Forfatter Emne:  Ny banerekord - DES test  (Læst 19670 gange)

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #30 Dato: Januar 21, 2016, 14:40:44 pm »
Motorskift, efter 64 km skiftede jeg motor, ikke fordi den gik dårligt, tværtimod ca. 49.000 o/m

ny motor går 39.500 efter ca. ½ time på 3 volt.  >:(

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #31 Dato: Januar 21, 2016, 14:42:43 pm »
Præcis, de skal have nogen tæsk, inden der sker noget.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline stephan

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1325
  • Det klør i aftrækker fingeren......
    • Vis profil
  • Navn: Stephan Andersen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #32 Dato: Januar 21, 2016, 14:43:07 pm »
39500rpm på 3 volt er vel mere end der kan forventes. ::)

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #33 Dato: Januar 21, 2016, 14:58:02 pm »
Godt Stephan, du må godt læse en gang mere ;)

Den lille ny bliver lidt varm her i starten og efter 3 km målte jeg igen og omdrejning var faldet til 38.000 :( men overraskende nok har jeg sat hurtigste omgangs tid idag med de få omdrejninger.

hmm. der må være noget moment i den, for jeg rammer topfart efter 3 meter på langsiden, hvor de hurtigste motorer stadig accelererer efter 7-8 meter.

 

Offline lbe

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1814
    • Vis profil
  • Navn: Lars Bertelsen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #34 Dato: Januar 21, 2016, 18:35:01 pm »
39500rpm på 3 volt er vel mere end der kan forventes. ::)
Ja det er s'gu en rap sag!
Lars  Bertelsen
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Steen Michaelsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 306
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #35 Dato: Januar 22, 2016, 09:03:52 am »
Endnu engang demonstrerer Keld at målinger af omdrejninger ikke siger noget om hvor hurtigt en motor vil køre i en bil på en bane.

Steen

Offline gums5

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1555
    • Vis profil
  • Navn: Lennart Sørensen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #36 Dato: Januar 23, 2016, 08:12:23 am »
Så lige et teknisk spørgsmål Steen. Hvad er det der giver momentet i den lille elmotor?
venlig hilsen
Lennart Sørensen

Better be best of the rest than second

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #37 Dato: Januar 23, 2016, 08:27:30 am »
Men Keld, motoren med færre Rpm behøver vel ikke have mere moment end den anden, fordi den render hurtigere ud?

Hvis vi antager du med begge motore kører med eksempelvis 25K igennem svinget inden langsiden, og de accelerere med samme antal Rpm pr 1/1000 sek, så vil man hurtigere nå 38k end 50K?

Eller tager jeg fejl?

Og så et spørgsmål til Steen, de biler Keld skriver om, har låst gearing, og man får samme størrelse hjul. Nå der ikke kan ændres rullelængde, må motorens Rpm betyder noget for farten, hvis altså momentet til at trække den op i fart er der? Jeg ved godt det ikke betyder alt, men det må da have en vis indflydelse?

Eller tager jeg også fejl her?
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lbe

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1814
    • Vis profil
  • Navn: Lars Bertelsen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #38 Dato: Januar 23, 2016, 09:09:19 am »
Men Keld, motoren med færre Rpm behøver vel ikke have mere moment end den anden, fordi den render hurtigere ud?

Hvis vi antager du med begge motore kører med eksempelvis 25K igennem svinget inden langsiden, og de accelerere med samme antal Rpm pr 1/1000 sek, så vil man hurtigere nå 38k end 50K?

Eller tager jeg fejl?

Og så et spørgsmål til Steen, de biler Keld skriver om, har låst gearing, og man får samme størrelse hjul. Nå der ikke kan ændres rullelængde, må motorens Rpm betyder noget for farten, hvis altså momentet til at trække den op i fart er der? Jeg ved godt det ikke betyder alt, men det må da have en vis indflydelse?

Eller tager jeg også fejl her?

Selvfølgelig har du ret: Det maksimale antal omdrejninger som din motor kan nå op på i bilen betyder alt for tophastigheden.
Problemet er at man tilsyneladende ikke kan sige ret meget om den størrelse ved at måle de ubelastede omdrejninger.
Hvilket er ærgerligt for det er jo det eneste man nemt KAN måle!
Lars  Bertelsen
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #39 Dato: Januar 23, 2016, 09:16:41 am »
Det er klart Lars, men hvis du havde en motor med super moment, og "ingen" Rpm, kunne man geare sig ud af det, hvis det var tilladt. Men det er det ikke, og derfor er Rpm meget vigtigt. Og ja, det er naturligvis det antal Rpm den kan opnå, mens bilen drives frem.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lbe

