 1:1 race, og selvfølgeligt er vi dygtige nok til at vi både kan bygge lys i bilerne OG få dem til at passe på både SLP1, SLP2 og de mere eksotiske chassiser. Specielt er vi klar til det her fordi det er hold kørsel, så ALLE skal ikke bygge sig en bil, men holdet skal. Personligt syntes jeg at det er ærgeligt at man går på kompromis her, men OK, that's life.

Hand-out, tja det er der mange meninger om og det kan virke begge veje. Jeg er hverken tilhænger af det ene eller det andet. Du kan i øvrigt ikke se på en PS4000Comp motor om den er en Comp, for det står ikke mærket nogen steder. Så det er noget vrøvl at skrive motoren BARE skal være mærket Comp. Jeg kan ikke finde mærkningen på ankeret. Hvem skal så lave den mærkning?? Det kan da heller ikke være rigtigt at man er udfordret af at skulle sætte et sæt fælgindsatse i et par hand-out dæk!!! Come On!!!!!!!


Ja, og der findes jo også Carrera karosser som passer til serien (Porsche Spyder og R10) så færdig malede biler findes allerede. Og så svært er det heller ikke at få et chassis under sådant en fætter..  :) Personligt synes jeg nu altid det her sjovest at kører med "fantasi" bemalinger bare det ligner noget "der kunne have kørt" (f,eks: Penzoil / Shell sponsoret nr. 29 Porsche Spyder inspireret fra Nascar nr. 29 ) og ikke være begrænset til noget som findes i virkeligheden og der kan så også komme diskussioner om  hvor godt en bil skal ligne forbilledet for at være godkendt. (eksempel: Team West Ciast"'s Aston havde ikke malet luftindtaget mørke blåt og A-stolpen var ikke sort,  som bilen har i virkeligheden..)

Mht. hand-out så mener jeg helt klart at der er nødvendigt mht. dæk og sikkert også motor. Og JA alle kan finde ud af at sætte fælgindsatse i et par hand-out hjul! I "det mørke Jylland" kører vi på baner som ikke er smurt med alverdens klister og her er dækkene af afgørende betydning.
Mht motor er jeg lidt splittet: Hvis motoren er lukket og man ellers oplever at de kører ens er hand-out nok lidt over-kill, men med en åben motor som oven i købet har vist sig at svinge en del i preformance er det nødvendigt med hand-out. Til løbet den 15/10 var hand-out motorene fudstændigt ens og det kræver godt nok en stor indsats fra arrangøren at sikre lige vilkår for alle deltagerne, så tak for det Claus og Lars.  8)


 


mvh
Leif

Offline bilde

  • Scaleracer
  • Indlæg: 188
  • Ligner som regel mig selv. EFTER kl. 9.30
    • Vis profil
  • Navn: Uffe Bilde-Jensen
Sv: DES 2012
« Svar #26 Dato: Oktober 17, 2011, 11:35:26 am »
Kære Niels


Jeg er udemærket klar over du er modstander af Handout både det ene og det andet. MEN nu har jeg kørt med i DES (hvilket du ikke har) de 6 motorer vi kørte med lå inden for 600 omdr. Men dem de havde valgt motorene ud fra lå inden for 6000 omdr. Jeg ville sgu gerne have den motor tog 6000 omdr. mere end den langsomste. Men der var ingen der kunne sige de havde fået en elendig motor. Der var ingen der var tvunget til at købe 10 eller flere motorer for at finde en der kørte ordentlig.


Hvad ang. Handout dæk. Så er man som fri for som baneejer at være nervøs for hvad folk kommer med af obskure ting og smøre på deres dæk. Derudover starter alle med ens forudsætninger. Du skal ikke bruge en masse tid på at finde ud af hvor meget og hvor lidt der skal slibes af dit dæk.


Det samme med gearet. Det er låst. Der er ingen fordel ved det som hjemmebane kører. Skulle der nu være en bane som slet ikke kan køres med 9/43 tandhjul. Så kan man jo bare låse gearingen til et andet eks. 41/9.


Det er regler der er til at forholde sig til. Hvad angår karosser. Så er jeg et eller andet sted fuldstændig græsk/katolsk med hvornår de er fra. Men så lad os da få nogle nye F1 biler med i retro. For jeg syntes de nye er meget pænere end de gamle.

