Forfatter Emne:  Forskel på "ens" håndspeedere  (Læst 2411 gange)

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Forskel på "ens" håndspeedere
« Dato: Marts 02, 2019, 19:44:46 pm »
Hej alle

Med fare for at rode mig ud på dybt vand, kommer her nogle observationer fra torsdagens træningsaften, hvor jeg afprøvede forskellige CarSteen håndspeedere. De var indstillet ens på alle potentiometre (½ attack, 0 chocke og max. brems).

Hvordan kan det være, at der er forskel på den måde, jeg oplever bilens kørsel på og ikke mindst på omgangstiden? Jeg afprøvede 3 forskellige håndspeedere og oplevede 5/100 s. tidsforskel fra hurtigste til langsommeste håndspeeder og én ca. midt imellem. Undervejs i testen prøvede jeg at justere lidt på attack for at kompensere på evt. forskel i elektronikken, men det kunne ikke udjævne tidsforskellen.

Der kan være indbildning, fejl 40 og lignende forklaringer  ::), men kan nogen komme med en mere saglig begrundelse  8)?

MVH
Henrik

Offline Laurs

  • Scaleracer
  • Indlæg: 110
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Laursen
Sv: Forskel på "ens" håndspeedere
« Svar #1 Dato: Marts 02, 2019, 20:36:57 pm »
Som udgangspunkt burde et carsteen håndtag være mere end rigeligt overdimensioneret ifht. den mængde strøm vores biler trækker.

Når det så er sagt, så indgår der i produktionen en hel del ohmske modstande og andre analoge komponenter som potmetre og transistorer.
Nu har jeg ikke haft mit cs4 åbnet og gennemgået hvert komponent, men tager vi udgangspunkt i modstandende vil det 'normale' være at de har en nøjagtighed på 5%. Er de bedre er de på 1% og toppen af kransekagen er på 0.1%

Med det udgangspunkt, vil der lige meget hvor godt det er designet, fremstillet, loddet og nusset omkring, altid være en smule forskel på hvert håndtag.

Min oplevelse er at står jeg med flere ens håndtag vil der altid være forskel på deres fornemmelse. Men står jeg længe nok, forsvinder tidsforskellene.
Det handler om tilvending når vi snakker marginaler som 5/100sek.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Henrik Laursen
Skive Minirace

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: Forskel på "ens" håndspeedere
« Svar #2 Dato: Marts 02, 2019, 21:40:31 pm »
Der er altid lidt forskel på controllere, om de kommer fra samme årgang vil der være små forskelle, men at de YDER mere eller mindre tror jeg ikke på, men kører jeg med mit så føler jeg det er hurtigere fordi det passer mig perfekt, låner jeg et andet har jeg altid svært at køre lige så hurtigt pga de små forskelle.
Mvh Kenny

Offline HenrikBering

  • Scaleracer
  • Indlæg: 1862
    • Vis profil
    • RingBering
  • Navn: Henrik Bering
Sv: Forskel på "ens" håndspeedere
« Svar #3 Dato: Marts 03, 2019, 22:23:35 pm »
Takker for svarene - så er det ikke mig, der er helt skør  :P, kun "miniraceskør" ::) ::) ::)

Offline Steen Michaelsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 306
    • Vis profil
  • Navn: Steen Michaelsen
Sv: Forskel på "ens" håndspeedere
« Svar #4 Dato: Marts 04, 2019, 09:15:11 am »
Tja,

Laurs har faktisk helt ret.

Tolerancerne på elektronikken er bestemt af modstandene, som typisk har en tolerance på 5%. Det betyder at ved en given trigger-position (f.eks halv gas) kan man i princippet opleve en forskel på 10%, men oftest meget mindre.
Potentiometrene, derimod har typisk en tolerance på mere end 20%, og derfor kan en given indstilling på potentiometrene (Attack) opleves foreskellig, men det kan jo justeres.

Ved fuld power er tabene i controlleren bestemt af modellen, og hvordan den er forbundet til banen. Alle andre tolerancer mister signifikans, og kun tolerancerne på transistorerne og kablerne (og stikkene) har indflydelse.
En ældre CS-1 med XLR-stik har en indre modstand på 0,025 ohm, mens en nyere model med banan-stik har en indre modstand på lige over 0,02ohm. En CS-2 (med banan-stik) har en indre modstand på lige over 0,01ohm, mens en CS-4 har ca. 0,008 ohm.
Ja, selv controllere der i princippet er ens kan umiddelbart føles forskellige, men efter min erfaring føles de meget ens efter blot et par omgange. 

That's all, folks!

Steen
« Senest Redigeret: Marts 04, 2019, 11:01:17 am af Steen Michaelsen »