Forfatter Emne:  LMP 24 - byggehjælp  (Læst 11016 gange)

Offline Steen Michaelsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 306
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #15 Dato: Januar 15, 2019, 09:36:12 am »
Der er ingen grund til at bruge loddetin med sølv. Også bly-frit loddetin kan være sværere at bruge, fordi også det kræver højere temperatur, hvilket kan være svært på et relativt stort chassis.

Steen

Offline SlotCarsten

  • Racefun
  • Scaleracer
  • Indlæg: 381
    • Vis profil
    • http://www.slotcarracing.dk
  • Navn: Carsten Grønnemann
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #16 Dato: Januar 15, 2019, 09:55:08 am »
Jeg er blevet spurgt af flere om byggehjælp til LMP24.
Jeg ligger ned med influenza, så det kan jeg ikke påtage mig for nuværende.

Men jeg skrev i sin tid en artikelserie om S16D biler. Der er kun meget lidt til forskel.
http://www.slotcarracing.dk/ViByggerS16D/ViByggerS16D-1.pdf
http://www.slotcarracing.dk/ViByggerS16D/ViByggerS16D-2.pdf
http://www.slotcarracing.dk/ViByggerS16D/ViByggerS16D-3.pdf
http://www.slotcarracing.dk/ViByggerS16D/ViByggerS16D-4.pdf
http://www.slotcarracing.dk/ViByggerS16D/ViByggerS16D-5.pdf

Der står der lidt generelt om lodning og især motor pinions.
Det kan måske være til hjælp for nogen.

-

Loddevand er helt esentielt til mekaniske lodninger. Der kommes lidt på emnerne der skal loddes, og så brændes loddevandet væk med loddekolben samtidigt med at der tilsættes lidt tin.

Til motor pinions fortinnes både aksel og tandhjul inden de forsøges loddet sammen. Man kan med fordel lave et par små hak i motor akslen med en dremel inden således at der opstår en lille lomme hvor der kan være tin mellem aksel og pinion. Bare et eller to små hak. Du skal ikke skære akslel helt eller halvt over.
Forsøg aldrig at lodde en press-on pinion på det kan kun ende i gråd.

MVH, Carsten Grønnemann.

« Senest Redigeret: Januar 15, 2019, 09:58:27 am af SlotCarsten »
MVH, Carsten Grønnemann.

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #17 Dato: Januar 16, 2019, 00:33:13 am »
Tak til Carsten for de mange fif
Mvh Kenny

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #18 Dato: Januar 17, 2019, 09:22:34 am »
Tak til alle for input - især S16D artiklerne.

Jeg var i Elextra (tidligere kendt som Brinck elektronik) for at købe loddevand - de havde det kun på centrallageret... Men jeg fik opskriften med hjem. Loddevand fremstilles af saltsyre og zink. De gamle danske 1-øre og 2-øre er fremstillet i zink. Filtrer resterne fra efter opløsningen er mættet og så er man klar  8).

Desværre havde jeg intet zink på lager, så jeg har anvendt saltsyre direkte på emnerne til lodning  :o. Det er med fare for, at stålet nu kan ruste, men den risiko er jeg villig til at tage.

Herunder et par billeder af resultatet:

Offline SlotCarsten

  • Racefun
  • Scaleracer
  • Indlæg: 381
    • Vis profil
    • http://www.slotcarracing.dk
  • Navn: Carsten Grønnemann
MVH, Carsten Grønnemann.

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #20 Dato: Januar 17, 2019, 17:52:03 pm »
Jeg har fået loddevand hjem i butikken, og hjul til lmp24 bilerne, men har ikke tid til oprettelse i systemet i dag,
så Henrik det kan hentes fredag mellem 15 og 19 i racefun hvis det er

Offline Mac

  • Scaleracer
  • Indlæg: 472
  • Klub. Randersminirace.dk
    • Vis profil
  • Navn: Mads A Christensen
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #21 Dato: Januar 17, 2019, 18:27:08 pm »
Når du har loddet så rengøre med spyt det virker

Offline Ronald

  • Scaleracer
  • Indlæg: 334
    • Vis profil
    • Randers Mini Race Klub
  • Navn: Bjarne Jørgensen
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #22 Dato: Januar 17, 2019, 18:39:41 pm »
Eller benzin
Sådan noget her :
Desuden mener jeg vi bør køre noget ræs!

Offline Steen Michaelsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 306
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #23 Dato: Januar 17, 2019, 19:52:34 pm »
Med hensyn til rensning af biler og motorer efter lodning med stærkt loddevand skal jeg blot sige at ved ISRA-VM, hvor der bliver loddet en del med lodde-vand, kan der nogen gange være kø ved håndvasken: almindeligt vand er velegnet til at skylle loddevand væk, og en gammel tandbørste hjælper processen. Vandet kan derefter pustes væk såfremt man ikke lider af KOL, og den resterende fugt kan tørres af med en klud. Et par dryp af olie de rigtige steder beroliger sindet, idet man nemt glemmer at almindeligt vand sjælden er i stand til at opløse motor-olie.

