Forfatter Emne:  DMRU Scaleauto reglement 2018/motor  (Læst 17642 gange)

Offline Rene oscc

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 442
  • Det handler ikke om at vinde.... og dog
    • Vis profil
  • Navn: René Glæsel
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #15 Dato: Januar 03, 2018, 16:04:21 pm »
Hej
Scaleauto motor sc 0026 og sc 0026b er tiladte til DM
Motor må max løbe 6500 RPM på baghjul ved 12,5 V og med gearing 12/44 ( der er vist billeder af de 3 motorer )


Mvh
René Glæsel
Vognudvalg
Med Venlig Hilsen
René Glæsel
OSCC/Woodracing

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #16 Dato: Januar 25, 2018, 10:26:49 am »
Så kom vores nye omdrejningstæller endelig fra Kina  ;D
Vores ny indkøbte motorer af mærke 26 og 26b blev testet og desværre kunne IKKE en eneste overholde krav til DM  :( :(
Den der kom tættest på, lå på 6580 RPM og alle motorer blev testet som nye, hvilket vil sige at de vil stige efterhånden som de bliver kørt til  :-\
Vi har i klubben EN motor som kan overholde DMRU reglement og den er så langsom at vi ligger flade af grin når den bruges og den skal fem mand så deles om til DM 2018  :o
Rend mig i røven, det var så det DM for vores vedkommen  >:(   

Offline torbenpc

  • Scaleracer
  • Indlæg: 111
    • Vis profil
  • Navn: Torben Andersen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #17 Dato: Januar 25, 2018, 15:44:36 pm »
vores kina tester viser fra 5800 til 6100 på de 2 nye motortyper. (helt nye kolde motorer ikke tilkørte)
De lå begge over 6500 efter 10 min kørsel.
Måske der skal bruges en omdr. tester som der er kalibreret.
såååå deeeet bliver svært???????
Randers minirace klub

Offline delmonde

  • Scaleracer
  • Indlæg: 29
    • Vis profil
  • Navn: Mogens Hejlesen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #18 Dato: Januar 25, 2018, 19:57:25 pm »
Hvad med om Dmru køber 30 motorer, som de så deler tilfældig ud, og indsamler igen efter hvert løb.
Lidt bøvlet, men så til gengæld- forhåbentlig - ingen bøvl.
Mogens

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #19 Dato: Januar 26, 2018, 00:43:15 am »
Et nemt forslag kunne være KUN at tillade SC-0026b og så droppe de omdrejninger der alligevel ikke siger noget om motorens egentlige formåen og indtil vi har et rullefelt der kan vise det reelle styrkeforhold så bør det droppes. SC-0026b er også den eneste motor der er tilgængelig på markedet

Og til de kreative sjæle kan det afsløres at motorerne er lasergraverede med modelnummer under tapen

@Jan T - tror jeres omdrejningstæller er defekt hvis i måler over 6500 på alle jeres sc-0026b motorer, jeg har testet 10 stk og den hurtigste kom op på 6150 omdr kold. Når de bliver varme tager de flere omdr

MVH
Lars Jacobsen

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #20 Dato: Januar 26, 2018, 10:47:25 am »
Hej Lars
Vi er her i tråden blevet anbefalet at købe den her omtalte måler og hvis det viser sig at den ikke kan bruges, skal vi så købe 10 stk. af dem for at tage et gennemsnit eller hvad, i denne billig serie  ??? ??? ( jeg ved godt det ikke er dit ansvar, så det skal du ikke svare på  ;D )
Man kan se oppe i tråden at Kim Vallentin har målt sig frem til noget liggende som os, så måske er det din måler der ikke er ok  ???
Men alt andet lige, så er problemet ikke større end end det kunne løses, hvis man bare havde viljen og ikke brugte tiden på at flytte rundt på aben  ::)
 

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #21 Dato: Januar 26, 2018, 13:43:01 pm »
Jeg syntes det er sjovt i går så højt op i disse målinger stadigvæk, når nu det viser sig igen og igen at omdrejningerne er ligegyldige.