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1814
    • Vis profil
  • Navn: Lars Bertelsen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #40 Dato: Januar 23, 2016, 09:22:58 am »
I princippet kunne du vel også geare dig ud af "super RPM og nul moment"?
Så længe "nul moment" læses som "ikke ret MEGET moment" ;-)
Lars  Bertelsen
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #41 Dato: Januar 23, 2016, 09:29:06 am »
Det har du sådan set ret i Lars  ;)
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #42 Dato: Januar 23, 2016, 09:57:14 am »
Hvis man sætter det ind i DES perspektiv så er årsagen til at vi godt vil have en ramme for hvor mange omdrejninger en given bil laver på bagakslen, at vi vil sætte en øvre grænse så længe folk kører med egne motorer.

Alternativet til at lave en max. omdrejning er at gå over til hand-out motorer igen, med alt hvad det indebærer.

Det er klart at det maksimale antal omdrejninger man kan måle på motoren også er relevant i forhold til det antal omdrejninger man kan måle på bagakslen med 9/44 gearing og 27,5 mm hjul. Men i min optik er det kun omdrejningen på den belastede motor som er relevant.

At der helt sikkert kan fremkomme teorier om hvorfor denne måling kan være irrelevant i forhold til moment etc. er jeg helt med på. Men vi er nødt til at have en ramme.

Da den nye motor helt klart har meget hårde kul, så sker der naturligvis en stor ændring hen over en 4-6-8 eller 10 timers periode hvor motoren/bilen køres på banen.

Det er de erfaringer vi håber kan føre frem til nogle målinger i Esbjerg som fremover er rammen for den nye motor.

Men ellers er tråden her da ret sjov at følge.
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Steen Michaelsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 306
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #43 Dato: Januar 24, 2016, 11:16:19 am »
Ingen nem løsning!

Hvis man insisterer på hand-out-motorer er der selvfølgelig et ønske om at de skal være så eens som muligt. Det er svært at få mange motorer helt eens, særlig hvis de skal være billige.

I ISRA's Production-klasse bruger man ved VM hand-out-motorer (X-12), og de seneste par år har der generelt været tilfredshed med kvaliteten: motorerne hår kørt nogenlunde lige hurtigt. (Det skal siges at disse biler som regel er "over-powered", så der som regel er brug for at drosle dem ned. Særlig måske i 2015 hvor banespændingen var over 14V).
Erik N. og jeg havde en motorer der kørte helt fint, men den døde helt og aldeles de sidste 4 minutter, og havde kørt langsommere det sidste 20. Motoren havde en anker-vikling der gik løs, og til sidst gik kommutatoren helt fra hinanden.

Der vil altså være forskelle på hand-out-motorer, også når de koster ca 800 kr/stk og er sat sammen af meget erfarne folk der ved hvad de laver. Man må derfor forvente at der kan være endno meget stor forskel på motorer der måske koster 100 kr/stk, og som er kastet sammen på en fabrik i Kina hvor den kvalitetssikring der er aftalt mellem fabrik og kunden måske går ud på at teste:
1) Motoren kører
2) Motoren kører den rigtige vej.

En test af alt andet vil kræve en kompliceret opstilling og tid på samlebåndet, der vil gøre motoren væsentlig dyrere, nok mere end det ser ud til at i har lyst til at betale.

Der er at hav af ting der afgør en motors ydeevne. Hvis ankerets størrelse (diameter og længde) er givet, og antallet af vindinger samt trådtykkelse ligger fast, er der stadig en masse helt afgørende ting at tage hensyn til:

Hvor kraftige er magneterne, og hvordan sidder de i forhold til ankeret? Hvordan er viklingerne placeret på ankerets 3 poler? Hvilket materiale er brugt til ankerets lameller. Er ankerets aksel lige. Er ankeret rundt? Er ankeret afbalanceret? Har kommutatoren og kullene god kontakt til hinanden så der ikke er en unødvendig modstand der forhindrer ankeret i at trække den strøm det behøver? Hvilke lejer sidder der i motoren? Er der noget der rasler ved høje omdrejninger?

Hvis man vil se hvor omhyggelig man skal være for at sætte en motor rigtig sammen kan man se på slotblog.net, hvor en C-can motor bliver taget under behandling. Principperne er de samme uanset motor, også når motoren bliver brugt i en tandbørste.

Steen

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Ny banerekord - DES test
« Svar #44 Dato: Januar 24, 2016, 11:21:00 am »
Så det eneste rigtige er 1000 omgange med hver motor, og så afgøre hvilken der er bedst? Og så ellers håbe den kan holde til noget race efterfølgende  ;D
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK