Forfatter Emne:  DES 2018 anden afdeling hos OMR  (Læst 6633 gange)

Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
DES 2018 anden afdeling hos OMR
« Dato: Maj 20, 2018, 11:54:08 am »
Først og fremmest et lille HIP til alle jer ”skærmtrolde” herinde hvis det er så vigtigt at følge løbet så duk op!! Vi har ingen ”hof” reporter eller nogen fra holdene som undervejs har tid til at lege hofreporter. (Og så er det i øvrigt ligegyldigt om opdateringerne skal skrives til FB eller SR).

Anden afdeling af DES 2018 blev afholdt hos Odense Mini Racing Klub. Og der skal lyde en stor tak for indsatsen i særdeleshed fra Jørgen Erik, men også til resten af holdet fra OMR som sørgede for både fælles bestilling af aftensmad fredag, morgenmad lørdag og så i øvrigt 100% var løbsleder med TRACK CALL knappen og styring af tidtagningen under hele løbet. Det var en fornøjelse med den hjælpsomhed også i forhold til at løbet ret sent blev aftalt afholdt i OMR. Så stor tak til OMR for et flot arrangement.

Michael Huniche var også på plads igen som dommer, og der skal som altid lyden en tak fra organisationen for deltagelsen og den kompetente måde at få alt til at glide, både det sure og det søde.

Det er altid sjovt at komme til en ny bane, Odense Mini Racing som vel nok landets ældste aktive slotracing klub har for kun knap halvandet år siden bygget en ny bane som både er udfordrende og med et godt udlæg. Bevares påsætter plads til spor 3 var en udfordring, men det blev dog klaret på en stort set acceptabel måde under hele løbet. Tæller systemet Tracmate var også noget ukendt for os, men fungerede ganske glimrende selvom vi som deltagere, lige skulle vende os til en lidt mere manuel afviklingsform.

DES 2018 er tættere end nogensinde før, måske ikke i den absolutte top hvor Racefun og Slotgear huserer, men resten af vejen igennem feltet var der ekstrem tæthed under hele løbet. Det var vel kun Dark Horse og Whitemouse som gled markant bagud lige fra starten.

Der var så hold som i den grad fik fart i sin bil undervejs, meget markant var Slotworld i de sidste stints hvor deres bil kørte markant stærkere og mere stabilt noget som sikkert kunne have sikret dem en tredjeplads hvis den kørsel havde været sådan fra starten af løbet.

West Coast og A-Team havde en tæt kamp igennem hele løbet, en kamp som også Illuminati kort var en del af, men kampen kulminerede i de sidste to timer med lidt tekniske problemer for A-team og dermed kunne West Coast sikre sig tredjepladsen.

Top kampen stod fra starten imellem Racefun og Slotgear dog fik Racefun allerede i sit 6 stint tekniske udfordringer og det kostede dem føringen og et omgangstap som de ikke rigtigt fik hentet igen. Selvom tap af bagvinge hele tre gange hellere ikke hjalp på situationen. Derfor var spændingen omkring løbet udfald stort set væk inden de sidste to timers kørsel. Men som Per Møller skriver gør det serien helt åben inden sidste afdeling.
Selve løbets udvikling i øvrigt og resultat kan se i den PDF fil som Jørgen Erik har lavet så det har jeg ikke så mange kommentarer til, jeg vil i stedet give ordet til de enkelte hold, og det de selv har kommenteret undervejs, sakset fra det frygtede Facebook 😉 .:

Slotgear skriver.:
En god weekend for Slotgear Racing  😊
Med en sejr i 2. Afd. af Danish Endurance Series på OMR banen i Odense, er der fornyet spænding om den samlede sejr i årets serie.  😎
Tak for en god weekend gutter 