Vi har i racefun tidligere lavet målinger, men er for længst stoppet med det tidsspilde, ingen biler kørte hurtigere blot fordi motoren gik flere omdrejninger.
I går besøgte jeg Henrik Bering, og så hans arbejdsbord hvor der lå en hel række motorer der var taget målinger på og vi talte om det og Henrik måtte give mig ret, hans hurtigste motor havde han smidt i sin gt-mos bil til Herlev løbet, og den der gik klart langsomst havde han smidt i trænings bilen, men sjovt nok var det lige omvendt på banen, den motor med færrest rpm kørte hurtigste omgangstider.
Når jeg tager en motor ud af pakken smider jeg den i bilen, og kører, hvis bilen føles langsom i forhold til de andre, skifter jeg den ud, men det sker vel 1 ud af 100 gange. Kun når vi skal til langdistance løb tester jeg flere motorer, men kun for at sikre mig jeg har reserver der virker hvis noget går galt i løbet.

Så smid nu de omdrejninger i skraldespanden, og kør noget ræs, det er det der er det sjove ved slotracing, ikke tk

btw et tip til jer der ikke lige ved det, hvis motoromdrejninger måles imens motoren sidder i bilen, så er der 2 muligheder for at snyde en motor igennem tk.
1.) tryk baghjulene godt sammen så de går trægt.
2.) tryk motor pinion og spurgear godt sammen, så ruller det heller ikke.

Husk at rette efter motor er testet

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #22 Dato: Januar 26, 2018, 18:05:27 pm »
Vi er enige Mht omdrejninger, i hvertfald på de motorer jeg kender. Men næppe smart at stramme sin aksel/gear for meget?
jeg formoder bilen ryger i parc ferme' efterfølgende, og derefter direkte på banen?
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #23 Dato: Januar 26, 2018, 20:41:11 pm »
@jan t
Så vidt jeg kan se så måler vallentin de samme omdrejninger som jeg gør - du skriver at jeres langsomste blev målt til 6580 helt ny

Det er markant over det jeg og Kim har målt

Men når motorerne bliver varme ja så kommer de over 6500 helt enig, men ikke kolde
MVH
Lars Jacobsen

Offline Jan T.

  • Scaleracer
  • Indlæg: 727
  • Nissum-Minirace
    • Vis profil
  • Navn: Jan Taldorf
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #24 Dato: Januar 26, 2018, 22:13:01 pm »
@ Lars J.
Pas, jeg ved ikke hvad du læser, men jeg læser at han har et par nye motorer som går 6900 uden at være tilkørt  ???
Uanset hvad, så er problemet at det ser ud til at alle motorer som er tilkørte ( med få undtagelser ) går mere end de må.
Men det er lige meget nu, vi har valgt ikke at bruge mere tid på det.
Vi starter ny jysk serie som bliver meldt ud i næste uge her på scalerace, med reglement som kan overholdes af hvide mennesker og så har vi jo også VestJysk- Grand prix som vi køre sammen med Holstebro og Skive  8)
Kan vi så finde ud af at komme til Ålborg og køre lidt scaleauto om mandagen, så kan jeg ikke se der er grund til at bruge mere tid på det andet  ;)
Så lad os nu fremover køre noget GT/Scaleauto hvor demokratiske beslutninger imødeses og overholdes  ;D


Offline Mrleif

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 753
    • Vis profil
    • http://www.lemans-foto.dk/Camaro/
  • Navn: Leif Svinth Christensen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #25 Dato: Januar 27, 2018, 11:48:44 am »
Jeg syntes det er sjovt i går så højt op i disse målinger stadigvæk, når nu det viser sig igen og igen at omdrejningerne er ligegyldige.

Vi har i racefun tidligere lavet målinger, men er for længst stoppet med det tidsspilde, ingen biler kørte hurtigere blot fordi motoren gik flere omdrejninger.
I går besøgte jeg Henrik Bering, og så hans arbejdsbord hvor der lå en hel række motorer der var taget målinger på og vi talte om det og Henrik måtte give mig ret, hans hurtigste motor havde han smidt i sin gt-mos bil til Herlev løbet, og den der gik klart langsomst havde han smidt i trænings bilen, men sjovt nok var det lige omvendt på banen, den motor med færrest rpm kørte hurtigste omgangstider.
Når jeg tager en motor ud af pakken smider jeg den i bilen, og kører, hvis bilen føles langsom i forhold til de andre, skifter jeg den ud, men det sker vel 1 ud af 100 gange. Kun når vi skal til langdistance løb tester jeg flere motorer, men kun for at sikre mig jeg har reserver der virker hvis noget går galt i løbet.

