Først en kæmpe tak til RMRK og alle deres medlemmer, der gjorde en stor indsats for at 1. afd. af DES 2018 skulle blive en succes. Der var styr på tingene hele dagen, ja ok, der var en computer og en skærm der drillede lidt, men det er ikke rigtig noget vi almindelige dødelige er herrer over
For de fleste jyder var Randers banen ikke ukendt territorium og som Christian så fint har skrevet, så var det tydeligt at alle hold Øst for Storebælt var udfordrede i starten af træningen, men som dagen skred frem fandt de fleste hold de hurtigere tider frem og det var allerede fredag tydeligt, at det kunne blive et tæt race lørdag.
Robin, Keld og undertegnede stod for TK og denne gang var det kun detaljer der skulle rettes - West Coast forsøgte sig med en alternativ gearing, men det gik ikke TK's trænede øje forbi
- (at kronhjulet var købt hos Keld var måske også en grund)
.
Der var et par hold der fik påtale for deres hækvinger, noget som fremadrettet vil udløse en stop&go straf til løbet, vi er alle bekendte med hvordan bagvingerne skal se ud, så ikke flere løftede pegefingre, næste gang falder hammeren prompte
Jeg vil ikke gå ind i et større referat af løbet, for synes at Christian har fået alt det væsentlige med - men kan som andre herinde konstatere, at det for mit eget vedkommende var et super fedt race i Randers.
Stemningen i DES er ulig alle andre løb jeg deltager i - meget kammeratlig, og som Christian skrev, så er alle hold interesserede i at hjælpe andre med at finde en bedre opsætning og derved gøre racet endnu tættere. Tror at alle holdene der kørte med Myprototype4 fik kigget godt og grundigt på konkurrenternes setup og ingen var tilbageholdende med at fortælle hvilke fjedre osv der var monteret - en SUPER positiv udvikling og noget som gør det endnu sjovere at deltage i DES.
Jeg er sikker på vi kommer til at være flere hold fremadrettet og hvis tendenserne fra Randers fortsætter så vil jeg ikke være overrasket hvis vi ender med at være 12+ hold.
NYE TILTAG
Man kunne overveje en form for "udlejning" hvor nye interesserede hold kunne leje sig til en bil - eller alternativt en ekstra klasse med færre muligheder (evt låst chassis) - noget som gør opstarten i DES lettere, for ingen tvivl om at niveauet er blevet rigtig højt. Kigger man på racet, så er jeg virkelig imponeret over hvor tæt DES er blevet, 55 omgange mellem 1-5. pladsen efter 6 timers race, det er der vist ingen andre løbsklasser der kan prale af, og det vel og mærke med "komplicerede" chassis'er og specialstøbte karrosser.
--
Et par af de deltagende hold beklagede sig lidt over placeringen af baglys på henholdsvis Slotgear's, Racefun's og Slotworld's biler - og for at det skal være så ens som muligt, så tilretter vi definitionen på lys sådan at de 4 lys (2 for/2 baglys) skal placeres indenfor skærmene både for og bag - på den måde har man ca 1-1,5cm man kan bevæge sig indenfor, men jeg vedkender, at en mere central placering gør baglygterne mindre udsatte.
++
Efter denne første afdeling, så håber jeg snart at kunne komme med en udmelding i forhold til 2. afdeling og hvor den skal holdes - håber at have detaljerne på plads i løbet af de næste 2-3 uger og skal nok komme retur
-
Til sidst et spørgsmål til de deltagende hold: efter den meget positive afvikling i Randers, har vi så stadig behov for løbsledere, eller kan vi nøjes med at hjælpe hinanden med at reglerne bliver overholdt?
Jeg synes det fungerede rigtig godt med 3 mand der forestod TK, og i løbet af racet var alle "flinke" til at påpege de ting der skulle repareres, og holdene der var ude gjorde det uden at brokke sig
----
Igen en stor til til RMRK for et vellykket arrangement, vi håber at vi har opført os ordentligt og i måske kunne have lyst til at se os igen
++STORT tillykke til Racefun med sejren i første afdeling, den var velfortjent efter at have kørt 6 timer uden fejl på bilen overhovedet. Vi havde gerne set den super tætte dyst i de afsluttende 2 timer, men det satte en knækket ledning på vores lyskit en effektiv stopper for
- vi kommer stærkt tilbage