Offline lowflyer

  • Scaleracer
  • Indlæg: 786
    • Vis profil
  • Navn: Thorkild Hjorth
Sv: DES 2012
« Svar #27 Dato: Oktober 17, 2011, 12:09:31 pm »
Veteran klasse? 1985 og frem,der mener Niels nok frem til 2011/2012. ;)
Det åbner da bare for nogle flere fede racerbiler.I min verden er det ikke veteranbiler.
 
Mvh.
Jesper

I racerverdenen er en bil over 3 år en veteranbil!!!! 
 
Så hvis jeg skal være virkelig large så kan jeg akcepterer biler ned til omkring årtusindskiftet, men så heller ikke længere ned.
LMP24....Slot Racing made easy.
http://www.lmp24.dk

Offline lars_jacobsen

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DES 2012
« Svar #28 Dato: Oktober 17, 2011, 12:29:30 pm »
Jammen det er da rart at se interessen for DES stadig er rigtig stor + hele ideen med denne tråd på scalerace var netop at give folk mulighed for at ytre eventuelle ønsker/forbedringer til serien, og det ser ud til at komme - altid dejligt, også selvom man som arrangør så skal igang  med at vurdere hvorvidt ønskerne giver mening :)
 
Niels har fremlagt en masse forslag til ting han mener kan gøre serien bedre, og jeg vil da gerne svare på de fleste af forslagene med det samme - enkelte skal der lidt mere erfaring til at vurdere:
 
1. LMP biler
Jeg kan med sikkerhed sige at der ikke bliver åbnet op for Grp C biler eller andre klassiske Le mans biler - konceptet bag DES er at der køres med moderne LMP , og den gruppe hører de gamle dunke ikke til mere - desværre. Ja, jeg medgiver gerne at bilerne er sværere at bygge end f.eks. Grp C biler og endnu sværere at bygge end GT biler, men der var ingen af de deltagere i løbene der havde problemer på det punkt + flere danske hold kører med i udlandet hvor feltet endda er begrænset til specifikke perioder på Le Mans, så jeg opfatter ikke dette som et problem. Det er rigtigt at flere hold valgte at købe en bil til løbet, men dette gør sig gældende i samtlige danske serier, herunder både LM/GT, Retro F1, Can Am og classic.
 
2. Handout dæk
Også et punkt vi ikke kommer til at røre ved - ja på smurte baner er forskellen på de enkelte dæktyper mindre vigtigt det er hjuldiameteren til gengæld ikke, og hvorfor spilde en masse træningstid om morgenen med at skulle ramme den rigtige diameter når dette sikrer at alle starter på de samme dæk - jeg har ligeledes endnu aldrig fået udleveret et dårligt sæt procomp3 dæk, så forberedelserne hjemme i klubben kan blive nøjagtig lige så gode, man skal blot sætte et nyt sæt dæk på når man tester det færdige løbstrim
 
3. Gearing
Har været diskuteret adskillige gange i talrige tråde her på scalerace, og argumenterne imod låst gearing er mange - det kan være at folks kørestil fungerer bedre ved en specifik gearing, motoren yder bedre med en anden gearing osv osv - realiteten er dog at netop alle disse faktorer er med til at give hjemmebanefolket en fordel - de kan både teste hvilken gearing der er hurtigst + om den kan holde de 6 timer som et løb varer - de kan også se om bilen mister for meget fart senere i løbet når der registreres dækslid. Det er altsammen faktorer som gæsterne ikke har mulighed for på den relativt begrænsede træningstid der er til rådighed, eller som tiden tillader op til et løb. Ja, der er givetvis baner hvor en anden gearing ville give bedre omgangstider, men det er irrelevant for alle ens modstandere er låst til nøjagtig samme gearing/rullelængde og dermed er det ikke en faktor man behøver bruge tid på, man kan i stedet bruge timerne op til løbet på at få setup justeret helt ind. Viser det sig at løbene kommer til at finde sted på baner hvor 9/44 bare er for aggresivt, så kan vi i stedet låse netop det løb til en alternativ gearing, men låst forbliver den.
 