Så smid nu de omdrejninger i skraldespanden, og kør noget ræs, det er det der er det sjove ved slotracing, ikke tk

Ja.... det ville være super godt hvis vi bare droppede alt det bøvl med omdrejninger, men da Scaleauto ikke er i stand til at levere motorer med nogenlunde ens specifikationer fra det en "batch" til det næste og man dybest set ikke har en anelse om hvad det er for en motor man har fået leveret er det nødvendigt at gøre et eller andet...  >:( At der er over 30% forskel mellem "de gamle" motorer og den næstsidste version, hvilket betyder et par meter på langsiden.
Det var jo så ikke et stort problem hvis alle så bare kunne gå ud og købe en af de "gode", men det kan man ikke! De har alle heddet SC-26 22000RPM indtil nu hvor de så pludselig kommer med en SC-26B 20000 RPM hvilket bare gør det hele endnu mere kompliceret...

Jeg synes at vi skal skifte til en anden motor, som IKKE kommer fra Scaleauto, da der tydeligvis ikke er en skid styr på hvad der er af specs på deres motorer fra sending til sending.

btw et tip til jer der ikke lige ved det, hvis motoromdrejninger måles imens motoren sidder i bilen, så er der 2 muligheder for at snyde en motor igennem tk.
1.) tryk baghjulene godt sammen så de går trægt.
2.) tryk motor pinion og spurgear godt sammen, så ruller det heller ikke.

Husk at rette efter motor er testet

Vi er enige Mht omdrejninger, i hvertfald på de motorer jeg kender. Men næppe smart at stramme sin aksel/gear for meget?
jeg formoder bilen ryger i parc ferme' efterfølgende, og derefter direkte på banen?

Præcis! Og TK kan bestemt også godt se om en bil er sat for stramt sammen og vil påpege det ..


Hvad med om Dmru køber 30 motorer, som de så deler tilfældig ud, og indsamler igen efter hvert løb.
Lidt bøvlet, men så til gengæld- forhåbentlig - ingen bøvl.
Mogens

Ja, det er bestemt et godt forslag, det var sådant vi gjorde med baghjul i LF-Open i "de gode gamle dage" på ikke helt så smurte baner for at sikre at der ikke var nogen der bruget dæk klister osv.

@ Lars J.
Pas, jeg ved ikke hvad du læser, men jeg læser at han har et par nye motorer som går 6900 uden at være tilkørt  ???
Uanset hvad, så er problemet at det ser ud til at alle motorer som er tilkørte ( med få undtagelser ) går mere end de må.


Hvordan måler du omdrejningerne? ??? Og hvordan kører du motorerne til? ??? Jeg har ikke en eneste der kommer i nærheden af 6500 rpm på bagakslen ved 12,5V og det er der heller ikke andre i Ikast (minus en "new old stock" Porsche med den gamle motor) som har... ?
Der må jo være et eller andet vi gør forkert når ingen af de motorer vi har kører tilnærmelsesvis de omdrejninger... :o

Er der nogen der kan komme med en step for step guide til hvordan man tilkører en motor så den går 10 -20% hurtigere end ny?


Men det er lige meget nu, vi har valgt ikke at bruge mere tid på det.
Vi starter ny jysk serie som bliver meldt ud i næste uge her på scalerace, med reglement som kan overholdes af hvide mennesker og så har vi jo også VestJysk- Grand prix som vi køre sammen med Holstebro og Skive  8)
Kan vi så finde ud af at komme til Ålborg og køre lidt scaleauto om mandagen, så kan jeg ikke se der er grund til at bruge mere tid på det andet  ;)
Så lad os nu fremover køre noget GT/Scaleauto hvor demokratiske beslutninger imødeses og overholdes  ;D

