Forfatter Emne:  Ny i slotracing  (Læst 4804 gange)

Offline Jimmi

  • Scaleracer
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • Navn: Jimmi Christensen
Ny i slotracing
« Dato: Januar 02, 2018, 11:35:27 am »
Hej slotracere

Min søn på 4 fik i julegave af mormor, et sæt Scalextric Bentley GT3 racers startsæt og en ARC ONE til, det er vist hans far som er mest glad for “legetøjet”, så 2 dage efter kom jeg til at købe endnu et sæt, nemlig Scalextric McLaren P1 sættet.

Mormor har været så fremad seende at hun havde købt et sæt som var DPR samt det sæt jeg har købt også er DPR.

Men inden vi når så langt har jeg nogle spørgsmål, da hverken mormor eller jeg har kørt med slot racer før.

1 sådan nogle biler er jo lidt mere end bare legetøj fra BR, så tænker der skal noget vedligeholdelse til?

2 hvis jeg bygger en stor bane, skal jeg så sætte ekstra strømskinne til? Jeg har reelt 3 nu, 2 fra sættene og den der ARC ONE.

3 nogle generelle gode råd?

4 Vi bor i Hvalsø på Sjælland, og hvis der lå en klub inden for rimelig afstand kunne det være sjovt at fordybe sig lidt mere i verdenen, jeg har kigget på klublisten herinde, men mange af klubsiderne virker ikke, så er det fordi de er lukkede?

Håber ikke det var alt for meget på en gang :)


Offline Brian

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2180
    • Vis profil
  • Navn: Brian Kristensen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #1 Dato: Januar 02, 2018, 12:37:43 pm »
du kan se en liste over klubber i DK her http://www.scalerace.dk/index.php?action=links;cat=2
Rigtige mænd indrømmer de leger med racerbane
www.smrk.dk

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #2 Dato: Januar 02, 2018, 13:17:37 pm »
Hej Jimmi

Du skal være meget velkommen til at besøge os i Ølstykke www.team-oemr.dk. Vi har 2 baner i klubben, en Scalextric Sport og en træbane. Du er også velkommen til at komme forbi og kigge hos mig. Jeg har en 4 spors Scalextric Sport-bane på 21 meter, Hedehus Ring, i min kælder. Det er i Hedehusene, og der er jo ganske kort vej fra Hvalsø.

Send en pm (personlig meddelelse), så finder vi ud af noget.
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline mazdarati

  • Scaleracer
  • Indlæg: 199
    • Vis profil
    • Højfyns Mini Race Club
  • Navn: Tommy Østerby
Sv: Ny i slotracing
« Svar #3 Dato: Januar 02, 2018, 13:43:34 pm »
Korsør og Sorø har osse klubber/baner.Søg på Facebook eller meld dig ind i Facebook gruppen
https://www.facebook.com/profile.php?id=221080608065906&ref=br_rs

Offline mazdarati

  • Scaleracer
  • Indlæg: 199
    • Vis profil
    • Højfyns Mini Race Club
  • Navn: Tommy Østerby
Sv: Ny i slotracing
« Svar #4 Dato: Januar 02, 2018, 13:50:43 pm »
du kan se en liste over klubber i DK her http://www.scalerace.dk/index.php?action=links;cat=2

Der er en del links som ikke virker..b.la vores HMRC www.hfmrc.dk ,så den liste kunne trænge til at blive opdateret

Offline Jimmi

  • Scaleracer
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • Navn: Jimmi Christensen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #5 Dato: Januar 03, 2018, 07:38:36 am »
Tak :)


Lasse<- det kan da meget vel ske at jeg vil kigge forbi hvis jeg kan finde tid, og klubben ser fed ud :)


Hvad med vedligeholdelse? Jeg har fundet flere brugte biler til salg, hvor der står “full serviced”. Hvad indebærer det?


Mvh.
Jimmi

Ps. Jeg syntes efter at have prøvet alle 4 biler, at der er lidt forskellige fart i dem, selv om de alle er nye, er det normalt?

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #6 Dato: Januar 03, 2018, 09:54:10 am »
Full serviced indebærer som regel at de er smurt, efterset evt. har fået nye braids, men det er ofte, hvad man lægger i det som sælger. Det er ikke unormalt at bilerne kan opføres sig lidt forskelligt, men der kan være flere forskellige forklaringer på det, nogle er simple at løse, nogle er lidt vanskeligere at have med at gøre. Jeg sender dig en pm.
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline JSL

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
    • Mit garage track
  • Navn: Jannick S. Larsen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #7 Dato: Januar 03, 2018, 13:59:34 pm »
Hej Jimmi,

Har du mod på at besøge flere baner, så er du også altid velkommen i Herlev.
Vi kører på en 4 spors træbane og kører næsten kun med 1/32 biler (samme str. som Scalextric).

Vi har klub aften hver torsdag fra ca. 18.30

Du kan finde os her:
http://herlevminiracing.dk

Og/eller på Facebook her:
https://www.facebook.com/HerlevMiniracingClub/

mvh,
Jannick
--

BUILD, RACE, CRASH, REPEAT

Offline Jimmi

  • Scaleracer
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • Navn: Jimmi Christensen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #8 Dato: Januar 06, 2018, 11:54:43 am »
Tak for svar drenge.

