citat Pål:Fordi den klasse vi ønskede at køre i OEPS ikke var en retro klasse, men en modern model bils klasse hvor bilerne skulle repræsentere en så nøjagtig kopi som det var muligt at lave.Jeg hilser DES reglerne velkommen da der endeligt er nogen som arbejder for en skala klasse hvor vi skal have "rigtige" biler med, altså dekorationer som har kørt i LMS serierne, på Le Mans eller i ALMS.Det kan jo ikke undre nogen, der kender mig, at jeg ikke ser DES reglementet som noget positivt, da jeg grundlæggende er tilhænger af relativt enkle og frie regler og HADER alt hvad der hedder "handout" uanset om det er dæk eller motorer. Derfor er jeg glad for DMRU's LM-GT regler som er enkle og med lidt selvjustits nemme at efterleve.Men lad mig begrunde min holdning:1. LMP-bilerDet er nok de sværeste biler at bygge et minirace chassis i. Derfor ser man også en del "købe-biler" i DES fordi det er for svært for mange kørere selv at bygge en velfungerende LMP-bil. Det er specialist-biler og derfor ender det ofte med en Fola/Fola løsning (Fola er en god ven så det er ikke negativt ment) som er relativ dyr. Kik på priserne på en Fola bil kontra en Grp. C løsning her: http://racecars.dk/priser%20biler.htmJeg ville derfor foretrække at man lavede et bredere reglement som tillod Grp. C biler, fordi de er meget nemmere og billigere at bygge - et Slp2 chassis og et Tamiya eller hasegawa Grp.C byggesæt - så får man en billig og superhurtig bil, der kan tåle nogle tæsk :-(2. Handout-dækHvis der er et fornuftigt greb i banen spiller dækkene ikke den store rolle og man slipper for alt hysteriet omkring smøring/rensning af dæk. Lad folk køre med de dæk/hjul de vil og lad dem rense lige så tosset de vil. Samtidigt forlanger man at folk skal have 3d hjulindsatser i. Det er igen med til at komplicere tingene. Sådan noget har man på plads hjemmefra og skal ikke sidde og rode med på løbsdagen.3. GearingHvorfor låse gearingen - banerne er jo meget forskellige og det eneste man får ud af det er at skade motorerne. Der er vel ingen fornuftige mennesker der vil køre med den samme gearing på Peter Broe's bane i Hørning og på banen i Auning Det er ikke den store raketvidenskab - check med den arrangerende klub hvad man plejer at køre med og check det ved træningen før løbet eller prøv med en tand mere eller mindre - hvor svært kan det være ??4. Handout-motorFjern dette element af lodtrækning. Det komplicerer alting, både for løbsarrangører og deltagere. Motorerne skal være mærket "comp" - det er nemt at checke ved teknisk kontrol. Hvorfor gøre tingene sværere end nødvendigt ??5. LysIgen en ting, der er med til at komplicere alting. Hvis ikke man kører natstint med dæmpet lys i lokalet er dette bare et fordyrende element. Det bør selvfølgeligt være tilladt at bygge lys i bilen hvis man har lyst, men hvorfor tvinge folk til det ??6. Body vægtDenne efter min mening overflødige regel har skabt en ny generation af chassiser, hvor en del af chassiset bare sidder fast på (den meget lette) body. De lette bodies er kommet for at blive og de ændrer man ikke på med denne regel. Og hvad er formålet med denne regel så Nej, glem det - det er igen med til at komplicere alting. Lave en fast vægt på den komplette bil og drop det andet.7. BemalingPål - efter DES reglerne er det tilladt med "fantasibemalinger" og det er også OK - det vigtigste er at det ligner rigtige racerbiler :-)Jeg har ikke noget imod at bygge biler specielt til enkelte, store løb, som f.eks. løbene i Neumünster, men det er forkert (eller i hvert fald for tidligt) at overføre disse regler til danske forhold, for der er simpelthen for få kørere der kan bygge biler i den klasse.Men nu skal vi jo køre 6-timers løb i Kolding efter de "åbne" DMRU regler så må vi jo se om de holder vand :-) Det er i hvert fald lykkedes for første gang i nyere tid at samle folk fra hele landet til et løb, så det skal nok blive en fin dag :-)mvh NielsPS Jeg har tilladt mig at lave et forslag til et DES-Light reglement
Veteran klasse? 1985 og frem,der mener Niels nok frem til 2011/2012. Det åbner da bare for nogle flere fede racerbiler.I min verden er det ikke veteranbiler. Mvh.Jesper
Selvfølgeligt er vi klar herhjemme til at stille op med biler i bemalinger og dekorationer som har kørt i 1:1 race, og selvfølgeligt er vi dygtige nok til at vi både kan bygge lys i bilerne OG få dem til at passe på både SLP1, SLP2 og de mere eksotiske chassiser. Specielt er vi klar til det her fordi det er hold kørsel, så ALLE skal ikke bygge sig en bil, men holdet skal. Personligt syntes jeg at det er ærgeligt at man går på kompromis her, men OK, that's life.Hand-out, tja det er der mange meninger om og det kan virke begge veje. Jeg er hverken tilhænger af det ene eller det andet. Du kan i øvrigt ikke se på en PS4000Comp motor om den er en Comp, for det står ikke mærket nogen steder. Så det er noget vrøvl at skrive motoren BARE skal være mærket Comp. Jeg kan ikke finde mærkningen på ankeret. Hvem skal så lave den mærkning?? Det kan da heller ikke være rigtigt at man er udfordret af at skulle sætte et sæt fælgindsatse i et par hand-out dæk!!! Come On!!!!!!!