Forfatter Emne:  første gangs 21 meter banebygger...;-)  (Læst 4183 gange)

Offline Aarch135

  • Scaleracer
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • Navn: Ole Gundahl
første gangs 21 meter banebygger...;-)
« Dato: Oktober 31, 2018, 22:17:42 pm »
Jeg planlægger pt. et racerbane projekt med udgangspunkt i Scalextric’s Arc Pro sæt. Det design jeg arbejder på er godt 21,5 meter langt. Start/mål/Pitlane langsiden er 4 spors og baglangsiden er 3 spors.

Bør jeg forstærke strømforsyningen med denne længde, eller kan Scalextric standard strømforsyning bære en 21 + meter bane?

Er der andre ting jeg bør være ops på med denne længde?

Glæder mig til at høre fra jer.  :)

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: første gangs 21 meter banebygger...;-)
« Svar #1 Dato: Oktober 31, 2018, 23:50:05 pm »
Strømforsyningen begrænser antallet af biler der kan køre samtidigt.

Den har intet med banelængden at gøre, du skal blot have ekstra kabler til flere fødepunter, måske hver 3. Eller 5. Meter. Hellere for mange end for få.
Og kablerne skal ikke være tynde  ;)


Designet, undgå broer lige før og efter sving, det er ikke modeljernbane men biler der falder af.

Offline Gysse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 175
    • Vis profil
  • Navn: Ivan Kristensen
Sv: første gangs 21 meter banebygger...;-)
« Svar #2 Dato: November 01, 2018, 07:42:05 am »
Som Keld skriver - lav nogen fødepunkter ( søg evt. på powertabs) det er bare ledning der trækkes mellem sporene - men pas på at du ikke krydser dem.

Hvis du har to standard strømforsyninger på din arc pro er du godt dækket ind. Det er 2 x 5 ampere, som også er det maksimale arc pro kan trække. For at arc pro kan kategoriseres som legetøj er der nogen love/regler for, hvor meget strøm der må kunne komme igennem.  Og der er rigeligt strøm til 6 biler ! - også med magneter !

Mht. til dit bane layout :
Der bør være minimum 1½ lige skinner før et digital skiftespor - ellers er det muligt at dioden under bilen ikke får aktiveret elektronikken i skiftesporet.
De to drejekryds du har i banen, ville jeg skifte ud med alm. R2 - de gør det meget svært at have nogen omgange, hvor der bare køres om kap, da der skal være en der skal give sig.
Der er rigtigt mange r1 skinner i dit layout - nogen elsker dem, andre hader dem. Personligt ville gå efter lidt færre banemeter, med flere større sving, feks. r3, men også r2.
Selvom baglangsiden ser smart ud, tror jeg ikke det extra spor vil blive brugt. Det er den længste vej rundt, og det vil være umuligt at overhale den vej.

Men byg layoutet uden at fastgøre noget, test det, og se om du selv er tilfreds - ellers modificer det, indtil du er tilfreds.

Jeg gætter på, at du ikke ender med det layout der - med mindre du er rally fan  :-)

Offline Aarch135

  • Scaleracer
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • Navn: Ole Gundahl
Sv: første gangs 21 meter banebygger...;-)
« Svar #3 Dato: November 16, 2018, 22:56:32 pm »
Hej med jer! Tak for svarene, det var meget relevant. Ja, jeg tænker også at layoutet skal prøves af som en mock up inden noget bliver endeligt besluttet.

og...jeg er ret stor rally fan og det bliver sikker bare mig selv der kører 90% af tiden, så der må godt være lide fare og udfordring.  :)

Jeg poster lidt omkring arbejdet når jeg kommer igang, der kommer sikkert også et hav af spørgsmål fra mig igennem processen.  ;)   

Offline fdlg

  • Scaleracer
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
  • Navn: Frederik
Sv: første gangs 21 meter banebygger...;-)
« Svar #4 Dato: November 19, 2018, 10:39:09 am »
Jeg vil klart også undgå både krydsspor og broer! Vi havde en bro i vores lille klub, men har lavet designet om da der er irriterende hvis man ryger af derinde. Desuden synes jeg slet ikke krydsspor og indsnævringer har noget at gøre i digital (eller analog for den sags skyld) der er ALDRIG noget der giver sig så der kommer så mange afkørsler og smadrede biler pga dem!

