Forfatter Emne:  Mini-Saloon på Vanwall  (Læst 4392 gange)

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Mini-Saloon på Vanwall
« Dato: Oktober 29, 2018, 09:47:07 am »
Tak for en hyggelig dag ved sæsonens 16. 17. og 18. løb i Mini-Saloon klassen.

Løbet blev afviklet på Vanwall banen i Ølstykke, som altid i en god atmosfære hvor det gælder om at deltage og ha det sjovt, ja bevares der kæmpes da seriøst om placeringerne men i en meget hyggelig stemning. Der sker jo ikke så meget ved bilen fordi den falder af og bliver påkørt, et enkelt spejl i ny og næ, men resten af skrammerne aftørres med en fugtig klud og bilen er klar igen.
Der var slet ikke de samme strømproblemer som med de hurtigere GT-mos i sidste uge, men Kenny havde dog problemer og valgte desværre at trække sig.
 
Resultat mæssigt blev det igen i år 3 gode tætte løb omend Lasse dog tog en triple sejr og med fin margin i de 2 sidste løb, jeg selv måtte nøjes med 2 anden og en 3. plads selv om jeg havde taget pole, Klaus fik en enkelt 2. plads og René 2 tredjepladser.
Der var hele 4 debutanter til dagens løb så det samlede antal deltagere der har været med i denne sæson nu er 29, ikke så ringe endda.
 
I det samlede resultat for sæsonen ser det ud til at Klaus løbet med mesterskabet, det kræver i hvert fald 3 sejre i de sidste 3 løb fra mig og at Klaus maksimalt bliver nr. 5 i alle 3, hvis vi blot skal sluttte lige, jeg må vist ud og træne og alliere mig med en masse andre hvis det skal lykkes.

Resultater fra løbet findes her: Vanwall race results

Stilling på http://www.racemaster.dk


Brian, Patrick, Søren og René med Jesper i hullet.


Henrik P, Jesper, Thor og Kim P. med Patrick som påsætter.


Flying Fiat, specielt i starten var der nogle der skulle vænne sig til banen og nogle nye biler, så der blev færre og færre flyvende biler.  ;D


Seriens førende Klaus som påsætter/afriver afhængig af hvem der kom forbi  ;)
og i bagrunden dagens vinder Lasse med et rent hattrick på hjemmebanen.


Næste løb i serien bliver finalen der afvikles i Herlev søndag d. 25.11.18

Men næste Mini-saloon løb er allerede nu på Søndag d. 4.11. i Allingåbro på Djursland hvor vi er nogle fra sjælland der tager over og laver ballade  ;D har du lyst til at deltage og vil ha et lift fra sjælland så tag kontakt til undertegnede.

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #1 Dato: Oktober 29, 2018, 11:22:18 am »
Ja jeg må indrømme at efter at ha brugt det meste af forrige søndag på at kæmpe med strømproblmet på banen, ja så orket jeg ikke at bruge endnu en søndag på det samme med minisalon.
Min bil er en raket, kørte 6.2 efter få omgange i træningen og jeg har elsket den bane fra den blev bygget, men det er bare ikke sjovt at køre 2 gode omgange og så falde af fordi man mister kontakten, og disse små væltepeter biler er endnu sværere at styre under disse forhold.
Ja nogen fandt de vises sten og fik deres bil til at køre, men ærligt talt så er det så deprimerende at stå og se på den bane nu.
Vanwall var GUDEBANEN da Martin Borch bygget den, vi stod i kø for at måtte køre på den i hans kælder, så røg den ud til KMK og Ja allerede der begyndte den at trænge til en opfriskning, så røg den videre til Ølstykke, og allerede sidste år tænkte jeg at den burde få den store tur, samlingerne hvor den har været skåret op burde slibes og spartles, og med det nye forsøg på at skifte braiden til en alt for smal braid, plus at man ikke har fræst hylden ren for gammel lim og skidt, så er den i mine øjne ubrugelig til seriøs race.
Forstår ikke klubben ikke har valgt at få slebet banen ned, kørt en hurtig tur med overfræseren og limet den korrekte størrelse braid ned igen, lidt maling og så vild det igen være den fedeste scalabane i Danmark, for trods forsøg i Herlev, Ålsgårde og Racefun har ingen endnu ramt en så sjov og udfordrende bane som Martins gamle Vanwall.
Mvh Kenny