Illuminate skriver.:
Desværre gik anden afd. af årets DES ikke som vi havde håbet  😕
Farten var fra start ok, men stabiliteten i kørslen kom først i sidste 1/3 løbet, og der var det for sent.
Vores bil, som Jacob Ove Peter Hansen har malet og samlet, blev kåret til løbets flotteste.
Det er anden gang i træk Jacob vinder den titel.
Heldigvis er vores bil så intakt, at den kan køre igen næste gang, men lidt brugt er den jo, så bliver nok ikke til nogen præmie for udseendet, men så må vi jo køre os til den 

Whitemouse Racing skriver:
Tja, en stejl ”learning curve” som de siger over there 😉 Både René og Henrik skulle lære banen så godt som muligt at kende derfor blev træningen også mest til at køre omgange og knap så meget opsætnings test. Da jeg så inden klargøringen af bilen til TK opdager at frihøjden er marginal går jeg i panik og sætter andre forhjul på, noget som løfter vores guide en lille snas, men noget der har stor effekt skal vi opdage. Vi kvaller ind som sekser, ganske OK, men bilen virkede noget nervøs. Så efter at vi alle tre kæmpede for at få flow i kørselen i de første tre stints laver vi en opsætnings ændringer som det viser sig gør bilen meget mere stabil. Det gør at vi kommer igennem nat stintene bedre, og gør at vi yderligere tager bilen ud for at ændre på opsætningen, noget som helt transformerer bilen så den bliver meget mere stabil. I spor to viser den især hvad den har i sig i og med det lykkedes mig at køre konstante 5.7xx tider og sætte en hurtigste tid på 5.664. Bevares det var fortsat to til tre tiendedele fra de absolut hurtigste, men lå i vinduet for at have kæmpet i midt feltet. Nu blev løbet en udvidet test og trænings session, så vi håber da at vi kan komme stærkere tilbage til næste afdeling. Vi blev sidst, ikke lige en målsætning man nogensinde går efter, men en hel del klogere og med mange gode erfaringer til bilens opsætning.

Jeg vil prøve at opdatere hvis ikke andre skriver lidt i tråden ;-)
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Boskaerm

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 6530
  • Ring Østerberg, home of Illuminati Racing
    • Vis profil
    • Sjællands minirace klub
  • Navn: Bo Østerberg Lundgreen
Sv: DES 2018 anden afdeling hos OMR
« Svar #1 Dato: Maj 20, 2018, 12:26:14 pm »
Ja Pål, med min kommentar fra det unævnlige medie, er det meste sagt!
En lille tilføjelse kan dog være at den sidste 1/3 af løbet reddede dagen for os, og vi trods det middelmådige resultat, havde en god oplevelse :)

Da vi kom op til mit arbejde (hvor Stigs bil havde holdt parkeret), lå der lige en kasse med lidt til næste år ;)
ila_rendered


PS: grunden til jeg skriver om slotrace på facebook er et spinkelt håb om at folk udefra måske kunne finde det interessant, vi er jo ikke for mange i vores hobby :)
Venlig Hilsen
Bo Ø Lundgreen
SMRK

Offline Per Gimle

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2093
    • Vis profil
  • Navn: Per Steen Nielsen
Sv: DES 2018 anden afdeling hos OMR
« Svar #2 Dato: Maj 20, 2018, 12:27:53 pm »
Citat:Først og fremmest et lille HIP til alle jer ”skærmtrolde” herinde hvis det er så vigtigt at følge løbet så duk op!! Vi har ingen ”hof” reporter eller nogen fra holdene som undervejs har tid til at lege hofreporter. (Og så er det i øvrigt ligegyldigt om opdateringerne skal skrives til FB eller SR).

Kære Pål

Nu er det jo ikke alle der har tid/lyst/råd til, at deltage i den vel nok dyreste bil klasse herhjemme, vi er nogle som godt kan lide, at følge et race, som jeg for mit vedkommende ikke har tid/råd til at deltage i.

Ellers en fin rapport du har lavet. :)

Mvh.
Per
 
VSC, NMK, Modelbygger.

