Forfatter Emne:  Anvendelsesområde for skrottede motorer  (Læst 8765 gange)

Offline lars_jacobsen

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Dato: Februar 13, 2012, 16:38:44 pm »
Når man nu har tilkørt en flok ProSlot motorer og fundet nogle af dem for dårlige, så behøver man ikke nødvendigvis at smide dem ud, de kan bruges til andre og ganske nyttige ting for en Scaleracer :)
 
 
MVH
Lars Jacobsen

Offline Møller

  • Scaleracer
  • Indlæg: 653
  • HMRK
    • Vis profil
    • Holstebro Mini Racing klub
  • Navn: Per Møller
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #1 Dato: Februar 13, 2012, 17:32:43 pm »
haha..
 
Det billede med forklaring burde du sende til producenten  ;)
Per Møller
Holstebro
www.hmrk.dk

Offline PlafitRacer

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1236
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Hasager
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #2 Dato: Februar 14, 2012, 09:34:44 am »
Ja - send dem retur til Dan Debella med beskrivelse af hvad der er sket - du får højst sandsynlig 'replacement' motorer og han lærer forhåbentlig noget, så færre og færre motorer er fejlbehæftede...
Med racerhilsen,
Henrik Hasager
Vikings Scaleracing Club, afd København ...

Offline lars_jacobsen

  • Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #3 Dato: Februar 15, 2012, 18:04:42 pm »
der er også kun et midlertidigt hvilested, men mere nyttigt end de blot ligger i en pose og venter på at blive sendt retur
 
:)
 
MVH
Lars Jacobsen

Offline Steen Michaelsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 306
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #4 Dato: Februar 18, 2012, 12:42:54 pm »
Nye regler
 
nu er det blevet sådan i nogle af de klasser som DMRU har hvor man må køre med PS4002 at man gerne må åbne motoren og reparere den. Man må endda skifte ankeret til at PuppyDog-armatur, hvilket skulle give mere konsistente motorer. Det får vi at se.
 
Pointen er jo, at de køleskabsmagnet i bruger måske kan finde alternativ anvendelse: hvis man har lov til at åbne dem kan man måske få dem til at køre hædeligt, eller måske transformere dem til noget der kan vinde race! Ja, jeg siger det bare? Hvad med 50kr/stk?
 
Noget andet er så at jeg ikke personligt kan forstå hvorfor DMRU's generalforsamling har åbnet op for disse tricks. Det betyder at motor-haj'erne kan skaffe sig en fordel, og jeg er ikke sikker på at det var meningen. Jeg tror at meningen var at man nemt skulle kunne få en gammel motor til at køre igen, i stedet for at købe en ny.
 
Anyway, Lars, hvad si'r du?
 
Steen

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #5 Dato: Februar 18, 2012, 13:00:54 pm »
Nye regler
 
nu er det blevet sådan i nogle af de klasser som DMRU har hvor man må køre med PS4002 at man gerne må åbne motoren og reparere den. Man må endda skifte ankeret til at PuppyDog-armatur, hvilket skulle give mere konsistente motorer. Det får vi at se.
 
Pointen er jo, at de køleskabsmagnet i bruger måske kan finde alternativ anvendelse: hvis man har lov til at åbne dem kan man måske få dem til at køre hædeligt, eller måske transformere dem til noget der kan vinde race! Ja, jeg siger det bare? Hvad med 50kr/stk?
 
Noget andet er så at jeg ikke personligt kan forstå hvorfor DMRU's generalforsamling har åbnet op for disse tricks. Det betyder at motor-haj'erne kan skaffe sig en fordel, og jeg er ikke sikker på at det var meningen. Jeg tror at meningen var at man nemt skulle kunne få en gammel motor til at køre igen, i stedet for at købe en ny.
 
Anyway, Lars, hvad si'r du?
 
Steen
Dejligt at se at ikke kun jeg synes det er at for nemt at "snyde" med den motor.. i mine øjne har de helt lukkede motore to fordele, man kan ikke fifle med dem og de er ikke så sårbare for at samle skidt og smådele op som disse er... og så er det endda en "dyr" motor at købe. 
Mvh Kenny

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #6 Dato: Februar 18, 2012, 16:16:21 pm »
Alt det der fis med om den ene motor er dyrere end den anden etc., har vi jo set den ene gang efter den anden og den fatter jeg ikke en skid af!! Hvis man kører 1/24 model bils race ofrer man rask væk imellem 1000 og 1500 kroner for en bil men vil altså ikke give de 200 kroner en ordentlig motor koster :o Herre jemini ::)