Jeg ville droppe det ekstra spor på langsiden, det er alligevel alt for kort til at det kommer til at blive brugt, istedetfor ville jeg overveje et ekstra spor i pitten hvis i skal køre flere end 3-4 stykker, så kan der nemt komme kø i pitten. Specielt hvis i kører med lidt mere avancerede programmer som f.eks SSDC, RCS64 eller Magics app hvor der er noget mere strategi i pitstop.

Jeg synes R1'ere er gode, men i begrænset antal. På en bane i din størrelse, kan det være fint med 1-2 skarpe sving hvor man skal ned i fart, men der skal være flere højhastighedsving synes jeg, men det er jo en smagssag:-)

Men er enig i at man kommer til at bygge om mange gange, så en testopstilling et par uger er en rigtig god ide.

Hvor holder du til henne i landet?

Offline Aarch135

  • Scaleracer
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • Navn: Ole Gundahl
Sv: første gangs 21 meter banebygger...;-)
« Svar #5 Dato: November 27, 2018, 10:19:35 am »
Tak for input!  :) grunden til at jeg har valgt et antal krydsspor er, at jeg tænker det kunne være fedt at have muligheden for at placere sig lidt taktisk i genne nogle af de mere kringlede sving. Men det skal naturligvis revideres og testes af. Som sagt, så bliver mit udgangspunkt Arc pro sætte og så køber jeg de ekstra spor nyt og brugt alt efter pengepungen.

Jeg er egentlig ikke så interesseret i en højhastigheds bane, men jo det er nok en god ide med lidt flere bløde sving.

Jeg bor i Aarhus... :)

Offline Aarch135

  • Scaleracer
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
  • Navn: Ole Gundahl
Sv: første gangs 21 meter banebygger...;-)
« Svar #6 Dato: November 27, 2018, 11:56:12 am »
Som Keld skriver - lav nogen fødepunkter ( søg evt. på powertabs) det er bare ledning der trækkes mellem sporene - men pas på at du ikke krydser dem.

Hvis du har to standard strømforsyninger på din arc pro er du godt dækket ind. Det er 2 x 5 ampere, som også er det maksimale arc pro kan trække. For at arc pro kan kategoriseres som legetøj er der nogen love/regler for, hvor meget strøm der må kunne komme igennem.  Og der er rigeligt strøm til 6 biler ! - også med magneter !

Mht. til dit bane layout :
Der bør være minimum 1½ lige skinner før et digital skiftespor - ellers er det muligt at dioden under bilen ikke får aktiveret elektronikken i skiftesporet.
De to drejekryds du har i banen, ville jeg skifte ud med alm. R2 - de gør det meget svært at have nogen omgange, hvor der bare køres om kap, da der skal være en der skal give sig.
Der er rigtigt mange r1 skinner i dit layout - nogen elsker dem, andre hader dem. Personligt ville gå efter lidt færre banemeter, med flere større sving, feks. r3, men også r2.
Selvom baglangsiden ser smart ud, tror jeg ikke det extra spor vil blive brugt. Det er den længste vej rundt, og det vil være umuligt at overhale den vej.

Men byg layoutet uden at fastgøre noget, test det, og se om du selv er tilfreds - ellers modificer det, indtil du er tilfreds.

Jeg gætter på, at du ikke ender med det layout der - med mindre du er rally fan  :-)

Keld, når du skriver minimum 1,5 lige skinder inden spor skifte, mener du der en C8205 og en C8207? eller kan mindre gøre det?  :)

Offline Gysse

  • Scaleracer
  • Indlæg: 175
    • Vis profil
  • Navn: Ivan Kristensen
Sv: første gangs 21 meter banebygger...;-)
« Svar #7 Dato: November 27, 2018, 14:28:53 pm »
jeps en 8205 og en 8207, minimum.  Ellers risikerer du, utilsigtede skift, da skiftesporet ikke resetter automatisk.