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #2 Dato: Oktober 29, 2018, 13:14:28 pm »
Det er desværre sådan, at ingen af os, der er medlemmer i ØMR har den store håndværksmæssige baggrund i forhold til træarbejde og træbaner. Vi har desværre ikke kunnet skaffe den rigtige bredde braid. Den første, vi skaffede var for bred, og ødelagde derfor underlaget. Den næste var så den smalle. Min opfattelse er dog, at rigtigt, der var nogle problemer til GT-mos, fordi vi havde spildt noget lim, vi ikke havde fået fjernet grundet tidsnød. Det blev fjernet på den hårde måde (læs, kørt af). Min opfattelse var, at i går med mini saloon bilerne var der 1 person, der havde problemer, Kenny, så det kan næppe have noget med banen at gøre. Kenny blev oven i købet tilbudt en bil, der havde taget flere runder tæt på 6,1 sekund, og kørte komplet upåklageligt. Det tilbud, ønskede han ikke at tage imod.

Historien med Vanwall er også, at den i tiden mellem KMK og ØMR har været opbevaret i en jordkælder, hvilket kan være årsagen til, at vi flere gange har jævnet og rettet flere af overgangene mellem modulerne, men de har fortsat en tendens til at ville bukke enderne lidt i vejret, til trods for at banen har stået, hvor den står i 3½ år. Alternativt kan problemet tilskrives kælderen i ØMR, jeg ved det ikke, men vi havde ikke problemer med vores gamle træbane, Kjelds Corner.

Kan nogen finde den korrekte bredde braid, lytter vi gerne og tager imod. Har en doktor træ en overfræser og en ledig dag, kontakt os gerne.

Vi har gjort, hvad vi kunne for at redde på tingenes tilstand og banens efter vores evner. 
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline søren thomsen

  • Scaleracer
  • Indlæg: 261
    • Vis profil
  • Navn: Søren Thomsen
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #3 Dato: Oktober 29, 2018, 13:32:24 pm »
Det var mig der i sin tid, skaffede den ret smalle braid til Vanwall banen. Jeg har ikke længere adgang til dette, så I må søge andre steder.
Jeg er sikker på at Keld kan skaffe både braid og et fræsejern, og det er ikke raketvidenskab at fræse en ny " hylde " til en bredere og bedre braid.

Hilsen Søren.

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #4 Dato: Oktober 29, 2018, 13:50:43 pm »
Jeg er helt på Kennys hold her! Brugte hele den frie træning til Gt Mos løbet på at finde Braid der virkede bare nogenlunde! Dette betød så at jeg kørte med forkert bil/Set up til løbet, hvilket jo var ret trist!

Jeg ved der er andre som havde samme opfattelse, om de så melder ind her, ved jeg ikke.
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #5 Dato: Oktober 29, 2018, 14:16:03 pm »
Hej Lasse først tak fordi du ikke bare blev pissesur over min kritik, det havde de fleste af os nok bare valgt at blive 😉
Og når man kan kritisere skal man også være klar til at hjælpe med at løse problemerne.
Jeg er ikke en doctor træ men har da lidt forstand på det hele, mit helbred gør desværre jeg har alt for megen fritid og jeg vil gerne give en hånd med at få banen tilbage til den oprindelige stand.
Det kræver at i skaffer den rigtige braid, lim eller tape jeg ved ikke hvad der er det bedste i dag, men det kan andre nok byde ind med, hvis I så selv renser banen af med benzin for al gammel klister og gummi og fjerner al braid, så tror jeg at Herlev har fræsejernet som vi nok kan låne, og så skal jeg nok få slebet, spartlet og malet banen inden vi lægger den nye braid.
Så vil jeg mene at banen vil fremstå mindst ligeså fint som den var ny, måske endda mere korrekt da jeg vil anbefale at den bliver malet i en grå tone fremfor den sorte 😊
Mvh Kenny