Offline Racefun.dk/klub

  • Herlev Minirace Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1683
    • Vis profil
    • SlotWorld.dk shoppen der sender dagligt
  • Navn: Keld Høfler
Sv: DES 2018 anden afdeling hos OMR
« Svar #3 Dato: Maj 20, 2018, 13:14:28 pm »
Som team chef vil jeg først og fremmest takke mine holdkammerater for et fortræffelig indsats, vores bil kørte glimrende i hele løbet og i kvallen, tak til Christian for hjælp med opsætningen.

Carsten måtte melde forfald da han skulle passe sin viv efter operation, så han vender stærkt tilbage, Peter og jeg havde en snak mandag aften om hvem der var skarp nok til at afløse Carsten som normalt er vores hurtigste mand, og valget faldt på Klaus Mølvig som til fulde påtog sig opgaven som hurtigste mand. Tak Klaus, holdet er blevet enige om at du hermed er ansat som fast 1. reserve fremover, du har det der skal til, hurtig og rar at bruge en weekend sammen med.

Tak til OMR for stor tålmodighed med tosserne, vores biler og håndteringen af track call er lidt anderledes end dem i normalt kører med så det kræver sit med omstilling.

Banen var på forhånd ikke givet mange point, kort bane med mange sving giver jo knubs, flere affald og bilerne tættere samlet koster bare skader sådan er det, men det giver også mange flere intense dueller, men efterfølgende er det THUMBS UP herfra, jeg er notorisk kendt for at være langsom til at lære nyt og det tog da også sin tid, men nu er den der, satans også løbet så sluttede. sjov bane og godt bygget.
Tidstagning, ja vi er bedre vant, vi savnede vist alle Carstens stemme i højttalerne, estimat osv.

Jeg syntes også løbene er blevet tættere, uden helt at have styr på hvad uheld de andre havde og hvor længe de var i pit kan jeg blot konstatere at vi i SlotWorld igen havde flere, også på Racefun teamet havde vi problemer.

SlotWorld defekter der kostede tid/omgange:
Spor 3 1. dagsstint, ledning kortsluttede mellem braid, slået løs ved påkørsel ca. 4 omgange
Spor 1 1. dag..., rep af ovenstående 1 omgang
Spor 2 natstint, bremse svigt, controller udskiftning 5 omgange
Spor 4 natstint, knækket ledning 18 omgange
Spor 3 nat.., 2 stop af bil ud og kontrollere, ingen fejl på bil, controller udskiftning, acd brændt af, ca. 20 omgange
Spor 5 2. dagsstint, hækvinge løs 5 omgange

ialt ca. 53 omgange hvor vi holdt stille, hvad det havde rakt til vides ikke, de andre havde også defekter.

Jeg har smidt Jørgen Eriks tal ind i regneark og stillet dem op i mere vante formater, og har lidt talt her:

Flest omgange i en gennemkørsel:
1282 Slotgear i 3. gennemkørsel.
1262 SlotWorld i 3...
1257 Racefun i 3...
1253 Slotgear i 1...
1233 Racefun i 1...
1233 Illuminati i 3...

1215 var det bedste i natstint

Flest omgange i sporet i et stint
Spor 1 - 219 Slotgear
Spor 2 - 218 Slotgear og Racefun
Spor 3 - 219 SlotWorld
Spor 4 - 215 SlotWorld
Spor 5 - 214 Racefun
Spor 6 - 209 A-Team

pdf vedhæftet hvor man også kan se hvor mange runder man var efter de bedste i hvert spor


Offline lotus4ever

  • Global Moderator
  • Scaleracer
  • *****
  • Indlæg: 3817
    • Vis profil
  • Navn: Pål Hanson
Sv: DES 2018 anden afdeling hos OMR
« Svar #4 Dato: Maj 20, 2018, 14:51:17 pm »
Kære Pål

Nu er det jo ikke alle der har tid/lyst/råd til, at deltage i den vel nok dyreste bil klasse herhjemme, vi er nogle som godt kan lide, at følge et race, som jeg for mit vedkommende ikke har tid/råd til at deltage i.