De lukkede dildo motorer "snydes" der med så vandet driver i DSC, DTSW og mange andre klasser syd for grænsen så det er heller ikke nogen skudsikkerløsning selv om disse motorer "kun" koster 50-75 kroner. Der er nemlig altid nogen som er villige til at gå den ekstra km eller overskride grænsen for god moral, bare spørg dem som har konkurreret imod "Mr. Werks himself" :-X

Som Steen forstår jeg ikke DMRU, i forbindelse med at lovligt gøre at man må åbne motorerne, på den anden side er der så meget jeg ikke forstår fra den side, så det skal jeg nok bare lade ligge 8)

Hele tråden her er en joke, da jeg er sikker på Lars har en aftale om at returnere motorerne til Dan DeBella, så de ender nok i en DES bil før eller siden :D
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Steen Michaelsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 306
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #7 Dato: Februar 19, 2012, 08:38:06 am »
Kenny, det var ikke min mening at antyde at nogle af "hajerne" vil snyde når det er muligt af fifle med motorerne. Jeg mener blot at når det bliver lovligt at skrue på alting i motorerne åbner man døren til et område hvor begynderne (og dermed juniorerne) ikke kan være med.
 
Og til Pål: selv om jeg er bekymret for den nye motor-regel skal det også siges at jeg godt forstår baggrunden for beslutningen: Der er mange junior-kørere som deltager under helt andre betingelser end dig (eller mig). Hvor du mange gange har demonstreret at du knap kan vælge hvilket projekt du skal pusle med er der mange af juniorerne der har 2 biler: en 1/24 S16D eller en 1/32 Open med en PS4002. Og der kan det afgjort være et problem hvis vi andre insisterer på dyrere motorer for at få et mere jævnbyrdigt race. For dem handler det om overhovedet at komme ud at køre.
 
Steen

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #8 Dato: Februar 19, 2012, 13:20:57 pm »
Ja Steen, jo ældre man bliver jo flere og jo dyrere bliver de projekter man kaster sig ud i. Med hensyn til åbning af motorer etc., har jeg ingen idé om hvad der er godt i S16D eller 1/32 Open. Om det gøres billigere eller lettere i de klasser må andre bedømme.

DMRU's kærnebrugere findes nok indenfor netop de klasser, og hvis det er fornuftigt i de klasser at man godt må åbne motoren så er det jo godt.

I den type slotrace jeg deltager i, er der til gengæld mange gode grunde til at holde fast i at man til store løb kører med hand-out af både motorer og dæk, og med fast gearing, ligesom det dermed hedder bilerne i "parc fermé" efter TK og imellem heats etc. Og det er faktisk i modsætning til hvad nogen tror, en af de vigtigste faktorer til gøre tingene mere lige og mere fair. At vi så desværre af hensyn til omkostningerne ofte vælger dårlige (læs billige) motorer som grundlæggende er konstrueret til diverse "Home Appliances" kan ses som en svaghed. Det er et af de kompromisser vi må indgå.

   
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #9 Dato: Februar 19, 2012, 19:31:46 pm »
Kenny, det var ikke min mening at antyde at nogle af "hajerne" vil snyde når det er muligt af fifle med motorerne. Jeg mener blot at når det bliver lovligt at skrue på alting i motorerne åbner man døren til et område hvor begynderne (og dermed juniorerne) ikke kan være med.
Steen
Undskyld Steen det var ikke min mening at lægge ord i din mund   :)  det var blot fordi jeg mente du havde ret i det du skrev og fordi jeg mener det åbner for fiflerier, og hvad i kører med i super 16 og X12 har jeg ingen mening om da jeg ikke har styr på de klasser.
Så Pål jeg støtter helt klart op om hand out motorer til større løb, men min mening om proslotmotoren er klart at den ikke er de ekstra penge værd som en koster mere end f.eks Fox 2 moteren, og jeg har allerede set hvor mange motorere man skal igennem med den for at finde den ene der er rigtigt god.
Mvh Kenny

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #10 Dato: Februar 19, 2012, 21:00:48 pm »
Så Pål jeg støtter helt klart op om hand out motorer til større løb, men min mening om proslotmotoren er klart at den ikke er de ekstra penge værd som en koster mere end f.eks Fox 2 moteren, og jeg har allerede set hvor mange motorere man skal igennem med den for at finde den ene der er rigtigt god.
ProSlot PS4000Comp motoren er på ingen måde den endegyldige løsning på vores problemer inden for model bil race. Den er bare p.t. det bedste alternativ. Fox 2/II er en lorte motor, som man skal teste et sted mellem 20 og 200 for at finde den eller de gode eksemplarer, spørg bare Matthias Parke! ProSot'en har vi ud af godt 200 motorer som vi har fået ind de seneste to år ikke haft problemer med, for de virker enten som de skal eller slet ikke. Dan DeBella og dermed hans forhandlere, ombytter eventuelle motorer som ikke er i orden. Vi har i Frederikssund haft en godt 10 motorer ud af de 200 som var i uorden. De er sendt retur og ombyttet, og alle "kunder" som har købt en motor der ikke var i orden har fået en ny. Vi har også tidligere bevist hvordan en motor der var dømt dårlig intet fejlede ved at montere den i min bil, som så kørte hurtigere end den hurtigste omgang i det løb der lige var slut.