Mht. demokrati så kunne du jo så være mødt op på Delegeretforsamlingen og været med i den demokratiske proces, men det er en helt anden diskussion.. :-X

Held og lykke med den nye serie

mvh
Leif

Offline lars_jacobsen

  • Superslot
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1222
    • Vis profil
  • Navn: Lars Jacobsen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #26 Dato: Januar 27, 2018, 11:55:33 am »
En meget simpel løsning i DMRU - tillad KUN den nyeste motor og drop de omdrejninger

Der har altid været ret markante forskelle på motorer men det er kun i scaleauto at dette ses som et kæmpe problem - da vi kørte med FoxII motorer var der også “guldmotorer” og det samme i classic med Fox10 og her blev man ikke dømt ude.

Kun nyeste model motor tilladt (sc-0026b) så har alle nye kørere chance for at købe en motor magen til alle andres. At nogle motorer så går hurtigere det må vi bare leve med

MVH
Lars Jacobsen

Offline Mrleif

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 753
    • Vis profil
    • http://www.lemans-foto.dk/Camaro/
  • Navn: Leif Svinth Christensen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #27 Dato: Januar 27, 2018, 12:24:16 pm »
En meget simpel løsning i DMRU - tillad KUN den nyeste motor og drop de omdrejninger

Der har altid været ret markante forskelle på motorer men det er kun i scaleauto at dette ses som et kæmpe problem - da vi kørte med FoxII motorer var der også “guldmotorer” og det samme i classic med Fox10 og her blev man ikke dømt ude.

Kun nyeste model motor tilladt (sc-0026b) så har alle nye kørere chance for at købe en motor magen til alle andres. At nogle motorer så går hurtigere det må vi bare leve med

Ja.... det løser problemet lige nu og her og ja der har altid været forskel på motorerne, men det har aldrig været så markant som her..., men så om 3 måneder, så kommer der sikkert en SC-26B som kører markant anderledes... :o ..

Efter hvad vi har set de sidste år med SC-26 motorerne stoler jeg slet ikke på at Scaleauto kan levere ensartede motorer set over selv en kort tidshorisont.



Er der nogen der kan komme med en step for step guide til hvordan man tilkører en motor så den går 10 -20% hurtigere end ny?
mvh
Leif

Offline lowflyer

  • Scaleracer
  • Indlæg: 786
    • Vis profil
  • Navn: Thorkild Hjorth
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #28 Dato: Januar 28, 2018, 08:37:31 am »
Sverige og Finland står med akkurat de samme problemer, og iflg Claus, så har Lars Harrysson haft kontakt med NSR, om deres 25.000 omdrejninger motor, de skulle være interesseret i at samarbejde om en motor som er mærket specielt til formålet. Så på nordisk plan sker der nok noget på området.
LMP24....Slot Racing made easy.
http://www.lmp24.dk

Offline Mrleif

  • Midtjysk Mini-Racing Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 753
    • Vis profil
    • http://www.lemans-foto.dk/Camaro/
  • Navn: Leif Svinth Christensen
Sv: DMRU Scaleauto reglement 2018/motor
« Svar #29 Dato: Januar 28, 2018, 14:11:37 pm »
Det ville være super fedt en anden leverandør!

Jeg har skrevet lidt med Ralf Steinetz, som står for en syd tysk GT serie http://www.dgtsm.de/ og de har over de sidste 5 år arbejdet meget med at få et homogent felt af GT-biler med Scaleauto body og i den forbindelse anbefaler han: 20093025B Motor Slotdevil 3025B V2 25000/12V 334g/cm fra slotbox.de



Deres serie køres i Switzerlandd, Austria og i det syd tyske.


Hvis vi skal have en "ud af kassen" og samtidigt have ensartet performance så må nogen da kunne komme med den magiske tilkørsels formel, som gør at motorerne går 10-20% hurtigere?
Bliver de tilkørt i vand? I fryseren? I ovnen? I en skruestik? Og ved hvilken spænding?

Hvis alle kan få de omdrejninger ud af motorerne er det jo ligetil at ændre grænsen, men da det ikke er tilfældet dør serien..  :'(  jeg gider sgu' ikke deltage, hvis man ikke kan følge med på langsiden i det mindste...
mvh
Leif