Hvor køber i jeres dele? Jeg har fundet nogle danske hjemmesider men de sælger stort set kun sæt og biler, jeg forudser allerede at jeg kommer til at mangle smådele, som sidespejle og spoilere :-\

Hvordan fungere en træbane kontra sådan en af plastic som junior fik i gave?

Ja mange spørgsmål, det beklager jeg :)

Offline Jan-oscc

  • Odsherred Slot Car Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 211
    • Vis profil
  • Navn: Jan Linderholm
Sv: Ny i slotracing
« Svar #9 Dato: Januar 06, 2018, 13:01:20 pm »
Hej Jimmi
Her oppe i Odsherred har vi en butik som også sælger på nettet. Prøv www.oscs.dk (Odsherreds slotcar shop v/ Finn Schunk). Butikken har en glimrende service med at afsende hurtigt.
En anden god butik er butik.slotworld.dk v/ Keld Høfler, som dog mest har 1:24 dele men masser af tilbehør til service, værktøj smøremidler mm.
De er begge danske butikker og meget pålidelige, hvis du ikke har lyst til at købe i udlandet.
God fornøjelse, der er meget at se på og blive klog af på de to sider.
Vh. Jan Linderholm
Vh. Jan Linderholm, OSCC og Woodracing.

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #10 Dato: Januar 06, 2018, 15:04:08 pm »
Plastik og træ er lidt en religionssag.

En træbane er, som navnet antyder, lavet af en træ plade, hvor man har fræst spor og påsat kobbertape eller kobberflet (braid ) til at lede strømmen.

Fordelen ved træbanen er først og fremmest at strømmen kommer bedre rundt, og  dermed er mere ensartet på hele banen, da der ikke er strøm tab ved hver samling.
Derudover bliver banen mere jævn, dels pga at der ingen samlinger er, dels pga at banen ikke kan give sig på samme måde som en plastbane.
Endelig vil det være billigere at bygge en stor træbane, fremfor en stor plastbane, og behovet for at købe borders (kantsten, curbs) er væk.

Jeg har svært ved at komme med de store fordele ved plast banen, udover den kan købes (nogenlunde) klar til race, og så er det mere udfordrende at lave en digital træbane.

Kører du biler med magnet, hænger de fast på en plast bane, da strømskinnen er af jern. På en træbane er der som regel ingen magnet effekt, dog findes der magnetisk braid, som kan bruges nå man bygger træbane.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Jimmi

  • Scaleracer
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • Navn: Jimmi Christensen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #11 Dato: Januar 14, 2018, 09:42:02 am »
Lige nu har jeg lidt svært ved at finde tid, men det skulle gerne ændre sig i nær fremtid.


Hvis jeg vil køre i klub hvad skal jeg så “bruge”. Lige nu har jeg 4 biler i street livery som er direkte out of the box, og så 2 GT biler, af lidt ældre årgang (købt brugt). alle 6 biler er analog og fra scalextric.

Det skal lige nævnes af de to McLaren P1 biler er PCR som jeg har kunne læse mig frem til betyder man kan skifte dele på dem. Dette går jeg ud fra er en fordel i klub regi?

Hvilken andre mærker kan jeg også godt kigge efter hvis jeg skal have en klub klar bil?

Offline Brian

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2180
    • Vis profil
  • Navn: Brian Kristensen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #12 Dato: Januar 14, 2018, 09:45:58 am »
Du kan sagtens tage det med du har, men tror de fleste klubber er flinke til at låne dig biler/håndtag til at starte med
Du er selvfølgelig også velkommen i www.smrk.dk vi køre hver torsdag fra kl 18.30 til ca. 22.00  :)
Rigtige mænd indrømmer de leger med racerbane
www.smrk.dk

Offline Jan-oscc

  • Odsherred Slot Car Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 211
    • Vis profil
  • Navn: Jan Linderholm
Sv: Ny i slotracing
« Svar #13 Dato: Januar 14, 2018, 18:14:16 pm »
Hej igen Jimmi

Det vil nok være smart af dig ikke at købe noget før du har været i en klub og fundet ud af hvad du vil deltage i.
I alle klubber har man et "løbsprogram" hvor man kører i forskellige klasser med forskellige (og meget specifikke) krav til bilerne der køres med. Også håndtag er noget du skal afprøve inden du køber et.
Både biler og håndtag bliver gladeligt lånt ud i de forskellige klubber, hvor du også kan få massevis af gode råd til at anskaffe de rigtige ting. Men la'vær' at haste ud og bruge en masse penge.
Du er selvfølgelig også velkommen hos os i Nyk. Sj. www.oscc.dk, vi har klubaften hver mandag fra 18.30 (og det ligger et stykke vej fra Hvalsø :D )
De nærmeste 1:32 klubber for dig er nok SMRK i Ørslev eller ØMR i Ølstykke.
Vh. Jan
Vh. Jan Linderholm, OSCC og Woodracing.

Offline duejager

  • Scaleracer
  • Indlæg: 105
  • Urmagerens Racing team
    • Vis profil
  • Navn: Johnny Due Pedersen
Sv: Ny i slotracing
« Svar #14 Dato: Januar 14, 2018, 21:43:19 pm »
Hvis jeg var dig ville jeg besøge klubben i Sorø, de køre udelukkende med scalextrik. De afholder 1. Afd af DM i digital Racing i slutningen af feb.
Johnny Due Pedersen
Urmagerens Racing team