4. Handout motorer
Her er der stadig tvivl fra vores side - ved første løb i holstebro (også med testede motorer) havde vi 2 hold der ikke kunne yde optimalt pga dårlig motorydelse, vi iværksatte derfor et mere omfattende test/tilkøringsprogram for de motorer vi brugte i lørdags og det hjalp! - mig bekendt kan ingen hold sige at manglende/dårlig motorydelse var skyld i deres resultat. Det har taget tid at teste motorerne - JA, men til gengæld har vi så vidt muligt fjernet eventuelle fejlbehæftede motorer inden, og derved er lotteriet ikke så stort endda. Vil også vove den forsigtige påstand at deltager man i sådanne arrangmenter, så er alle i stand til at lodde 2 ledninger på motoren uden det ødelægger deres dag/koncentration. Det skal dog siges at netop handout af motorer ikke nødvendigvis bibeholdes til næste år, det afhænger af de videre erfaringer vi gør os resten af året og løbet i næste weekend giver også en god indikation af hvorvidt der er markante ydelsesforskelle på de enkelte motorer. Viser de sig alle at være ens, jammen så kan dette punkt undlades i 2012 reglerne, men er der forskel, så holder vi fast.
 
5. Lys
Jo, LMP biler i langdistance løb har lys på, det burde alle vores biler i princippet have - det er trods alt scalarace vi kører, lader man det være op til det enkelte hold/kører at bestemme så fravælger ALLE de 3-5 gram et lyskit koster + der er indlagt tusmørke kørsel i DES og derfor er lyset under alle omstændigheder nødvendigt. Lyskit koster fra 60 kr og opefter, hvis det er økonomien der trykker så hop over morgenmaden, så har holdet så rigeligt tjent ind til lyskittet ;)
 
6. Body vægt
Niels har helt ret i at karrosserne der laves af Fola, NDW osv bliver lettere og lettere, og jo lettere en body jo mere velkørende bliver en bil, der er dog stor forskel på vægten af en body, specielt hvis man sammenligner en åben LMP (Judd) med f.eks. Bentley eller Peugeot, bevares begge er lette, men de åbne biler kan laves lettere. Vægten på de 33 g er med til at sikre at både åbne og lukkede biler performer næsten ens. Ja, det tager ca 10 sekunder længere at lave teknisk kontrol men det var ikke et problem, samtlige biler gennemgik TK på 10 minutter i weekenden.
 
7. Bemaling
Det kan være et punkt hvor vi bibeholder muligheden for at lave sine egne bemalinger, MEN i et sådant tilfælde så vil man skulle have godkendt bilen på forhånd - ideen med de skrappere krav til udseende er for at slippe for de klatmalede karrosser der aldrig har set hverken decals eller lak, og som mest af alt ligner de biler der bruges til zulu djævlerace. Ambitionen er klart at serien på sigt skal nå et niveau hvor alle biler er 1/1 kopier, men det behøver ikke nødvendigvis være fra 2012.
 
Jeg er glad for input til ændringer, og samtidig glad for at tilslutningen til reglementet er rigtig stort både vest og øst for storebælt - jeg tror ikke vi nogensinde kan strikke et reglement sammen som tilgodeser alle, men kan dog konstatere at tilslutningen til DES i år samt alle de forhåndstilmeldinger vi har fået til 2012 beviser at vi er på rette spor - DM i 1/24 hardbody har ikke just samme tilslutning.
 
Vi glæder os til løbet lørdag - skal nok blive spændende også selvom vi er nødt til at køre med Märklin vægt på vores bil
og skal bruge træningen på at finde den rette gearing/hjuldiameter i stedet for at øve banen ;)
 
« Senest Redigeret: Oktober 17, 2011, 12:33:24 pm af lars_jacobsen »
MVH
Lars Jacobsen

Offline Gorm

  • Scaleracer
  • Indlæg: 927
    • Vis profil
Sv: DES 2012
« Svar #29 Dato: Oktober 17, 2011, 14:57:03 pm »
Woodslot (Søren Thomsen / Gorm) planlægger at indsætte et chassis i DES i 2012 - God træning..
 
MVH
Erare humanum est