Til gengæld er det absolut et problem hvis man ikke gør rent efter sig. Loddevand på motor og chassis vil på kort tid starte en koloni af rust.

Steen

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #24 Dato: Januar 17, 2019, 23:14:13 pm »
Endnu engang tak for alle de gode input og en spændende debat  ;) ;).

Jeg kan afsløre, at mit setup for brug af saltsyre er meget simpelt og vi taler meget få dråber  ???. Jeg hælder syren i låget fra flasken (mens flasken står langt uden for rækkevidde). Derefter bruger jeg et lille søm/stift til at fange en lille dråbe syre, som derefter kan fordeles over et begrænset areal på chassiset eller inde i en pinion. Ved kontakt med loddekolbe er det brændt væk øjeblikkeligt og tinnet kan smelte fast. Motorakslen kan dyppes i saltsyren og derefter direkte på loddekolben og fortinnes  :P.

Der bør dermed ikke være syrerester nogen steder, da alt er fordampet  8).

MVH
Henrik

Tak for tilbuddet Keld, jeg lodder færdigt jf. ovenstående metode  :).

Offline Steen Michaelsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 306
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #25 Dato: Januar 18, 2019, 09:26:17 am »
Henrik, din måde at gøre det på er ikke langt fra hvad hvad erfarne racere gør. Ikke desto mindre vil de fleste rense chassis og motor i vand bagefter, for selv om det ser ud til at syren "fordamper" er der ingen tvivl om at en masse af dampent fortættes på de metalflader der er tæt på.
Trust me, jeg har prøvet det masser af gange.

Steen

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #26 Dato: Januar 18, 2019, 10:00:56 am »
Jeg undres når jeg læser at der starter korrosion, jeg benægter selvfølgelig ikke at det sker, men jeg har nu i 12 år loddet på disse chassiser og benytter stadig de samme som dengang jeg startede, de bruges flere gange ugentligt og jeg kan ikke mindes en uge uden jeg har loddet på et af dem, ja de behandles hårdhændet af ikke øvede og får daglige tæsk, jeg har i al den tid jeg har loddet brug BERA188 loddevand som også er det jeg sælger i butikken, og har ALDRIG NOGENSINDE renset af under rindende vand, jeg har hvis chassis har været vådt tørt over med en klud, og jeg har endnu ikke set rustangreb på nogle af mine chassiser.
Jeg vil idag prøve at gennemgå mine chassiser for at spotte evt. rustangreb.

Jeg lodder med fuld tryk på loddekolben 400 grader og puster røgen væk imens jeg lodder for det er noget giftigt stads at indånde, så lad være med at sidde med hovedet hen over, og hold børn langt væk fra loddevandet.

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #27 Dato: Januar 18, 2019, 14:45:01 pm »
Keld de chassier er nok af samme type som dem vi bruger i KMK, det er Martin Borch gamle som nu er 20 år gamle, de er lavet af stål der er langt stærkere end de nye vi skal køre med i LMP24, disse er så bløde at man skulle tro de var lavet af gamle coladåser  :) men når de kan bruges til VM med X12 motore så går det nok også med Hawk retro.

men jeg så da Vest loddet de sidste 5 stykker vi fik hjem, og loddevand er utroligt vigtig at bruge, men til gengæld behøver man ikke bruge så meget varme som Henrik har brugt, det ser nærmest ud som om du har brugt en skærebrænder  ;D husk at tjekke om chassiet er lige efter den opvarmning.
Mvh Kenny

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #28 Dato: Januar 22, 2019, 00:36:56 am »
Ny udfordring  :o:

- Hvordan monteres karrosseriet, så det sidder lige (både i højden og bredden)?  ??? ???

Offline Steen Michaelsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 306
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
Sv: LMP 24 - byggehjælp
« Svar #29 Dato: Januar 22, 2019, 08:01:02 am »
"Lige i højden og bredden?"

Bredden bestemmes af chassis'et, så der er ikke meget du kan gøre der, men højden og LÆNGDEN er der hvor det bliver svært.

Start med at skære karossens højde til. I karosseeriets sider er de antydningen af en streg, og langs den streg er der nogle mindre "prikker", dimples, som hjælper med at gære stregen synlig. Når du skærer langs denne streg vil selve karosseriet være 35 mm høj, hvilket giver lidt luft, eftersom reglerne siger at bilen må være 37mm høj i bagenden. Der skal i forenden være en kant på mindst 1mm.

Nu placeres chassis'et (med styretappen monteret) på en plade hvor chassis'et ligger fladt mod pladen, også selv om der er baghjul monteret.
Når man synes at karosseriet har en placering der er lige i forhold til chassiets (kig fra alle sider og vinkler) skal man prikke huller i karosseriet ud for de nålerør der er monteret på chassis'et.
Montér een knappenål ad gangen, og check hele tiden alting er lige.
Når alle nåle er monterede tages de af igen, og området omkring hullerne forstærkes med fiber-forstærket tape, eventuelt med noget af det man bruger til at reparere børnenes flyver-dragter med om vinteren. Det kan man få i adskillige farver i håndarbejdsbutikker. Det klistrer rasende godt.

Steen