Ellers en fin rapport du har lavet. :)

Mvh.
Per

Hej Per, jeg forstår sagtens at man vælger sine medier, men man kan altså lave en neutral FB profil kun til minirace hvis man vil og så er man jo 100% selv herre over hvad man bruger det til, lægger op og eventuelt følger. 

Det der på en løbsdag gøre FB så nemt er at man kan tage et billede, lave en video og lægge det op på 10 nanno sekunder  ;) Det kan man ikke på Scalerace hellere ikke via Tapatalk, som jeg i øvrigt syntes er en skod app  8)

Med hensyn til at deltage, så vil du altid være velkommen, jeg er sponsor for de hvide mus i år, hvor det nærmest er sådan en slags terapi at være med.  ;D
Slothilsen,
Pål Hanson,
Vikings Scaleracing Club, Frederikssund

Offline Per Gimle

  • Sjællands Mini Race Klub
  • Scaleracer
  • Indlæg: 2093
    • Vis profil
  • Navn: Per Steen Nielsen
Sv: DES 2018 anden afdeling hos OMR
« Svar #5 Dato: Maj 21, 2018, 09:35:15 am »
Hej Pål

Ang. FB er jeg klar over muligheden, men gider ikke bruge den, for jeg er godt tilfreds med det udmærket forum vi har :)

Med hensyn til deltagelse, så tak for tilbudet, men at bruge to dage på det, er ikke interessant for mig p.t.
VSC, NMK, Modelbygger.

Offline PlafitRacer

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1236
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Hasager
Sv: DES 2018 anden afdeling hos OMR
« Svar #6 Dato: Maj 21, 2018, 17:53:25 pm »
Bare for at det hele ikke går op i hat og briller - læs Facebook og Scalerace - så sad jeg lige og surfede på indernettet og faldt over disse historiske billeder:

http://www.slotracinglemans.com/gallery/Vikings9Hrs2006/

Billeder fra 2006 udgaven af Vikings 9 timers ræs - fra dengang vi havde en bane at køre på og tævede alle de andre :)
Med racerhilsen,
Henrik Hasager
Vikings Scaleracing Club, afd København ...

Offline kimmas

  • Scaleracer
  • Indlæg: 141
  • ASCR
    • Vis profil
  • Navn: Kim Maslak
Sv: DES 2018 anden afdeling hos OMR
« Svar #7 Dato: Maj 21, 2018, 22:28:48 pm »
Bare for at det hele ikke går op i hat og briller - læs Facebook og Scalerace - så sad jeg lige og surfede på indernettet og faldt over disse historiske billeder:

http://www.slotracinglemans.com/gallery/Vikings9Hrs2006/

Billeder fra 2006 udgaven af Vikings 9 timers ræs - fra dengang vi havde en bane at køre på og tævede alle de andre :)

Holy moly det er en ung Nick De Wachter, hvis jeg ikke tager fejl!!!!
- "Den hurtigste vej til et klubmesterskab er at skubbe alle modstandere af i første sving" (Brønne, hvert eneste år)

Offline PlafitRacer

  • Vikings Scaleracing Club
  • Scaleracer
  • Indlæg: 1236
    • Vis profil
  • Navn: Henrik Hasager
Sv: DES 2018 anden afdeling hos OMR
« Svar #8 Dato: Maj 21, 2018, 22:56:08 pm »
Bare for at det hele ikke går op i hat og briller - læs Facebook og Scalerace - så sad jeg lige og surfede på indernettet og faldt over disse historiske billeder:

http://www.slotracinglemans.com/gallery/Vikings9Hrs2006/

Billeder fra 2006 udgaven af Vikings 9 timers ræs - fra dengang vi havde en bane at køre på og tævede alle de andre :)

Holy moly det er en ung Nick De Wachter, hvis jeg ikke tager fejl!!!!

Det er en MEGET ung Nick de Wachter :)
Med racerhilsen,
Henrik Hasager
Vikings Scaleracing Club, afd København ...