Offline Lasse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 2071
    • Vis profil
  • Navn: Lasse Ibsen
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #6 Dato: Oktober 29, 2018, 15:17:37 pm »
Hej Kenny

Det lyder som et fint tilbud. Vi vil tage det op i klubben og vender tilbage, da jeg ikke kan tage beslutninger alene på klubbens vegne. Hvis banen alligevel skal fræses op, behøver vi vel ikke at holde os til den oprindelige braidbredde?? Det er jo det, der har været vores problem at finde. Ellers havde vi bare gået på shopping hos Slotworld for længe siden og brugt den samme metode, som Keld har fin succes med, så vidt jeg husker tape og braid oven på?
Det drejer sig ikke om at være med, men om at vinde! Se nu at få det stykke skrot fjernet fra sporet.

Offline henrik

  • Scaleracer
  • Indlæg: 383
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Berntsen
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #7 Dato: Oktober 29, 2018, 15:18:00 pm »
Den braid som Søren skaffede kan købes her: https://dk.rs-online.com/web/c/kabler/ledning-enkeltleder/litze/?sra=p&pn=1

Ømr råder over en rulle med varenummeret. Det er kun at slå RS. op og indtastevarenummert fra rullen og vupti så kommer den rette braid op.
Jeg har før tilbudt at køben den for ØMR, det gør også jerne i morgen.

Hilsen dr. B
Med venlig hilsen
Henrik Berntsen
Hvis du vil vinde og tabe med samme sind, vinder du IKKE !

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #8 Dato: Oktober 29, 2018, 23:34:31 pm »
Blot til info så oplevede jeg ingen problemer med braiden på mini-saloon, jeg kørte med 8 forskellige og fik kun problem sidst i sidste løb med en nedslidt braid på min bil.
Og på gt-mos havde jeg løst problemet med en alternativ guide og 4 braid på.

Men ja det ville gavne banen at få en bedre braid.

Offline mso

  • Ølstykke Mini Race
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1110
  • Skunk Works Garage
    • Vis profil
  • Navn: Michael Surland Olsen
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #9 Dato: Oktober 30, 2018, 07:31:38 am »
Jeg må lige blande mig i alt snakken om braid. Det egentlige problem er at MDF-pladen er ‘delamineret’ mere eller mindre i om ikke alle så i mange af svingene. Så det er ikke nok at skifte braid og det er ikke braid,der er udfordringen,men i højere grad underlaget. Var det bare et enkelt sted på banen,kunne det repareres som HMC har gjort,men her er det desværre ikke begrænser til et sted. Læg dertil udfordringen med de samlinger hvor banen har været adskilt med en stiksav og at den er opbygget som en sandwich konstruktion af spånplade og MDF. De arbejder forskelligt afhængig af luftfugtighed og temperatur, så banen er aldrig lige. Det er sikkert alt sammen resultatet af det turbulente liv banen har haft inden den endte i Ølstykke og at det er en gammel bane. Om der kan gøres noget for at rette op på det - det kan der sikkert men braid alene er ikke løsningen.
I øvrigt virkede min GT-mos bil på banen uden problemer og med den braid jeg er vant til at bruge.

Hilsen Michael
ESC Stenløse og Båstrup Race Way.

Offline Kenny

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1612
    • Vis profil
  • Navn: Kenny Winther
Sv: Mini-Saloon på Vanwall
« Svar #10 Dato: Oktober 30, 2018, 21:31:06 pm »
Hej Michael hvis banen er "delamineret" så er det lidt mere alvorligt, ved ikke om man kan rette det alene med at køre en tur og tage overfladen på hylden, hvis man går  over til at bruge tape under braiden så får man lidt ekstra at rette af med.
Jeg vil tro dette ville løse den del især når man måler hylden inden lim eller lim påføres, samlingerne i pladerne burde kunne slibes i bund og spartles med 2 K spartel, på broen/doughnot skal man nok forstærke det på en bedre måde hvis det skal holde.
Den bil jeg smed ind i kassen kørte jeg dagen efter hurtigere end Keld kunne med hans 13 modeller, og det var helt uden at røre ved den.
Mvh Kenny