Der er naturligvis også en bestemt bane indehaver på vestegnen som har sit eget vendetta imod alt hvad der ikke kommer fra én bestemt producent, eller har sin oprindelse i Frederikssund, som bruger megen energi på at tale ned om alternativer.

I år skal vi køre med en MRRC motor til OEPS, og den skulle efter sigende kunne levere en rigtig god performance for samme pris som Fox så må vi se om den kan holde til langdistance race, for det ved vi ganske positivt at Fox'en ikke kan.
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #11 Dato: Februar 19, 2012, 22:31:48 pm »
Ja så fik vi lige åbnet for svindelordbogen igen.
 
Det er ikke snyd eller fiflen hvis man gør det man har mulighed for.
Snyd er hvis man forsætligt forsøger at omgås tiltag der skal forhindre noget i at ske og skjuler det. Snyd er hvis man bryder en plombering hvorefter man plomberer genstanden igen. Snyd er hvis man ridser nye numre i en genstand eller flytter mærker fra en genstand til en anden etc.
 
Det er ikke snyd eller fiflen hvis man åbner en motor der kan åbnes og reglerne ikke forhindrer det ved plombering eller handout.
Det er ikke snyd at være dygtigere end andre.
Bare min femøre  ;)
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #12 Dato: Februar 19, 2012, 23:04:10 pm »
Du har ret Lennert, det er teknisk set ikke hverken snyd eller fiflen, men dmru reglerne er jo en måde at gøre det så ens for alle at deltage i de mange mange DM løb, men i mine øjne er de "åbne" motorer en måde at gøre forskellen på kørene endnu større, hvis nogle af de gamle træbanerotter begyndte at pille ved disse motorer er jeg sikker på de kan få meget mere ud af det end alle os novicer, derfor er jeg imod "åbne" motorer....
 
Pål til din bemærkning om den ene eller anden forhandler, jeg er i den dejlige sitiation at jeg hverken er i lommen på nogen danske eller udenlandske forhandlere, har intet venskab med nogen producenter jeg skal pleje, så mine meninger er MINE..
Mvh Kenny

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #13 Dato: Februar 19, 2012, 23:16:47 pm »
men i mine øjne er de "åbne" motorer en måde at gøre forskellen på kørene endnu større, hvis nogle af de gamle træbanerotter begyndte at pille ved disse motorer er jeg sikker på de kan få meget mere ud af det end alle os novicer, derfor er jeg imod "åbne" motorer....

Det kan vi ikke være uenige om Kenny og min "ophidselse" dækker blot over min mening om at brugen af termen snyd blot fordi man ikke bryder sig om en regel er med til at udvande begrebet og fjerne fokus fra dem der virkelig snyder og dermed inddirekte holder hånden over dem  ;)
De der udfordrer reglerne og teknikken er dem der udvikler sporten. Det er ikke dem der snyder  :D
 
Nå! fokus. tilbage til emnet  ;D
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: Anvendelsesområde for skrottede motorer
« Svar #14 Dato: Februar 19, 2012, 23:17:37 pm »
Det er jo det der er så vidunderligt Kenny, når ingen af os har økonomisk gevinst af den ene eller anden holdning, så er det blot meninger. Ligesom dig har jeg ingen økonomisk binding til minirace producenter, har kun et eventyrlige forbrug af stumper. Dermed er mine holdninger netop også blot MINE.

Lennart, mit brug af ordet snyd henviser til at visse forhandlere syd for grænsen køber og tester i hundredevis af motorer, sorterer de bedste fra til sig selv, og sælger resten i deres webshops. Når det er de samme som sætter reglerne, vælger jeg fra at deltage. Så let er det.

At et regelsæt skal presses helt til grænsen kan der ikke herske tvivl om, sådan er det også i 1:1 racing. Det er med til at udvikle og fremme. Selv FIA og ACO ændrer dog reglerne for at begrænse de mest kreative ind imellem.
« Senest Redigeret: Februar 19, 2012, 23:23:06 pm af lotus4ever »
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund